آیا نابودی بیت کوین امکان پذیر است؟ – فناوران امید

اشتراک گذاری پست

پیش از این که به موضوع اصلی بپردازیم، باید بگوییم که تا به حال بیش از 200 بار اعلام شده که بیت کوین مرده است. جدای از این که اولین ارز رمزپایه جهان، بیت کوین، با آپتایم نزدیک به 100 درصد تا به حال به مدت 10 سال به کار خود ادامه داده است همچنان صحبت درباره نابودی بیت کوین وجود دارد. حتی چهره های معروفی در زمینه اقتصاد مدام در حال تبلیغ بر ضد بیت کوین هستند که شاید به توان این حس آن ها ترس از بیت کوین دانست اما با این که هر روز شاهد پویایی و کارکرد بیت کوین هستند باز هم به تبلیغات خود بر ضد بیت کوین ادامه می دهند.

آپتایم یک معیار برای سنجیدن کارکرد یک سیستم کامپیوتری است و همان طور که از نام آن پیداست برای سنجش بر روی مدت زمان کارکرد سیستم بدون وجود قطعی اشاره دارد. برای مثال سیستمی که آپتایم آن 100 درصد بوده به این معناست که بدون لحظه ای خاموشی یا بروز اختلال در آن عمل می کرده است.

اگر فرض کنیم که این افراد باهوش هستند، تنها توضیحی که می توان درباره پیش بینی های ناموفق و استدلال های احساسی این افراد پیدا کرد این است که آن ها هیچ زمانی برای مطالعه و فهم شیوه کارکرد سیستم نگذاشته اند.

سناریو های نابودی بیت کوین

اما در ادامه می خواهیم تمام سناریو های احتمالی که ممکن است منجر به نابودی بیت کوین شود را فهرست کنیم.

از جنبه فنی، بیت کوین تا زمانی زنده خواهد ماند که تعداد کمی از کامپیوتر ها نرم افزار بیت کوین را در یک شبکه اجرا کنند. تنها یک سناریو بدبینانه وجود دارد که حاکی از نابودی بیت کوین می باشد. به احتمال زیاد بیت کوین، بهترین ارز رمزپایه امسال خواهد بود مگر این که جامعه تشکیل دهنده شبکه بیت کوین از روی طمع یا سهل انگاری خودش را نابود کند.

سناریو اول نابودی بیت کوین : آخر الزمان

  • احتمال وقوع (تا 5 سال آینده) : نزدیک به صفر
  • تاثیر : مرگ ناگهانی

اگر تمام منابع برق، اینترنت و تبادلات داده ها روی کل کره زمین خاموش شوند، گره های بیت کوین نمی توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و در این صورت سیستم بی فایده خواهد بود و این می تواند یکی از دلایلی نابودی بیت کوین باشد.

قطع موقتی اینترنت جهان در جامعه بیت کوین سردرگمی ایجاد می کند ولی باید به یک موضوع مهم توجه داشته باشید که سیستم از نظر تئوری دوباره از طولانی ترین زنجیره شروع به کار می کند.

حتی اگر فقط طرفداران پر و پا قرص یا موزه ها به اجرای نرم افزار های بیت کوین ادامه دهند، از نظر فنی بیت کوین هیچ گاه منقرض نخواهد بود.

سناریو دوم نابودی بیت کوین : اشکال بحرانی

  • احتمال وقوع (تا 5 سال آینده) : کم
  • تاثیر احتمالی : بی توجهی ناگهانی

در این سناریو، یک بروزرسانی در شبکه بیت کوین ممکن است دارای یک باگ یا مشکل نرم افزاری باشد (در سطح پروژه بدنام DAO که در زنجیره بلاک اتریوم ساخته شد) که تمامیت سیستم را در خطر قرار دهد.

