بک لینک و اهمیت آن

در این مطلب از سری مطالب آموزشی سئو و بهینه سازی وب سایت با موضوع بک لینک و اهمیت آن در خدمت شما خواهیم بود.

بک لینک یکی از واژه‌هایی است که در مباحث سئو بسیار استفاده می‌گردد. در مطلب بک لینک و اهمیت آن ابتدا به توضیح بک لینک ، و در ادامه به اهمیت آن خواهیم بپرداخت

بک لینک و اهمیت آن

بک لینک چیست ؟

در تعریف کلی بک لینک ، یک لینک خروجی از یک صفحه سایت به صفحه سایت دیگر است .

حال از لحاظ سئو هرچه بک لینک به یک صفحه بیشتر باشد ، اهمیت آن صفحه در نتایج جستجو موتورهای جستجوگر بیشتر خواهد بود.

بک لینک می‌تواند از یک سایت مرتبط و یا غیر مرتبط به موضوع سایتتان باشد و در مجموع تأثیر مثبت و یا منفی بر روی سایت شما بگذارد.

بک لینک مفید

بک لینک مفید در یک تعریف ساده به بک لینک‌هایی گفته می‌شود که از سمت یک نویسنده و یا مدیر سایت دیگری به سمت سایت شما ارجاع داده شود ، گفته می‌شود. نکته حائز اهمیت در مفید و یا غیر مفید بودن بک لینک نوع سایتی است که به سایت شما لینک داده شده است.

به عنوان مثال سایتی که به شما بک لینک زده نباید یک سایت اسپم و یا اعتبار پایین باشد و یا لینک‌های زیادی به سایت‌های دیگر داشته باشد و همچنین لینک‌هایی که به سمت شما ارجاع داده می‌شود نباید خیلی بی ربط با موضوع شما باشد.

حال در این جا این سؤال پیش می‌آید که آیا امکان دارد یک لینک مضر باشد یا خیر ؟

جواب بله است.

امروزه در سطح اینترنت سایت‌های بسیار زیادی بوجود آمده و با دریافت و ایجاد لینک‌های غیر مرتبط ، Anchor Text شما و سایت‌های دیگر را آنقدر تکرار می‌کنند تا به نتایج اول گوگل بیایند و پس از مدتی گوگل این سایت‌ها را یک سایت اسپم شناسایی کرده و سپس از نتایج حذف می‌گردند.

در این بین بک لینک‌هایی که به سمت سایت شما زده شده است ، برای شما مضر خواهد بود.

Anchor Text چیست ؟

انکر تکست٬ کلمه یا عبارتی است که به یک صفحه دیگر لینک می‌شود.

حال که تا بدین جای مطلب با مفهوم بک لینک و همچنین بک لینک‌های مفید و مضر آشنا شدید ، در ادامه به توضیح بک لینک‌هایی با کیفیت و مؤثرتر می‌پردازیم.

بک لینک با کیفیت و مؤثر چیست؟

هنگامی که یک سایت با انکر تکست مرتبط به سایت شما لینک می‌زند همانند یک پالس برای گوگل است که این انکر تکست با این صفحه و سایت مرتبط بوده و گوگل آن کلمه را با توجه به فاکتورهای دیگر در اولویت نتایج جستجو قرار می‌دهد.

فاکتورهایی که گوگل برای بک لینک شما از یک سایت دیگر در نظر می‌گیرد عبارت اند از :

Domain Authority : این موضوع توسط شرکت MOZ به وجود آمده که سن دامنه ، تعداد لینک‌های ورودی ، فعالیت سایت در شبکه‌های اجتماعی ، کیفیت لینک‌ها و … در افزایش و یا کاهش آن دخیل است.

Page Authority : همانند Domain Authority است که شرایط را نسبت به کیفیت همان صفحه در نظر می‌گیرد.

تعداد لینک‌های داخل صفحه : گوگل لینک‌های خروجی داخل هر صفحه را بررسی می‌کند و در نظر می‌گیرد که آیا تعداد و نوع لینک‌ها طبیعی است یا خیر؟ اما در یک توضیح ساده باید بیان کرد که تعداد لینک‌های یک متن و صفحه نباید بسیار زیاد باشد و باید به صورت منطقی لینک‌ها قرار گیرد.

دریافت لینک از سایت‌های داخلی یک کشور : اگر لینکی از داخل صفحه‌هایی با دامنه ایرانی به سمت سایت شما که فارسی است ، ارجاع داده شود گوگل سایت شما را در نتایج جستجوهای فارسی در اولویت قرار می‌دهد.

در نظر داشته باشید که فاکتورهای دیگری نیز وجود دارند که یک بک لینک را مفید و با کیفیت جلوه می‌دهند . فاکتورهای مانند Relations ، پیج رنک صفحات و … تأثیر در کیفیت بک لینک خواهند داشت اما نکاتی که ارائه شد ، از مهمترین آنها می‌باشند.

