تاثیر حذف صفر از پول ملی ایران

اشتراک گذاری پست

یکی از خبرهایی که اخیرا به سوژه ای داغ بین مردم تبدیل شده است، بحث در مورد حذف 4 صفر از پول ملی ایران است. این که آیا پیاده سازی این ایده در اقتصاد ایران دارای تاثیر مثبت است یا منفی؟! اگر شما هم می خواهید در مورد مزایا و معایب و تاثیر حذف صفر از پول ملی ایران آشنا شوید، در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

حذف صفر از پول ملی ایران یعنی چی؟

مسئله حذف 4 صفر از پول ملی ایران، برای اولین بار حدود 7 ماه پیش، یعنی در سال 97 مطرح گشت. اما در یکی دو روز اخیر، به نظر می رسد که به این مسئله به طور جدی پرداخته شده است. بر اساس خبری که منتشر شده است، روز گذشته، هیئت دولت تصمیم گرفته است که 4 صفر را از پول ملی ایران حذف کند. البته برای اجرای این ایده، نیاز است که این لایحه به مجلس ارائه شود و بعد از تصویب در بهارستان، به مرحله اجرا برسد.

بنابراین با اجرای این طرح، بانک مرکزی، واحد رسمی پول ایران را از ریال به تومان تغییر می دهد. در نتیجه، هر تومان که قبلا به عنوان 10 هزار ریال تعریف می شد، از این به بعد به عنوان 100 ریال جدید در نظر گرفته می شود.

تاثیر حذف صفر از پول ملی ایران چیست؟

حال که با تعریف این قانون جدید آشنا شدیم، باید به بررسی تاثیر این لایحه در اقتصاد ایران پردازیم.

در حال حاضر بسیاری از کارشناسان مسائل اقتصادی معتقدند که پیاده سازی این لایحه، اثر مثبتی در شرایط اقتصادی مردم ایران ندارد. و تنها اثر مثبتی که می تواند در کوتاه مدت داشته باشد این است که از اثر و بار روانی منفی تورم بالا کم می کند. اما در دراز مدت قطعا به عنوان یک سیاست اشتباه، در اقتصاد ایران تاثیر منفی خواهد داشت.

تاثیر حذف صفر از پول ملی ایران

با این وجود این سوال مطرح می شود که هدف اصلی دولت از انجام این کار چه بوده است؟

بر اساس آنچه که بانک مرکزی اعلام کرده است، در چند سال اخیر، نرخ تورم انباشته بسیار زیاد بوده است. همین مسئله باعث شده است که نرخ قدرت خرید مردم تا حد زیادی کاهش پیدا کند و  با توجه به محدودیت هایی که در میزان چاپ اسکانس درشت وجود دارد، مشکلات زیادی در چرخه اقتصادی به وجود آید. که برخی از آنها عبارت هستند از:

  • ناامنی در حمل مقدار زیادی پول
  • کاهش سرعت انجام تراکنش های بانکی
  • اجبار در استفاده از ایران چک با توجه به مشکلات حقوقی
  • بالا بودن استهلاک اسکناس

با این وجود، بسیاری از تحلیلگران معتقدند که انجام این کار، دولت را به هدف مورد نظرش نمی رساند. چرا که به عنوان مثال دولت آرژانتین نیز با رویکردی مشابه با ایران، طی 2 مرحله 6 صفر از پول ملی خود حذف کرد اما در نهایت به نتیجه مطلوب نرسید. چرا که تاثیر حذف صفر از پول ملی ایران زمانی با نتیجه مثبت همراه خواهد بود که اصلاحات همه جانبه ای در اقتصاد ایران انجام گیرد.

ضررهای حذف صفر از پول ملی ایران چیست؟

  • آشفتگی در سیستم بانکی به دلیل آشنا نبودن مردم با این تغییر
  • هزینه بالا برای جمع آوری پول های قدیمی و چاپ اسکناس جدید
  • ایجاد اختلال شدید در سیستم های الکترونیکی بانکی
  • عدم تطابق داده های قبلی بانکی با داده های جدید
  • ایجاد سردرگمی عمومی در سطح جامعه

البته لازم به ذکر است که تاثیر حذف صفر از پول ملی ایران همیشه هم منفی نیست. چرا که به عنوان مثال ترکیه یکی از کشورهایی است که به خوبی توانست با پیاده سازی این ایده، به نتیجه مطلوبی که مد نظر داشت برسد. اما دلیل موفقیت این کشور، به طور عمده به حذف تورم به صورت کامل قبل از اجرای این ایده بستگی دارد. پس می توان نتیجه گرفت تا زمانی که تورم در حد زیادی در کشور وجود دارد، این راه حل های کوتاه مدت تنها به عنوان یک مسکن عمل می کنند نه درمان واقعی!

فناوران امید مکانیزه ترین ارائه دهنده خدمات پرداخت آنلاین، ویژه دانشجویان ، برنامه نویسان و سایر کاربران ایرانی که شامل :

خرید از فروشگاه های خارجی ، افتتاح حساب های بین المللی ، ارائه درگاه های خارجی ، صدور و شارژ کارت های اعتباری ویزا و مستر ، تعیین وقت سفارت ،

ثبت نام آزمون های دانشجویی ، فعالسازی حساب های کاربری ویژه برنامه نویسان و نقد کردن درآمد های ارزی آنها می شود.

این مجموعه نظر به استقبال کاربران ایرانی برای خرید و سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال هم چون بیت کوین ، اتریوم ، ریپل و .. و عدم دسترسی آنها به اکسچنجر های بین المللی امکان خرید و فروش این دسته از محصولات را نیر برای کاربران ایرانی فراهم نموده است

واتساپ پشتیبانی و فروش : 989168869631+

تلگرام پشتیبانی و فروش: omidahmadyani_support@

تماس جهت مشاوره رایگان:

تماس: 02128421193

واتساپ: 09129726343

مقالات مرتبط را مطالعه کنید😍

حواله یوان
حواله یوان
شاید وقتی صحبت از نقل‌وانتقالات ارزی مانند ارسال حواله یوان به چین باشد، خیلی‌ها این کار را دشوار و طاقت‌فرسا و پرریسک بدانند. در واقع
حواله روپیه
حواله روپیه به هند ارسال و دریافت حواله روپیه به هند با کمترین نرخ ارسال و دریافت حواله روپیه در کمترین زمان ممکن امکان ارسال
حواله ایران به رومانی
حواله ایران به رومانی شرکت فناوران امید استعلام نرخ ساعت 12 ظهر برای آگاهی از نرخ با پشتیبانی ما در ارتباط باشید:پشتیبان تلگرام @fanavaraneomid_supportپشتیبانی واتساپ:
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
اسکرول به بالا