اسکناس های مدرنی که پر از باکتری هستند – فناوران امید

اشتراک گذاری پست

طول عمر اسکناس های دلار 5 سال است اما پیش از این که این مدت طی شود، این اسکناس ها هزاران بار دست به دست می شوند. از یک زوایه این اتفاق جالبی است؛ اسکناس تنها چیزی است که غریبه ها بین یکدیگر مبادله می کنند اما این به معنای کلی دست آلوده است. اسکناس ها می توانند پر از باکتری های بیماری زا باشند.

اما اسکناس های مشهور مانند دلار و یورو که از ترکیب فیبر های مختلف مانند کتان و پایدار کننده هایی از جمله ژلاتین ساخته می شوند، عملکرد مقاومتی خوبی در رابطه با انتقال باکتری بیماری زا دارند؛ به ویژه در رقابت با رقبای پلاستیکی پر از باکتری از جمله لئو رومانی که به معنای واقعی کلمه می توان آن را آلوده ترین اسکناس شناخته شده دانست.

اسکناس لئو رومانی

این تحقیق که در Antimicrobial Resistance and Infection Control منتشر شده، به تازگی صاحب جایزه Ig نوبل شده است و توسط آندریاس واس، پروفسوری در دانشگاه Radboud که اولین پروفسور پیشگیری از آلودگی در هلند بود، رهبری شده است.

دکتر آندریاس واس

او می گوید که در ابتدا “پروژه ای من باب سرگرمی” بود که به کمک پسرش شروع شد.

محققان باکتری های مختلفی از جمله باکتری خطرناک استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی‌سیلین (MRSA)و اشریشیا کلی را پرورش دادند و با استفاده از یک قطره چکان، بر روی اسکناس های گفته شده و همچنین پول کرواسی، کانادا و هند، چکاندند.

اسکناس ها در ابتدا توسط اشعه فرابنفش پاکسازی شدند، سپس با باکتری آلوده شدند و پیش از این که برای وجود باکتری مورد آزمایش قرار بگیرند، برای 3، 6 و 24 ساعت نگه داشته شدند تا خشک شوند.

همچنین بخوانید |  یک شبه پولدار شدن را این افراد تجربه کرده اند!

سپس در طی یک آزمایش ساده تر از افرادی خواسته شد تا پول هایی که به باکتری های بی خطر تری آغشته شده اند را برای 30 ثانیه در دست بگیرند تا ببیند که آیا انتقالی صورت می گیرد یا خیر.

پس از فقط 3 ساعت، بسیاری از اسکناس ها باکتری هایشان را حفظ کردند ولی پس از 24 ساعت تمیز بودند. اما بزرگترین تناقض درباره لئو، اسکناسی ساخته شده از پولیمر قابل مشاهده بود که پس از 6 ساعت باکتری ها به رشد خود ادامه دادند و حتی برخی از باکتری های MRSA همچنان پس از گذشت 24 ساعت فعال بودند.

آقای واس در بستر مصاحبه ای از طریق ایمیل تایید کرد که مقصر در این قضیه پلیمر است که بنا به هر دلیلی به نظر می رسد خوش آمدگوی باکتری هاست. همچنین سطح صیقلی این اسکناس باعث می شود که باکتری ها به دست افراد منتقل شوند. در حالی که تمیز کردن یک اسکناس یورو آلوده شد باعث شد که هیچگونه انتقالی در فرآیند آزمایش صورت نگیرد و در مورد دلار هم اگر چه انتقال صورت گرفت اما بسیار کم بود اما در رابطه با اسکناس لئو این مقدار در حد چندین کلونی از هر نوع باکتری بود.

لازم به اشاره است که آقای واس نمی داند که چرا اسکناس یورو در مقایسه با دلار عملکرد بهتری داشت. او همچنین گفته که به خود زحمت نداده که سکه ها را مورد آزمایش قرار دهد چرا که فلز هایی مانند نقره و مس به دلیل خاصیت ضد میکروبی که دارند، مشهور هستند و حتی از مس در برخی تحهیزات پزشکی دقیقا به همین خاطر استفاده می شود.

همچنین بخوانید |  منحصر بفرد ترین اسکناس ها در جهان را بشناسید!

اگر بخواهیم جایگزینی برای اسکناس ها معرفی کنیم که مشکل بیماری زا بودن را نداشته باشند، قطعا می توان ارز های مجازی مانند یا اپلیکیشن های پرداخت مجازی مانند Apple یا Google Pay را در ابتدای لیست جای داد.

اما روی هم رفته، به عنوان متخصص عفونت، او نگران نیست و فکر هم نمی کند که باید این موارد باید باعث نگرانی شما شود.

مشکلی نیست. خطری برای عموم وجود ندارد. ولی پیش از این که به غشای مخاطی دست بزنید، دست هایتان را بشویید.

آندریاس واس

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام فناوران امید بپیوندید.

فناوران امید مکانیزه ترین ارائه دهنده خدمات پرداخت آنلاین، ویژه دانشجویان ، برنامه نویسان و سایر کاربران ایرانی که شامل :

خرید از فروشگاه های خارجی ، افتتاح حساب های بین المللی ، ارائه درگاه های خارجی ، صدور و شارژ کارت های اعتباری ویزا و مستر ، تعیین وقت سفارت ،

ثبت نام آزمون های دانشجویی ، فعالسازی حساب های کاربری ویژه برنامه نویسان و نقد کردن درآمد های ارزی آنها می شود.

این مجموعه نظر به استقبال کاربران ایرانی برای خرید و سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال هم چون بیت کوین ، اتریوم ، ریپل و .. و عدم دسترسی آنها به اکسچنجر های بین المللی امکان خرید و فروش این دسته از محصولات را نیر برای کاربران ایرانی فراهم نموده است

واتساپ پشتیبانی و فروش : 989168869631+

تلگرام پشتیبانی و فروش: omidahmadyani_support@

تماس جهت مشاوره رایگان:

تماس: 02128421193

واتساپ: 09129726343

مقالات مرتبط را مطالعه کنید😍

حواله یوان
حواله یوان
شاید وقتی صحبت از نقل‌وانتقالات ارزی مانند ارسال حواله یوان به چین باشد، خیلی‌ها این کار را دشوار و طاقت‌فرسا و پرریسک بدانند. در واقع
حواله روپیه
حواله روپیه به هند ارسال و دریافت حواله روپیه به هند با کمترین نرخ ارسال و دریافت حواله روپیه در کمترین زمان ممکن امکان ارسال
حواله ایران به رومانی
حواله ایران به رومانی شرکت فناوران امید استعلام نرخ ساعت 12 ظهر برای آگاهی از نرخ با پشتیبانی ما در ارتباط باشید:پشتیبان تلگرام @fanavaraneomid_supportپشتیبانی واتساپ:
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
اسکرول به بالا