ارز دیجیتال تزوس (Tezos) چیست و چگونه کار می کند؟ – فناوران امید

اشتراک گذاری پست

تزوس (Tezos) یک ارز دیجیتال مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین با نماد اختصاری “XTZ” میباشد که با هدف ارائه اولین ارز رمزپایه خود اصلاحگر جهان ایجاد شده است. هسته مرکزی پروتکل غیرمتمرکز Tezos مبتنی بر الگوریتم اثبات سهام (PoS) بوده و از قراردادهای هوشمند کامل تورینگ نیز پشتیبانی می کند.

Tezos یک ارز رمزپایه عمومی و خودمحور است که می تواند هر دفتر کل توزیع شده دیگری را معرفی و تبلیغ نماید. بیت کوین، اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال می توانند با اجرای رابط مناسب در لایه شبکه، درون پلتفرم تزوس نشان داده شوند. مهمتر از همه، Tezos از یک بروزرسانی پیشرفته بهره می برد که اجازه می دهد پروتکل های موجود بتوانند با اصلاح کد خود تکامل پیدا کنند.

پروتکل تزوس در زبان برنامه نویسی اکمل (OCaml) کد نویسی شده است. اکمل یا همان «کمل شیء گرا» در سال 1996 میلادی توسط ژاویر لیروی و دیگر افراد مشارکت کننده در پروژه ایجاد شد. اُکمل به نحوی طراحی شده است که زبان کمل را به ساختارهای شئ گرا گسترش می دهد. این زبان برنامه نویسی یک پروژهٔ آزاد و متن باز است که توسط موسسه تحقیقاتی فرانسوی INRIA نگهداری می شود.

تاریخچه پیدایش تزوس (Tezos)

بنیانگذاران Tezos آرتور بریتمن (ArthurB) و کاتلین بریتمن (KathleenB) هستند که از سال 2014 میلادی با تیمی از توسعه دهندگان این پروژه را گسترش داده اند.

بنیانگذاران ارز دیجیتال تزوس (Tezos)
بنیانگذاران ارز دیجیتال تزوس (Tezos)

عرضه اولیه سکه (ICO) تزوس در سال 2017 میلادی برگزار شد و توانست 232 میلیون دلار سرمایه اولیه جمع آوری کند که در زمان خود موفقیت بزرگی محسوب میشد. بر اساس توافق صورت گرفته بنیاد تزوس با عنوان Tezos Foundation که خارج از کشور سوئیس قرار دارد، منابع مالی جمع آوری شده را مدیریت خواهد کرد.

همچنین بخوانید |  پیام رسان KakaoTalk امکان مبادله ارزهای دیجیتالی را برای میلیون ها کاربر خود فراهم می کند

در اولین سال تأسیس این شبکه پرداخت بنیاد تزوس در مورد پیشنهادات مطرح شده حق وتو خواهد داشت؛ اما در زمینه ارائه پیشنهادات قدرت بیشتری نخواهد داشت. علاوه بر این بنیاد تزوس قصد دارد تا در نهایت خود را منحل کند، مگر اینکه دارندگان توکن های XTZ تصمیم بگیرند حمایت مالی خود را از این بنیاد با استفاده از سیستم حکومتی داخل زنجیره بلاک چین ادامه دهند.

تفاوت تزوس (XTZ) و اتریوم (ETH)

تفاوت تزوس (XTZ) و اتریوم (ETH)

یکی از تفاوت های Tezos و Ethereum، زبان برنامه نویسی مورد استفاده جهت اجرای قراردادهای هوشمند در این پلتفرم ها است. اتریوم از زبان برنامه نویسی Solidity و تزوس از یک زبان برنامه نویسی به نام مایکلسون (Michelson) بهره می برد که یک زبان کاربردی است و مراحل تأیید رسمی در بلاک چین را فراهم می کند.

تأیید رسمی (Formal Verification) اساساً اجازه می دهد تا توسعه دهندگان صحت کد نویسی قراردادهای هوشمند خود را به لحاظ ریاضی اثبات نمایند. تأیید رسمی ثابت می کند که برخی از خواص قرارداد حفظ خواهد شد، اما لزوماً به این معنی نیست که کدهای نوشته شده 100 درصد درست بوده است.

تأیید رسمی در صنایعی مانند راکتورهای هسته ای، هواپیما و وسایل پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد که در آن مقدار کمی خطا وجود دارد. به دلیل اشکالات موجود در کد نویسی قراردادهای هوشمند اتریوم و جهت پیشگیری از بروز آنها، فرآیند تأیید رسمی در بلاک چین Tezos اعمال شده است.