با توجه به توضیحاتی که تا بدین لحظه خدمت شما ارائه دادیم با مفهوم کلی بک لینک و بک لینک مفید آشنا شدید و مبحث تعریف بک لینک در اینجا به پایان رسیده است اما برخی نکات و اشتباهاتی در مورد بک لینک وجود دارد که کاربران را از هدف خود دور کرده و برایشان موضوع بک لینک  را گیج کننده می‌کند.

حال در ادامه سعی داریم با مفاهیم و نکاتی که در مورد بک لینک در اینترنت بحث می‌شود توضیحات بیشتری را ارائه دهیم.

بک لینک همان تبلیغات متنی در سایت‌ها است؟

اینکه یک تبلیغ متنی و لینک شده به سایت شما ،  یک بک لینک محسوب می‌شود ، درست است. اما تمام بک لینک‌ها تبلیغات نیستند. به عنوان مثال شما در پستی در سایت خودتان می‌خواهید در مورد سئو صحبت کنید و در آن اشاره‌ای به سئو و اهمیت آن خواهید داشت.

حال اگر یک سایت از اهمیت آن به صورت کامل صحبت کرده باشد ، شما به آن لینک خواهید کرد تا کاربر در صورت نیاز به آن مطلب مراجعه کرده و اهمیت سئو را نیز بخواند. این لینک ایجادی شما یک بک لینک برای آن سایت می‌باشد و هیچ تبلیغی در کار نیست و جزء بک لینک‌های مفید قرار می‌گیرد. پس تمام بک لینک‌ها تبلیغات نیستند.

 بک لینک برای سایت خوب نیست و نباید بک لینک گرفت!

اشتباه گرفتن مفهوم بک لینک این ترس را در افراد ایجاد می کند که نه تنها بک لینک برای سایت مفید نیست بلکه مضر هم هست. همانطور که قبلاً توضیح دادیم بک لینک یک پالس از موضوعی است که به گوگل ارسال شده و باعث می گردد گوگل سایت شما در نتایج جستجو آن کلمه قرار دهد.

پس صرفاً بک لینک بد نیست و ایجاد آن به صورت با کیفیت که توضیح دادیم ، بسیار مفید خواهد بود. اما اگر به صورت اسپم  و یا در سایت‌های اسپم ایجاد گردد مضر می‌شود.

مرتبط بودن سایتی که به شما بک لینک می‌زند مهم نیست!

این جمله یک نکته کاملاً اشتباه است. گوگل در الگوریتم خود در شناسایی یک بک لینک مفید ، به دقت به نوع بک لینک و انکر تکست شما توجه می‌کند.

به عنوان مثال اگر سایتی که در زمینه فروش ماشین فعالیت دارد ، بیاید و کلمه مانند گیربکس را به سایت ما در بخش ثبت دامنه بین المللی ارجاع دهد مطمئناً این بک لینک برای هر دو سایت مضر است و اگر این امر تکرار شود سایت ارجاع دهنده پنالتی یا همان اسپم شناسایی خواهد شد. پس ایجاد بک لینک به یک سایت باید انکرتکست مرتبط با موضوع را داشته باشد.

بک لینک و اهمیت آن برای سایت‌های فارسی زبان 

امروزه خیلی از افراد این نظر را دارند که گوگل به نکات اصلی بک لینک و … در سایت‌های ایرانی توجه نداشته و سایت‌های اسپم زیادی وجود دارند.

اما نکته اینجاست که گوگل شاید نسبت به سایت‌های سایر زبان‌ها مانند فارسی کم اهمیت باشد ، اما در هر صورت این روند در همه موتورهای جستجو یک الگوریتم کلی خواهد داشت و امروزه یا فردا است که سایت اسپم سریع شناسایی شده و حذف خواهد شد ، پس نکات عمومی و کلی برای رعایت بک لینک معتبر برای تمامی سایت‌های جهان است و سئو فقط برای امروز نیست ، چون سایت شما باید برای همیشه در جستجوها بدرخشد.

نتیجه گیری مطلب بک لینک و اهمیت آن

در یک نتیجه گیری ساده ، می‌توان گفت بک لینک به خودی خود یک راهکار مؤثر در سئو و نتایج جستجو خواهد بود اما در صورتی که این امر از طریق غیر طبیعی ایجاد گردد و یا از طرف گوگل این ارتباط اسپم شناسایی شود ، مضر خواهد بود.

در مقالات بعدی به توضیح نحوه ایجاد یک بک لینک صحیح و مفید خواهیم پرداخت تا بتوانید بدون دغدغه ایجاد بک لینک مضر به ساخت بک لینک‌های مثبت و مقید بپردازید.

امیدواریم از مطلب بک لینک و اهمیت آن استفاده لازم را برده باشید.

جهت درخواست هرگونه خدمات توضیحات داده شده و یا خرید با ما تماس بگیرید
[email protected]
02128421193
09129726343
09362196343
@omidahmadyani
@omid_ahmadyani

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا