استخراج بیت کوین چیست و چگونه انجام می شود؟ – فناوران امید

استخراج ارز های رمزنگاری شده کاری سخت و گران است و در بسیاری از مواقع حتی ممکن است نتیجه ای نداشته باشد. اما به هر حال استخراج هم برای بسیاری از سرمایه گذارانی که علاقه مند به ارز های رمزنگاری شده هستند، جذابیت هایی دارد. اگر شما هم اطلاعات کاملی درباره استخراج بیت کوین یا bitcoin mining نیاز دارید و می خواهید بدانید که این کار چگونه انجام می شود، این نوشته را تا پایان دنبال کنید!

پیش از هر چیز شاید بهتر باشد یک سری اصطلاحات در این باره را توضیح دهیم چرا که در طول متن از آن ها استفاده می کنیم.

  • bitcoin mining (بیت کوین ماینینگ) به معنای استخراج بیت کوین است
  • bitcoin miner (بیت کوین ماینر) به معنای شخصی است که بیت کوین استخراج می کند
  • bitcoin block (بلاک بیت کوین) فایل هایی هستند که داده های مربوط به شبکه بیت کوین به طور دائمی در آن ها ثبت می شود.

هدف از استخراج بیت کوین چیست؟

با استخراج بیت کوین می توانید بدون این که برای آن هزینه پرداخت کنید به بیت کوین بدست آورید. البته به یاد داشته باشید که تنها راه بدست آوردن بیت کوین استخراج آن نیست. از جمله روش هایی که می توانید بدون استخراج بیت کوین به آن برسید، عبارتند از:

  • خرید بیت کوین با پول نقد (تومان، دلار، یورو و …)
  • از طریق صرافی ها یک ارز دیجیتال را به دیگری تبدیل کنید
  • از طریق بازی های کامپیوتری یا انتشار مطالب در وبلاگ هایی که دستمزد شما را به بیت کوین پرداخت می کنند

Steermit مثالی از آخرین روشی که گفته شده است. در این سیستم کاربران می توانند به نویسندگان مطالب در این سیستم بابت کارشان پاداش دهند که البته پاداش از طزیق واحد پولی به نام Steem انجام می گیرد و می توانید این واحد را به بیت کوین هم تبدیل کنید.
علاوه بر این استخراج یک هدف مهم دیگری هم در خود دارد که باعث می شود تا به یک باره پول هنگفتی به جیب بزنید. استخراج بیت کوین تنها روش انتشار آن در چرخه است. به عبارت دیگر استخراج کنندگان اول از هر چیز سازندگان ارز هستند. برای مثال در زمانی این مقاله را می نویسم، در حدود 16 میلیون بیت کوین در چرخه وجود دارد. در کنار سکه هایی که توسط بلاک اولیه ( اولین بلاکی که توسط خود بنیانگذار بیت کوین، ساتوشی ناکاماتو ساخته شده است)، هر یک از بیت کوین های دیگر به خاطر کار استخراج کنندگان است که وارد چرخه می شود.

در نبود استخراج کنندگان، بیت کوین همچنان وجود خواهد داشت و قابل استفاده است ولی دیگر بیت کوینی به چرخه اضافه نمی شود. جالب است بدانید که بالاخره زمانی می رسد که استخراج بیت کوین به پایان می رسد! با توجه به قوانین شبکه بیت کوین تعداد کل سکه های بیت کوین بر روی 21 میلیون محدود شده است. یعنی زمانی که تمام بیت کوین های موجود در سراسر جهان به 21 میلیون برسد دیگر امکان استخراج بیت کوین وجود نخواهد داشت.

ماینر بیت کوین تا چه اندازه می تواند بیت کوین استخراج کند؟

بیت کوین ها در واحد هایی به نام block (بلاک) استخراج می شوند. در زمان نوشتن این مقاله، پاداش تکمیل کردن یک بلاک 12.5 بیت کوین است که به قیمت امروز حدود 5000 دلار برای هر بیت کوین محاسبه می شود؛ یعنی شما چیزی در حدود (12.5 x 5000) = 62,000 دلار کسب درآمد می کنید!

اولین باری که در سال 2009 بیت کوین استخراج شد، استخراج یک بلاک برای شما 50 بیت کوین پاداش به همراه داشت که

  • در سال 2012 این مقدار به نصف یعنی 25 بیت کوین
  • در سال 2016 این مقدار به نصف یعنی 12.5 بیت کوین

کاهش یافت و در سال 2020 به 6.25 می رسد و در بازه های 4 ساله هم همین روند ادامه خواهد داشت.