حتی اگر جامعه بیت کوین با رفع مشکل کد ها موافقت کند (که تضمین هم نمی شود)، نصب یک ورژن جدید و ریستارت سیستم باعث کاهش قیمت و به وجود آمدن fork در شبکه می شود.

جامعه بیت کوین درباره این خطر آگاه هستند؛ اگر قرار باشد هر تغییری در کد های سیستم ایجاد شود طبق دستورالعمل سهیم بودن در شبکه، باید به صورت همتا به همتا مورد بررسی قرار بگیرد. گفته می شود که فقط سازمان ناسا می تواند کد نرم افزار را بدون نقص تولید کند.

همچنین بخوانید |  اسلوونی میزبان نخستین «شهر بیت کوین» در جهان خواهد بود

سناریو سوم نابودی بیت کوین : چند دستگی های زیاد

  • احتمال وقوع (تا 5 سال آینده) : کم
  • تاثیر احتمالی : بی توجهی آهسته

شبکه بیت کوین اگر جامعه آن با مسیر روبه جلویشان مخالفت کنند، ممکن است چند بار تقسیم بندی شود (Bitcoin fork).

جدایی بیت کوین کش که سال پیش اتفاق افتاد، برای شبکه بیت کوین مشکل ساز نبود چرا که وقوع این اتفاق باعث جدا شدن گره ها و کاهش قدرت هش شبکه بیت کوین شد. از نظر تئوری چند تقسیم بندی می تواند انجام شود که در طی آن شبکه تقسیم بندی شد و قدرتش کاهش پیدا کرد.

در چنین سناریویی بیت کوین تسلط خود را از دست می دهد و آرام آرام به آن بی توجهی می شود. ولی به یاد داشته باشید که جامعه بیت کوین نمی خواهد که چنین اتفاقی بیافتد.

سناریو چهارم نابودی بیت کوین : سرکوب مشترک دولت ها

  • احتمال وقوع (تا 5 سال آینده) : متوسط رو به کم
  • تاثیر احتمالی : بی توجهی ناگهانی

بنا به طبیعت نامتمرکز بودن بیت کوین، دولت ها به خودی خود نمی توانند باعث نابودی بیت کوین شوند. ولی می توانند استفاده از آن را در محدوده حکمرانی خود کنترل و محدود کنند.

برای مثال، حساب های بانکی کمپانی های مرتبط با ارز های رمزپایه را ببندند و جلوی راه اندازی هر نوع کسب و کار مرتبط با آن را هم بگیرند. اگر فقط تعداد کمی از کشور ها ارز های رمزپایه را مسدود کنند، تاثیر آن بسیار کم خواهد بود چرا که تبادلات آن به کشور های انتقال می یابد که سیاست های دوستانه تری در مورد ارز های رمزپایه دارند.

این دقیقا همان اتفاقی است که پس از این که چین یک صرافی محلی را سال پیش مسدود کرد، رخ داد. با این که احتمال این که در آینده نزدیک دولت ها به صورت تکی و گروهی به دنبال اعمال محدودیت روی بیت کوین باشند، زیاد است، باز هم ما فکر میکنیم که اعمال محدودیت به صورت جهانی غیر ممکن می باشد.(فقط کافی هست که تصور کنید چطور کل جهان می خواهند سر چنین موضوعی توافق کنند!)

از طرفی، در حال حاضر بیت کوین در ژاپن قانونی است. اگر آمریکا، انگلیس و چین به طور هماهنگ بخواهند ارز های رمزپایه رو مسدود کنند ممکن است آسیب بزرگی وارد شود.

ولی چیزی که در حال حاضر شاهد آن هستیم این است که دولت ها در حال قانون گذاری روی بازار ارزهای رمزپایه هستند تا در حالی که هوای سرمایه گذاران فردی را دارند، درآمد حاصل از مالیات این ارز ها را هم به جیب بزنند.

