ارز دانشجویی از طریق سامانه نشا چگونه قابل دریافت است؟ – فناوران امید

اشتراک گذاری پست

ممکن است به دلایل مختلفی در طول زندگی، نیازمند ارز خارجی شوید که یکی از این دلایل می تواند برای تحصیل باشد. ارز مسافرتی نیز یکی دیکی دیگر از مفاهیم آشنا برای افرادی است که قصد مسافرت داشته یا دارند. تا چند ماه تهیه ارز به دو روش تهیه از بانک ها و تهیه از صرافی های آزاد امکان پذیر بود اما پس از تصویب نامه تک نرخی شدن ارز دلار، در حال حاضر تنها مکانی که می توانید از آن ها ارز دانشجویی یا هر نوع ارز دیگری تهیه کنید، بانک ها هستند. به عبارتی دیگر در حال حاضر فقط با مفهومی به نام ارز دولتی روبرو هستیم و این نوع از ارز هم شرایط خاصی برای دریافت دارد.

برای تهیه ارز دانشجویی نیز دانشجویان به دو دسته بهره مند از بورسیه تحصیلی و دانشجویان آزاد برای تحصیل در خارج از کشور تقسیم می شوند و برای هر مورد می بایست شرایطی را داشته باشید. این که این شرایط چیست و چگونه می توان ارز برای تحصیل در خارج از کشور تهیه کرد، را در ادامه پاسخ می دهیم.

در صورتی که بتوانید ارز دانشجویی برای تحصیل خود در کشور های خارجی دریافت کنید، دیگر نگرانی از بابت تغییرات نرخ دلار در بازار های آزاد نخواهید داشت، چرا که با توجه به تک نرخی شدن قیمت ارز، دلار را با قیمت مصوب بانک مرکزی دریافت می کنید.

سامانه نشا چیست و چه ساز و کاری دارد؟

امروزه به منظور گسترش مفهوم دولت الکترونیک و ساده تر سازی ارائه خدمات از سوی دولت، برای هر خدمات معمولا سامانه ای ساخته می شود. سامانه نشا یکی از این سامانه ها ویژه دانشجویان مشغول به تحصیل و ساکن خارج از کشور است. با استفاده از این سامانه می توانید اقدام به تهیه ارز دانشجویی کنید.

مراحل دریافت ارز دانشجویی از سامانه نشا
مراحل دریافت ارز دانشجویی از سامانه نشا

دانشجویانی که در خارج از کشور تحصیل می کنند و والدین آن ها، همیشه دغدغه تهیه ارز با قیمت مناسب را داشته اند و سامانه نیما پاسخی سریع به این دغدغه است و پیش از مراجعه به ساختمان های وزارت علوم برای دریافت ارز دانشجویی، خانواده ها می بایست ابتدا در سامانه نشا ثبت نام و پس از ثبت نام به صورت حضوری به وزارت علوم کشور مراجعه کنند و در نهایت از طرف این وزارت به بانک برای دریافت ارز دانشجویی هدایت شوند.

پیش از این که به شرایط و روند کاری دریافت ارز دانشجویی بپردازیم، ابتدا نگاهی به آخرین اخبار منتشر شده از بانک مرکزی در رابطه با این موضوع می پردازیم.

اطلاعیه ها درباره ارائه ارز دانشجویی

در تاریخ 28 فروردین 1397، رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، از تایید گواهی اولین سری دانشجویان متقاضی ارز دانشجویی خبر داد و در این باره گفت :

بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، در سال جاری هر دو هفته یکبار مدارک 1000 دانشجو متقاضی دریافت ارز بررسی خواهد شد و این ظرفیت قابل افزایش است

مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان درباره آمار دانشجویان محصل در خارج از کشور گفت :

آمار و مستند و دقیق از دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور وجود ندارد، چرا که مستندات ما معمولا آمار هایی است که نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور ثبت و به ما اعلام می کنند. به همین دلیل ممکن است بخشی از دانشجویان، به ویژه دانشجویانی از پدر و مادر های ایرانی در خارج از کشور به دنیا آمده اند، به نمایندگان ما مراجعه ای نداشته باشند. اما بر اساس حدس، حدود 70 تا 89 هزار دانشجوی ایرانی مشغول به تحصیل در خارج از کشور وجود دارد.