الگوریتم DPoS  در شبکه تزوس چگونه عمل می کند؟

(DPoS (Delegated-Proof-of-Stake چیست و چگونه عمل می کند؟

الگوریتم مورد استفاده در شبکه تزوس اثبات سهام از طریق گره قانونی (DPoS) است. هدف بلاک چین Tezos ارائه قابلیتی است که سهامداران بتوانند به صورت جمعی آن را مدیریت نموده و در همه زمینه ها بهبود بخشند.

همچنین بخوانید |  خالق ترون در جواب ویتالیک بوترین : ارزش بازار ارزهای دیجیتال به 10 تریلیون دلار خواهد رسید !

 DPoS یا Delegated Proof of Stake تاثیرات منفی متمرکز بودن شبکه را از طریق استفاده از شاهدان یا همان نمایندگان قانونی کاهش می دهد. در کل N شاهد بلوک ها را امضا می کنند. این شاهد ها توسط کسانی که از شبکه استفاده می کنند با هر معامله ای که ساخته می شود، رأی می آورند.

با استفاده از یک پروسه رأی گیری غیرمتمرکز، DPoS از نظر طراحی نسبت به سیستم های دیگر دموکراتیک تر است. هر زمان که شاهدان یک بلوک را ایجاد کنند، برای این کار مبلغی دریافت می کنند. میزان پرداخت به آنها توسط نمایندگان تعیین شده از سوی سهامداران مشخص شده است.

DPoS دارای ضمانت هایی است تا اطمینان حاصل شود که کسانی که از طرف شبکه به عنوان نماینده بلوک ها را تأیید می کنند، به درستی و بدون تعصب عمل خواهند نمود. علاوه بر این، هر بلوک امضا شده باید تأیید کند که بلوک قبل از آن توسط یک گره قابل اعتماد امضا شده است. این کاهش نیاز به تأیید باعث افزایش سرعت معاملات می شود.

DPoS همچنین اجازه می دهد تا تراکنش های بیشتری در یک بلوک (نسبت به اثبات کار و اثبات سهام) قرار گرفته و انجام شود. فناوری DPoS به ارزهای دیجیتال اجازه می دهد تا در یک سطح با سیستم های پرداخت متمرکز مانند ویزا کارت (Visa Card) و مستر کارت (Master Card) رقابت کنند.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام فناوران امید بپیوندید.

فناوران امید مکانیزه ترین ارائه دهنده خدمات پرداخت آنلاین، ویژه دانشجویان ، برنامه نویسان و سایر کاربران ایرانی که شامل :

خرید از فروشگاه های خارجی ، افتتاح حساب های بین المللی ، ارائه درگاه های خارجی ، صدور و شارژ کارت های اعتباری ویزا و مستر ، تعیین وقت سفارت ،

ثبت نام آزمون های دانشجویی ، فعالسازی حساب های کاربری ویژه برنامه نویسان و نقد کردن درآمد های ارزی آنها می شود.

این مجموعه نظر به استقبال کاربران ایرانی برای خرید و سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال هم چون بیت کوین ، اتریوم ، ریپل و .. و عدم دسترسی آنها به اکسچنجر های بین المللی امکان خرید و فروش این دسته از محصولات را نیر برای کاربران ایرانی فراهم نموده است

واتساپ پشتیبانی و فروش : 989168869631+

تلگرام پشتیبانی و فروش: omidahmadyani_support@

تماس جهت مشاوره رایگان:

تماس: 02128421193

واتساپ: 09129726343

مقالات مرتبط را مطالعه کنید😍

حواله یوان
حواله یوان
شاید وقتی صحبت از نقل‌وانتقالات ارزی مانند ارسال حواله یوان به چین باشد، خیلی‌ها این کار را دشوار و طاقت‌فرسا و پرریسک بدانند. در واقع
حواله روپیه
حواله روپیه به هند ارسال و دریافت حواله روپیه به هند با کمترین نرخ ارسال و دریافت حواله روپیه در کمترین زمان ممکن امکان ارسال
حواله ایران به رومانی
حواله ایران به رومانی شرکت فناوران امید استعلام نرخ ساعت 12 ظهر برای آگاهی از نرخ با پشتیبانی ما در ارتباط باشید:پشتیبان تلگرام @fanavaraneomid_supportپشتیبانی واتساپ:
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
اسکرول به بالا