سناریو پنجم نابودی بیت کوین : هک گسترده

  • احتمال وقوع (تا 5 سال آینده) : متوسط رو به زیاد
  • تاثیر احتمالی : اختلال موقتی

این سناریو می تواند به شیوه های متفاوتی اتفاق بیافتد.

اولین روش، حمله 51 درصد نام دارد، یک بازیگر مخرب در شبکه که می تواند اقدام به هک خود پروتکل کند. از نظر تئوری این امکان پذیر است ولی احتمال وقوع آن پایین است.

اما از درون، حمله کنندگان 51 درصد منبع سود دهی خود را نابود خواهند کرد، از بیرون ممکن است نیاز به سرمایه گذاری کلانی در تجهیزات ماینینگ و انرژی باشد و این که دوباره منبع سود دهی حمله کنندگان از بین می رود.

هنگامی که در سال 2014 صرافی Mt. Gox هک شد (مثالی از حملات)، در حدود 70 درصد تراکنش های بیت کوین را انجام می داد. امروزه، تعداد صرافی های مشغول به کار بسیار بیشتر است. اگر یکی از آن ها هک شود و مقدار زیادی بیت کوین به سرقت برود، قیمت بیت کوین احتمالا پایین می آید ولی بیت کوین این به شرایط قبلی باز می گردد.

همچنین بخوانید |  بازار فعلی درباره آینده بیت کوین چه چیزی می گوید؟

اخیرا، برای مثال، ارز رمزپایه ان ای ام که به میزان 400 میلیون دلار ارزش داشت از صرافی Coincheck به سرقت رفت. قیمت ان ای ام بین 15 تا 20 درصد کاهش یافت و در طول یک روز دوباره به جای قبلی بازگشت.

سناریو ششم نابودی بیت کوین : یک ارز رمز پایه بهتر

  • احتمال وقوع (تا 5 سال آینده) : متوسط رو به کم
  • تاثیر احتمالی : بی توجهی آهسته

آیا امکان این وجود دارد یک ارز رمزپایه بهتر جایگزین بیت کوین شود؟ منظور از یک ارز بهتر، ارزی است که سود بیشتری از استخراج آن بدست بیاید و کارمزد تراکنش هایش کمتر باشد.

یک نکته را در نظر بگیرید، این موضوع بیشتر به اقتصاد ها ربط دارد تا راحتی کار. آن ارز رمزپایه باید خیلی بهتر باشد تا بتواند بر تاثیرات شبکه و قدرتی که الان بیت کوین دارد، پیروز شود.

واقعیت این است که تا این زمان چنین اتفاقی رخ نداده و دلیل آن هم مشکل فنی نیست بلکه دلایل اقتصادی و دولتی دارد و تا 5 سال آینده به نظر نمی رسد با ارز جدیدی روبرو شویم که بتواند بهتر از بیت کوین عمل کند.

در روش دیگر، اقتصاد است که می تواند به طور غیر مستقیم باعث نابودی بیت کوین شود. اگر قیمت مصرف برق به شدت بالا برود، استخراج می توانند به کاری بدون سود تبدیل شود و فقط استخر های استخراج که هزینه ها برایشان ارزان تر تمام می شود، می توانند باقی بمانند.

سناریو هفتم نابودی بیت کوین : افت بازار

  • احتمال وقوع (تا 5 سال آینده) : کم
  • تاثیر احتمالی : بی توجهی آهسته

اگر استارت آپ های ارز های رمزپایه نتوانند برای دنیای واقعی مفید واقع شوند، ممکن است مردم به مرور ایمان خود را به ارز های رمزپایه و توکن ها از دست بدهند. (چیزی در در افت قیمت های بازار سال 2015 و 2016 رخ داد)

در این حالت ممکن است رشد بازار کاهش یابد و ارزشش تثبیت شود. از نظر سرمایه گذاری احتمالا جذابیت بازار ارز های رمز پایه از بین می رود که این به معنای افت ارز های رمز پایه است.