او درباره روند صدور ارز دانشجویی با توجه به تحولات اخیر کشور گقت :

در سال گذشته 15 هزار دانشجو مشغول به تحصیل در خارج از کشور بر اساس بخشنامه بانک مرکزی در خارج از کشور، ارز دریافت می کردند که این آمار در سال های قبل بیشتر بود اما هر چه فاصله ارز بانکی و دولتی بیشتر می شد، تعداد نیز بیشتر می شد و برعکس. با توجه به سیاست دولت، این آمار در سال جاری بیشتر نیز خواهد شد.

در چارچوب سیاست جدید دولت و بخشنامه اعلامی بانک مرکزی، به ازای هر دانشجو مشغول به تحصیل در خارج از کشور، ماهیانه 1000 دلار و به هر نفر همراه دانشجو نیز 500 دلار ارز به عنوان هزینه پیش بینی شده است و تا سقف 15 هزار دلار نیز شهریه برای دانشجویان پیش بینی شده که بر اساس گواهی و تایید دانشگاه توسط بانک های عامل پرداخت می شود.

معاون وزیر علوم درباره ساز و کار دریافت ارز دانشجویی این گونه توضیح داد :

ما در سازمان امور دانشجویان به دنبال این بودیم که از مراجعات حضوری در این سازمان پرهیز شود و در شرایط فعلی دانشجویانی که درخواست ارز دارند، نیاز به مراجعه حضوری ندارند. بلکه آن ها می توانند مدارک شامل گواهی اشتغال به تحصیل، تصویر ویزای دانشجویی و برگ خروج از کشور را در سامانه سازمان بارگذاری کنند و همزمان برگه اشتغال به تحصیل را در سایت وزارت خارجه (تاک) بارگذاری و نمایندگی جمهوری اسلامی این گواهی را تایید کند. بعد از بررسی اعتبار دانشگاه مدارک آن ها تایید و کد رهگیری به دانشجو اعلام می شود و با توجه به این که دانشجویان در مواقع تقاضا کد بانکی خود را اعلام می کنند، می توانند در شهر مورد نظر ارز را دریافت کنند.

در پی اطلاعیه منتشر شده در تاریخ 23 فروردین در خصوص یکسان سازی نرخ ارز و به منظور پاسخ به یک سری ابهامات و سوالات مطرح شده در خصوص ارز مسافرتی، ارز دانشجویی، جزئیاتی در این باره اعلام شد.

  1. مبلغ ارز دانشجویی قابل پرداخت حداکثر سالانه 15,000 دلار یا معادل آن به سایر ارز ها بابت شهریه دانشگاه و حداکثر ماهیانه 1,000 دلار یا معادل آن به سایر ارز ها برای دانشجو و حداکثر ماهیانه 500 دلار برای هر عضو خانواده او است.
  2. پرداخت ارز دانشجویی پس از تایید وزارتخانه مربوطه به نرخ اعلامی بانک مرکزی خواهد بود.
  3. برای پرداخت ارز دانشجویی تایید وزارتخانه مربوطه می بایست در هر سال تمدید شود.
  4. برای دریافت ارز دانشجویی می توانید به شعب عامل بانک ملی و سامان مراجعه کنید.

همچنین بخوانید |  تحصیل در کانادا و هر آنچه درباره شرایط و هزینه های آن باید بدانید

شرایط دریافت ارز دانشجویی در سال 97

شرایط کلی دانشجویان برای دریافت ارز دانشجویی به شرح زیر است.

  • می بایست دانشگاه محل تحصیل معتبر باشد. (مشاهده دانشگاه های تایید شده)
  • نداشتن طول مدت تحصیل بیش از حد مجاز (دوره کارشناسی بیش 6 سال و کارشناسی ارشد ناپیوسته 3 سال، کارشناسی ارشد پیوسته 8 سال و دکتری 5 سال)
  • فاصله دو مقطع تحصیلی بیش از یک سال نباشد.
  • خروج از کشور به صورت قانونی انجام شده باشد.
ارز دولتی برای تحصیل در خارج از کشور
ارز دولتی برای تحصیل در خارج از کشور

مدارک مورد نیاز ثبت نام ارز دانشجویی در سال 97 به شرح زیر است.