ساعت بیت کوین
ساعت بیت کوین روند کاهش پاداش را توضیح می دهد

اگر می خواهید بدانید دقیقا روند نصف شدن پاداش چه زمان هایی نصف می شود می توانید از ساعت بیت کوین کمک بگیرید.

تا به حال چند بلاک بیت کوین استخراج شده است؟

وبسایت هایی مانند Blockchain.info به شما در این باره اطلاعاتی به صورت لحظه ای ارائه می کنند. برای نمونه در زمان نوشتن این مقاله روی بلاک #490163 هستیم.

چرا استخراج کنندگان در ازای کارشان بیت کوین رایگان می گیرند؟

ماینر ها برای کاری که به عنوان حسابدار انجام می دهند حقوق می گیرند. منظور از حسابداری این است که تراکنش های اخیر در شبکه بیت کوین را تایید می کنند. این کار معمول برای صادق نگه داشتن کاربران Bitcoin است و توسط بنیانگذار این شبکه یعنی ساتوشی ناکاموتو بنا نهاد شده است. با تایید تراکنش ها، ماینر ها به جلوگیری از مشکل پرداخت دوباره کمک می کنند.

پرداخت دوباره همانطور که از نامش به نظر می رسد به این معناست که یک کاربر در شبکه بیت کوین به طور نادرستی یک پول را دوبار خرج می کند. در این صورت خطر این وجود دارد که صاحب پول بتواند یک کپی از توکن دیجیتال بگیرد و در حالی که اصل آن را  حفظ می کند به یک پذیرنده بفرستد.

با یک مثال این قضیه را ساده تر بیان می کنیم. فرض کنید شما 20 دلار پول واقعی و 20 دلار هم اسکناس جعلی که به خوبی از نمونه 20 دلاری واقعی شما کپی شده است، دارید. حالا اگر بخواهید هر دو را خرج کنید، شخصی که به شماره سریال های هر دو اسکناس نگاه کند متوجه می شود که هر دو یک شماره سریال دارند، بنابراین یکی از این دو اسکناس مشکل دارد. کاری که ماینر بیت کوین انجام می دهد بسیار شبیه به کار شخص دوم است که صحت اسکناس ها را بررسی می کند. ماینر های بیت کوین این موضوع را بررسی می کنند که کاربری به صورت غیر قانونی یک بیت کوین را دوبار خرج نکرده باشد.

همچنین بخوانید |  ششصد هزار ماینر بیت کوین در 2 هفته گذشته به کار خود خاتمه داده اند!

به محز این که یک ماینر به اندازه 1 مگابایت تراکنش بیت کوین را تایید کرد، این ماینر مجاز است تا 12.5 سکه بیت کوین برنده شود. محدودیت 1 مگابایت توسط ساتوشی ناکاموتو تعیین شده که همین موضوع باعث اعتراضاتی شده چرا که برخی نظرشان این است که این مقدار باید بیشتر از 1 مگابایت باشد.

توجه داشته باشید که گفتیم تایید 1 مگابایت از تراکنش های انجام شده شما را سزاوار دریافت پاداش می کند ولی این به معنای تضمین دریافت پاداش نیست.

1 مگابایت تراکنش می تواند از نظر تئوری حتی یک تراکنش یا هزاران تراکنش باشد. این بستگی به حجم داده هایی تراکنش ها دارد.

ممکن است استخراج بیت کوین هیچ سودی برایم نداشته باشد؟!

بله درست است. برای بدست آوردن بیت کوین نیاز است تا دو شرط برقرار باشد. یکی تلاش و دیگری شانس است.

  1. اول از همه شما باید حدودا 1 مگابایت تراکنش را تایید کنید که این بخش ساده کار است.
  2. شما باید اولین ماینری باشید که به پاسخ درست مسئله عددی می رسد. این فرآیند همچنین با عنوان اثبات کار هم شناخته می شود.

منظور از پاسخ درست مسئله عددی چیست؟

خبر خوب این است که در این کار خبری از ریاضی پیشرفته یا محاسبات نیست. ممکن است شنیده باشید که ماینر ها مسائل سخت ریاضیاتی را حل می کند؛ چنین چیزی درست نیست. تنها کاری که انجام می شود این است که اولین ماینری باشند که به عدد 64 رقمی هگزادسیمال (هش) که کمتر یا برابر با هش هدف است، می رسند. این کار اساسا یک کار حدسی است.