سناریو هشتم نابودی بیت کوین : کامپیوتر کوانتومی

مهر ماه 98 خبری جنجالی از کشف جدید گوگل ارائه شد. کامپیوتر کوانتومی چیزی بود که احتراع قرن نامیده شد. کامپیوتر کوانتومی نسل جدید از پردازش را با خود به همراه آورده است که می تواند مسائلی که حل آنها بیشتر از ده هزار سال طول میکشد در چند دقیقه حل کند. این اختراع جدید می تواند خطری برای ارز های دیجیتال از جمله بیت کوین باشد. چرا که با گسترده شدن این نوع از کامپیوتر ها حل مسائل دنیای ارز دیجیتال بسیار آسان می گردد و به راحتی می توان به بیت کوین دست پیدا کرد.در نتیجه به پایان دنیای ارز دیجیتال نزدیک می شویم اما این تمام ماجرا نیست…

ما چند دلیل ارائه می دهیم که کامپیوتر کوانتومی به این سرعت نمی تواند بیت کوین را نابود کند. اول آنکه حل مسائل بیت کوین می تواند سخت تر شود. احتمالا پدیدآورندگان بیت کوین به سخت تر کردن الگویتم استخراج روی آورند.

دومین دلیل در دسترس نبودن کامپیوتر های کوانتومی برای همه است. هنوز تا آن نقطه ای که همه به این نوع پردازش دسترسی داشته باشند فاصله زیادی باقی مانده است.

به عنوان سومین دلیل می توان به این نکته اشاره کرد که این سیستم اکنون توانسته یک معادله رندوم را بسیار سریع حل کند. باید دید می تواند از پس مسائل طراحی شده نیز برآید.

اگر چه این سناریو یکی از جدید ترین سناریوهای حال حاضر است اما امکان وقوع آن به شدت بقیه نیست. پس از آن غافل نشوید اما دست از ترید و ماینینگ نیز بر ندارید.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام فناوران امید بپیوندید.

فناوران امید مکانیزه ترین ارائه دهنده خدمات پرداخت آنلاین، ویژه دانشجویان ، برنامه نویسان و سایر کاربران ایرانی که شامل :

خرید از فروشگاه های خارجی ، افتتاح حساب های بین المللی ، ارائه درگاه های خارجی ، صدور و شارژ کارت های اعتباری ویزا و مستر ، تعیین وقت سفارت ،

ثبت نام آزمون های دانشجویی ، فعالسازی حساب های کاربری ویژه برنامه نویسان و نقد کردن درآمد های ارزی آنها می شود.

این مجموعه نظر به استقبال کاربران ایرانی برای خرید و سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال هم چون بیت کوین ، اتریوم ، ریپل و .. و عدم دسترسی آنها به اکسچنجر های بین المللی امکان خرید و فروش این دسته از محصولات را نیر برای کاربران ایرانی فراهم نموده است

واتساپ پشتیبانی و فروش : 989168869631+

تلگرام پشتیبانی و فروش: omidahmadyani_support@

تماس جهت مشاوره رایگان:

تماس: 02128421193

واتساپ: 09129726343

مقالات مرتبط را مطالعه کنید😍

حواله یوان
حواله یوان
شاید وقتی صحبت از نقل‌وانتقالات ارزی مانند ارسال حواله یوان به چین باشد، خیلی‌ها این کار را دشوار و طاقت‌فرسا و پرریسک بدانند. در واقع
حواله روپیه
حواله روپیه به هند ارسال و دریافت حواله روپیه به هند با کمترین نرخ ارسال و دریافت حواله روپیه در کمترین زمان ممکن امکان ارسال
حواله ایران به رومانی
حواله ایران به رومانی شرکت فناوران امید استعلام نرخ ساعت 12 ظهر برای آگاهی از نرخ با پشتیبانی ما در ارتباط باشید:پشتیبان تلگرام @fanavaraneomid_supportپشتیبانی واتساپ:
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
اسکرول به بالا