  1. تصویر مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی
  2. ریز نمرات دانشگاه
  3. گواهی اشتغال به تحصیل که به تایید نمایندگی جمهوری اسلامی ایران رسیده باشد.
  4. تصویر تمام صفحات گذرنامه
  5. تصویر برگ اقامت دانشجویی
  6. تصویر شناسنامه و کارت ملی

شرایط مورد نیاز برای ثبت نام در سامانه نشا برای دریافت معرفی نامه دریافت ارز دانشجویی از بانک به شرح زیر است.

  1. داشتن مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد یکی از دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
  2. کسب حد نصاب یکی از آزمون های زبان خارجی مورد قبول وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (MSRT یا MCHE حداقل 40، TOLIMO حداقل 440، IELTS حداقل 5، TOEFL/PBT حداقل 440 و TOEFL/IBT حداقل 45)
  3. دارا بودن اصل گواهی پذیرش از دانشگاه های خارجی مورد تایید وزارت علوم (برای متقاضیان ادامه تحصیل در کشور آمریکا، ارائه فرم I-20 الزامی است)

مراحل دریافت معرفی نامه از سامانه نشا

اصلی ترین مرحله در این فرآیند، دریافت معرفی نامه به بانک برای دریافت ارز دانشجویی است که برای آن می بایست اقدامات زیر را انجام دهید.

همچنین بخوانید |  ارز دولتی در سال 97 و پس از تک نرخی شدن به چه کسانی داده می شود؟

دریافت معرفی به بانک از زریق نشا
دریافت معرفی به بانک از زریق نشا

در سامانه نشا ثبت نام کنید – اولین اقدام برای دریافت ارز دانشجویی، ثبت نام در سایت اینترنتی سامانه نشا و تشکیل پرونده است. آدرس اینترنتی وبسایت سامانه نشا https://nesha.msrt.gov.ir است که پس از تکمیل ثبت نام شماره پرونده، نام کاربری و گذرواژه ای به شما اختصاص می یابد که باید آن ها را به خاطر بسپارید.

وارد سامانه نشا شوید – پس از تشکیل پرونده در سامانه شما می توانید از طریق لینک ورود به این سامانه، وارد حساب کاربری خود شوید. سپس از منوی مدیریت درخواست ها، گزینه ثبت درخواست نامه بانک را انتخاب کرده و فرم مربوط به آن را به دقت پر نمایید.

برای ساده تر سازی دریافت نامه، موسساتی در سراسر کشور انتخاب شده اند. بنابراین نیازی به مراجعه حضوری به این وزارت خانه نیست و می توانید تزدیک ترین موسسه را انتخاب نمایید. از طرفی در این بخش می بایست تاریخ مورد نظر برای دریافت نامه را مشخص کنید.

پس از ثبت درخواست، در فهرست درخواست ها نمایان می شود و وضعیت در حالت “انتظار” خواهد بود.

منتظر تایید درخواست بمانید – پس از طی مراحل بالا، حالا می بایست منتظر بمانید تا کارشناسان نظر خود را درباره درخواست شما ارائه کنند که در این مرحله پس از ثبت درخواست از سوی شما، پیش از تاریخ انتخابی، درخواستتان مورد برسی قرار می گیرد و نتیجه از طریق ایمیل و پیامک به اطلاع شما می رسد. اگر درخواستتان تایید شده باشد، می توانید به موسسه انتخابی خود مراجعه و نامه را دریافت کنید. در غیر این صورت با ویرایش درخواست قبلی و رفع مشکلات و نواقص آن، دوباره پیگیری کنید.

هزینه درخواست را پرداخت کنید – پیش از این که برای دریافت نامه به موسسه مورد نظر مراجعه کنید، می بایست مبلغ 11,500 تومان که از پیش تعیین شده را برای دریافت تسهیلات ارز دانشجویی، به شماره حساب 2172019006002 بانک ملی ایران شعبه فردوسی به نام سازمان امور دانشجویان واریز کنید و در هنگام مراجعه برای دریافت نامه فیش واریز آن را به همراه داشته باشید.

در جریان آخرین اخبار باشید – با توجه به این که تنها راه ارتباطی تایید درخواست شما، سامانه نشا است، حتما پیگیر اخبار منتشر شده در آن باشید. برای دریافت معرفی نامه بانک می بایست با داشتن مدرک شناسایی معتبر و گواهی اشتغال به تحصیل مراجعه کنید که البته حضور خود شخص نیز ضروری نیست و اقوام نزدیک او نیز می توانند این نامه را دریافت کنند.

تسهیلات غیر ارزی برای دانشجویان

به جز ارائه ارز دانشجویی که تسهیلات ارزی برای دانشجو به حساب می آید، یک سری تسهیلات غیر ارزی به شرح زیر نیز به دانشجویان قابل ارائه است. (تسهیلات دانشجویی شامل همسر و فرزند دانشجو نیز می باشد)

    • استفاده یک بار در سال از تخفیف هواپیمایی IranAir که توسط نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در محل تحصیل قابل اقدام می باشد.
    • معافیت از پرداخت عوارض خروج از کشور که در سال دو بار امکان پذیر است به شرط این که فاصله دو ورود به کشور بیش از سه ماه باشد.
  • عدم پرداخت مبلغ صدور گذرنامه
  • صدور گواهی اشتغال به تحصیل
  • اعلام فراغت از تحصیل به سازمان وظیفه عمومی
  • اعلام انصراف از تحصیل

شرایط دریافت تسهیلات غیر ارزی توسط دانشجویان به شرح زیر است.

  • تحصیل در دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم
  • ارائه گواهی اشتغال به تحصیل جدید (به تاریخ روز) با تایید نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور
  • ارائه ریز نمرات سال های گذشته
  • روشن بودن وضعیت نظام وظیفه (داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم و تحصیلی)

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام فناوران امید بپیوندید.

فناوران امید مکانیزه ترین ارائه دهنده خدمات پرداخت آنلاین، ویژه دانشجویان ، برنامه نویسان و سایر کاربران ایرانی که شامل :

خرید از فروشگاه های خارجی ، افتتاح حساب های بین المللی ، ارائه درگاه های خارجی ، صدور و شارژ کارت های اعتباری ویزا و مستر ، تعیین وقت سفارت ،

ثبت نام آزمون های دانشجویی ، فعالسازی حساب های کاربری ویژه برنامه نویسان و نقد کردن درآمد های ارزی آنها می شود.

این مجموعه نظر به استقبال کاربران ایرانی برای خرید و سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال هم چون بیت کوین ، اتریوم ، ریپل و .. و عدم دسترسی آنها به اکسچنجر های بین المللی امکان خرید و فروش این دسته از محصولات را نیر برای کاربران ایرانی فراهم نموده است

واتساپ پشتیبانی و فروش : 989168869631+

تلگرام پشتیبانی و فروش: omidahmadyani_support@

تماس جهت مشاوره رایگان:

تماس: 02128421193

واتساپ: 09129726343

مقالات مرتبط را مطالعه کنید😍

حواله یوان
حواله یوان
شاید وقتی صحبت از نقل‌وانتقالات ارزی مانند ارسال حواله یوان به چین باشد، خیلی‌ها این کار را دشوار و طاقت‌فرسا و پرریسک بدانند. در واقع
حواله روپیه
حواله روپیه به هند ارسال و دریافت حواله روپیه به هند با کمترین نرخ ارسال و دریافت حواله روپیه در کمترین زمان ممکن امکان ارسال
حواله ایران به رومانی
حواله ایران به رومانی شرکت فناوران امید استعلام نرخ ساعت 12 ظهر برای آگاهی از نرخ با پشتیبانی ما در ارتباط باشید:پشتیبان تلگرام @fanavaraneomid_supportپشتیبانی واتساپ:
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
اسکرول به بالا