خبر بد این است که چون این کار حدسی است، نیاز است که قدرت کامپیوتری بالایی داشته باشید تا در انجام این کار اولین نفر باشید. برای موفقیت در استخراج باید نرخ هش بالایی داشته باشید. (Hash rate که با یکای مگاهش در ثانیه MH/s یا GH/s و TH/s اندازه گیری می شود).

یعمی با کلی هش سر و کار دارید.

اگر کنجکاوید که بدانید با نرخ هش که در استخراج بیت کوین دارید چقدر می توانید بیت کوین استخراج کنید، می توانید از ماشین حساب وبسایت Cryptocompare استفاده کنید.

تجهیزات مورد نیاز برای استخراج بیت کوین چیست؟

نیاز به یک استخراج کننده GPU یا مدار یکپارچه نرم افزاری (ASIC) دارید. چنین تجهیزاتی می تواند بین 500 تا ده ها هزار دلار برای شما هزینه داشته باشد. برخی از استخرا کننده ها مثلا استخراج کننده های اتریوم کارت گرافیک های جداگانه ای به روش کم هزینه تر تهیه می کنند تا عملیات استخراج را ترکیبی انجام دهند. تصویری که پایین تر می بینید یک ماشین استخراج دست ساز و موقتی را نشان می دهد. کارت های گرافیک همان بلاک های مستطیل شکل هستند که فن هایی دارند. توجه داشته باشید که بست هایی کوچکی کارت های گرافیکی را به ستون های فلزی نگه داشته است.

نمونه ای از سخت افزار استخراج بیت کوین
نمونه ای از سخت افزار استخراج بیت کوین

چنین کاری موثر ترین راه برای استخراج بیت کوین نیست و همانطور که احتمالا حدس می زنید، بسیاری از استخراج کننده ها بیشتر برای تفریح و چالشی برای پول شرکت می کنند.

ماینر های بیت کوین دقیقا چه کار می کنند؟ (توضیح بسیار ساده)

مثال : به سه نفر از دوستان خود که دور خودم جمعشان کردم می گویم که من دارم به عددی بین 1 تا 100 فکر می کنم و آن عدد را روی یک تکه کاغذ می نویسم و آن را در یک پاکت مهر و موم شده قرار می دهم. قرار نیست که دوستان من دقیقا آن عدد را حدس بزنند، فقط کافی است تا اولین نفری باشند که یک عددی را حدس بزنند که کمتر یا برابر با عددی باشد که من به آن فکر می کردم. در این که چند بار هم می توانند حدس بزنند هیچ محدودیتی وجود ندارد.

فرض کنید من به عدد 19 فکر می کنم. اگر اولین دوست من عدد 21 را حدس بزند، اشتباه کرده است چون 21 بیشتر از 19 است. اگر دوست دوم من 16 و دوست سوم من 12 را حدس بزند بنابراین این دو دوست من از نظری تئوری به پاس قابل اعتماد رسیده اند چون هر دو عدد از 19 کمتر هستند. چون دومین دوستم پاسخ نزدیک تری به عدد 19 داده است دلیل نمی شود که اعتبار اضافه ای برای آن قائل شوم.

اگر دوست دوم و سوم من همزمان پاسخ دهند دیگر سوال را نمی توان بسیار ساده پاسخ داد.

در گستره شبکه بیت کوین پاسخ های همزمان رایج است ولی در پایان روز تنها یک پاسخ می تواند برنده باشد. زمانی که چند پاسخ همزمان کمتر یا برابر با عدد هدف آماده می شود، شبکه بیت کوین با تصمیم گیری بر اساس نصف + 1 مشخص می کند که کدام ماینر این افتخار نصیبش می شود.

حالا این تصمیم گیری بر اساس نصف + 1 که یک اصطلاح ساختگی برای فهم شیوه تصمیم گیری شبکه بیت کوین است به این شیوه عمل می کند که ماینری که کار بیشتری انجام داده، مثلا تراکنش های بیشتری را تایید کرده است، برنده خواهد بود. در این بین بلاک هایی که از دست می روند تبدیل به یک بلاک بتیم می شوند که یعنی هیچ والدی ندارند (بحث گراف ها در ریاضیات).

حالا فرض کنید که من سوال خود را این طور طرح می کنم که ” حدس بزنید من به چه عددی فکر می کنم” ولی از سه دوست خود نمی خواهم پاسخ بدهند و عددی هم که به ان فکر می کنم بین 1 تا 100 نیست. به جای این مثال من از میلیون ها نفر ماینر این سوال را می پرسم و به عددی 64 رقمی به صورت هگزادسیمال ( در مبنا 16) فکر می کنم. حالا اگر کمی فکر کنید متوجه می شوید که کار سختی است که بخواهید پاسخ درست را حدس بزنید.

همچنین بخوانید |  معرفی بهترین سایت های استخراج ابری رایگان بیت کوین

عدد 64 رقمی در مبنا 16 چیست؟

یک مثال از عدد 64 رقمی در مبنا 16 را در زیر می بینیم.

0000000000000000057fcc708cf0130d95e27c5819203e9f967ac56e4df598ee

عدد بالا 64 رقم دارد ولی چیزی که در عدد بالا جالب به نظر می رسد این است که در ان حروف هم مشاهده می شود ولی چرا؟

به این منظور که متوجه شوید که این حروف بین اعداد به چه معنا هستند در ابتدا واژه در مبنا 16 را توضیح می دهیم.

همانطور که می دانید در مکالمات و زندگی روزمره خود از سیستم دهدهی استفاده می کنیم، یعنی مبنا اعدادی که به کار می بریم 10 است. به این معنا که هر رقم 10 احتمال دارد با به عبارتی دیگر هر رقم می توان 10 مقدار از 0 تا 9 داشته باشد.

0 1 2 3 4 5 6 7 8 9

از طرف دیگر مبنا 16 یعنی اعداد بر پایه 16 هستند و هر عدد 16 احتمال دارد ولی در سیستم اعداد دهدهی که ما استفاده می کنیم فقط امکان نمایش اعداد 0 تا 9 را داریم. برای همین است که نیاز به حروفی (a,b,c,d,e,f) برای نمایش ارقام بیشتر از 9 داریم.

شکل در مبنا 16 معادل آن در دهدهی
1 1
2 2
3 3
4 4
5 5
6 6
7 7
8 8
9 9
a 10
b 11
c 12
d 13
e 14
f 15

جدول بالا فقط برای اطلاعات عمومی شماست. اگر شما ماینر بیت کوین هستید نیازی نیست که کل مقدار اعداد 64 رقمی (همان هش) را محاسبه کنید.

بنابراین کاربرد اعداد 64 رقمی در مبنا 16 چیست؟

توضیح ساده ما که با یک مثال آغاز کردیم را یادتان هست؟ عدد 19 را روی یک تکه کاغذ نوشتم و در یک پاکت قرار دادم. در بحث استخراج بیت کوین آن عدد همان هش هدف است.

کاری که ماینر ها با آن کامپیوتر های بزرگ و کلی فن خنک کننده انجام می دهند، حدس هش هدف است. ماینر ها این حدس ها را با ساخت هر چه سریع تر کلی عدد تصادفی، یک بار مصرف و ممکن برای انتخاب، انجام می دهند.

به این اعداد nounce می گویند و این اعداد برای ساخت اعداد 64 بیتی که در موردشان حرف می زدیم ساخته می شود. در استخراج بیت کوین، اعداد nounce از نظر اندازه 32 بیت است که از هشی که ما به دنبال آن هستیم (256 بیت) کوچکتر است. اولین ماینری که nounce ساخته شده آن بتواند یک هش کمتر یا برابر با هش هدف بسازد برای این که توانسته بلاک را تکمیل کند، اعتبار کسب می کند و به اندازه 12.5 بیت کوین پاداش می گیرد.

از نظر تئوری می توانید با گشتن از 16 سمت و به میزان 64 بار به عدد تصادفی برسید ولی چرا باید همچین کار سخت و طاقت فرسایی کنید!

اسکرین شات زیر از وبسایت Blockchain.info برداشته شده است که می توانید این توضیحات را در یک تصویر درک کنید. مروری بر تمامی اتفاق هایی که پس از استخراج بلاک #490163 رخ داده است را می بینید. عدد nounce که هش برنده را ساخته 731511405 بوده و هش هدف هم در ابتدا نمایش داده شده است. آنجایی که نوشته شده Relayed by : Antpool به این معناست که آن بلاک توسط Antpool، که یکی از مجتمع های استخراج موفق می باشد، تکمیل شده است. در این جا می بینید که این ها 1768 تراکنش را تایید کرده اند.

نمونه اطلاعات تکمیل بلاک بیت کوین
نمونه از توضیحات مربوط به تکمیل بلاک بیت کوین

منظور ما از مجتمع های استخراج یا Mining pool این است که بعضی ها برای استخرا بیت کوین به صورت انفرادی کار نمی کنند و با ایجاد یک گروه از دیگران نیز برای تامین منابع کار درخواست کمک می کنند، افرادی که منابع سخت افزاری خود را با دیگران به اشتراک می گذارند در سود تکمیل بلاک سهیم می شوند؛ این مجموعه را Mining pool می گویند.

چگونه هش هدف را حدس بزنیم؟

همه هش های هدف با 0 و به میزان حداقل 8 و حداکثر 63 رقم 0 آغاز می شوند.

برای هدف ها حداقلی وجود ندارد ولی حداکثر تعداد هدف ها در قوانین Bitcoin تنظیم شده است. هیچ هدفی نمی تواند بزرگتر از عدد زیر باشد.

00000000ffff0000000000000000000000000000000000000000000000000000

در ادامه برخی از نمونه های هش های تصادفی و مسائل مهمی که مشخص می کند آیا این هش ها به موفقیت در استخراج ختم می شوند یا خیر، آورده ایم.

نمونه ای از روند حدس هش هدف
نمونه ای از روند حدس هش هدف

چگونه پیش از هر فرد دیگری شانس خود را در حدس هش بیشتر کنم؟

برای این که بتوانید سریع تر حدس بزنید باید سخت افزار استخراج خود را سریع تر و قوی تر کنید یا گر بخواهیم واقع بینانه تر به آن نگاه کنیم باید به یک Mining pool بپیوندید تا به کمک هم سریع تر حدس بزنید! همانطور که کمی پیش تر هم گفتیم ماینینگ پول ها گروهی از ماینر ها هستند که قدرت کامپیوتری خود را با یک دیگر ترکیب کرده اند و هر بیت کوینی که بدست بیاورند را با هم تقسیم می کنند.

در چنین شرایطی که هر شخصی منابع خود را در اختیار یک گروه بزرگ تر قرار می دهد شانس برای حدس سریع تر بیشتر می شود.

به عبارت دیگر، این کار فقط یک بازی حدس اعداد است. نمی توانید الگوی عدد همینطوری حدس بزنید یا بر اساس هش های هدف قبلی چیزی بگویید. سطح سختی بلاک های اخیر برای مثال در زمان نوشتن این مقاله 1,196,792,694,099 است. یعنی شانس این که یک nounce ساخته شده هش را بسازد 1 روی 1,196,792,694,099 است یعنی چیزی کمتر از یک روی یک تریلیون!

از کجا بدانم که بیت کوین می تواند برای من سودآور باشد؟

پیش از این هم وبسایت هایی را معرفی کردیم که در این باره فعالیت دارند. از ابزار این وبسایت ها می توانید کمک بگیرید تا سرعت رمزگشایی هش، هزینه های مربوط به قبض برق را به آن بدهید و به شما بگویید که آیا استخراج بیت کوین می تواند برای شما سودآور باشد یا خیر.

تصویری از وبسایت CryptoCompare
تصویری از وبسایت CryptoCompare

طبق محاسباتم استخراج بیت کوین برایم به صرفه نیست، آیا راه دیگری برای کسب درآمد از بیت کوین هست؟

البته! همانطور که در ابتدا هم کوتاه به آن پرداختیم، راه های ساده تری برای بدست آوردن بیت کوین هست که یکی از آن ها خرید بیت کوین از صرافی های آنلاین مانند fanavaraneomid است.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام فناوران امید بپیوندید.

فناوران امید مکانیزه ترین ارائه دهنده خدمات پرداخت آنلاین، ویژه دانشجویان ، برنامه نویسان و سایر کاربران ایرانی که شامل :

خرید از فروشگاه های خارجی ، افتتاح حساب های بین المللی ، ارائه درگاه های خارجی ، صدور و شارژ کارت های اعتباری ویزا و مستر ، تعیین وقت سفارت ،

ثبت نام آزمون های دانشجویی ، فعالسازی حساب های کاربری ویژه برنامه نویسان و نقد کردن درآمد های ارزی آنها می شود.

این مجموعه نظر به استقبال کاربران ایرانی برای خرید و سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال هم چون بیت کوین ، اتریوم ، ریپل و .. و عدم دسترسی آنها به اکسچنجر های بین المللی امکان خرید و فروش این دسته از محصولات را نیر برای کاربران ایرانی فراهم نموده است

واتساپ پشتیبانی و فروش : 989168869631+

تلگرام پشتیبانی و فروش: omidahmadyani_support@

تماس جهت مشاوره رایگان:

تماس: 02128421193

واتساپ: 09129726343

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا