تحصیل در آلمان و هر آنچه باید در این رابطه بدانید – فناوران امید

اشتراک گذاری پست

آلمان کشوری است که در مرکز اروپا قرار دارد و همسایه کشورهایی همچون دانمارک، هلند، بلژيک، فرانسه، سوييس و لهستان است که با یکدیگر مرز زمینی دارند. زبان رسمی اين کشور آلمانی (German) است و برخی از مردم آن نیز با زبان انگليسی آشنايي دارند. زبان آلمانی محبوب ترین زبان اتحادیه اروپا با بیش از ۹۵ میلیون گویشور است. کشور آلمان یکی از مهم ترین کشورهای صنعتی جهان بوده و واحد پول آن يورو مي باشد. در این مقاله بصورت کامل به بررسی شرایط تحصیل در آلمان و هر آنچه باید در رابطه با ادامه تحصیل در این کشور بدانید در شش بخش مجزا می پردازیم:

  1. آشنایی با کشور آلمان
  2. سیستم آموزشی آلمان چگونه است؟
  3. هزینه تحصیل در آلمان چقدر است؟
  4. تحصیل رایگان در آلمان
  5. کار دانشجویی در آلمان
  6. شرایط پذیرش و درخواست ویزای تحصیلی در آلمان

آشنایی با کشور آلمان

به لحاظ موقعیت جغرافیایی، آلمان در اروپای غربی و مرکزی قرار دارد. نظام حکومتی این کشور از نوع جمهوری فدرال دموکراتیک پارلمانی بوده و دارای 16 ایالت است که می‌توانند در برخی مسایل بصورت مستقل عمل نمایند. بر اساس سرشماری انجام گرفته در سال 2011، جمعیت آلمان حدوداً 80.2 میلیون نفر است که تقریباً 7.7 % از آنرا اتباع خارجی تشکیل می دهند. حدود 40 میلیون نفر از جمعیت آلمان مشغول به کار می باشند که آمار بسیار خوبی در حوزه اشتغال برای یک کشور توسعه یافته محسوب می شود.

برلین پایتخت کشور آلمان
نمایی از شهر برلین (Berlin)؛ پایتخت کشور آلمان

آلمان در دو جنگ جهانی اول و دوم نقش بسزایی داشت و در پی آن خسارت های زیادی به زیر ساخت های این کشور وارد شد. آلمان پس از پایان جنگ، بر اساس طرح مارشال با گرفتن وام از دولت های دیگر توانست کشور خود را بازسازی نماید. در حال حاضر جمهوری فدرال آلمان یکی از اعضای فعال سازمان ملل متحد، پیمان ناتو، کشورهای گروه هشت و از بنیانگذاران اصلی اتحادیه اروپا به شمار می آید.

آلمان هفتمین کشور پربازدید در جهان است به طوری که در سال 2012 مجموعاً 407 میلیون نفر بازدیدکننده از سراسر دنیا داشته است. پایتخت این کشور، برلین، سومین شهر پرجمعیت اروپا محسوب می گردد. بیش از 30 درصد از آلمانی ها تعطیلات را در کشور خودشان سپری می کنند. همچنین متوسط امید به زندگی در کشور آلمان برای مردان 77 سال و زنان 82 سال می باشد که بر این اساس در جایگاه بیستم در میان سایر کشورها قرار دارد.

سیستم آموزشی آلمان چگونه است؟

سیستم آموزشی آلمان دانشجویان بسیاری را از سراسر جهان جذب نموده و مطابق با بالاترین استاندارد های بین المللی طراحی شده است. در کشور آلمان، مسئولیت سیستم آموزشی عموماً بر عهده ایالت ها می باشد و دولت مرکزی تنها سیاست ها و اهداف کلی آنرا تعیین می کند. بر اساس شرایط سنی تحصیل در آلمان و قوانین این کشور، تحصیل تا کلاس نهم برای کودکان اجباری می باشد.

آموزش دوره دوم در آلمان شامل پنج نوع مدرسه می گردد. در رئال شول (Realschule) یا همان مدارس راهنمایی، دانش‌آموزان بر پايه برنامه‌هاي آموزشي عملي تربيت می شوند. دبیرستان یا ژیمناسیوم (Gymnasium) به گونه ای طراحی شده است که دانش آموزان را برای ورود به دوره های بالاتر و تحصیلات تکمیلی آماده نماید. در انتهای این دوره و پس از پایه ی دوازدهم یا سیزدهم، یک آزمون نهایی با عنوان “Abitur” برگزار می شود. در تعریف کالج نیز باید گفت که این مراکز همان نهاد های دولتی وابسته به دانشگاه ها هستند که وظیفه آموزش دروس پایه و زبان آلمانی را به دانشجویان خارجی دارند. مراحل سیستم آموزشی آلمان به شرح زیر می باشد:

همچنین بخوانید |  ارز دانشجویی به دانشجویان لیسانس خارج از کشور نیز تعلق می گیرد

1)پیش دبستانی؛ 2)دبستان؛ 3)دبیرستان و دوره های کارآموزی؛ 4)تحصیلات تکمیلی

امکان ادامه تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی و آلمانی وجود دارد. دوره لیسانس در کشور آلمان حدوداً 6 ترم (3 سال) طول می کشد. جهت اخذ مدرک فوق لیسانس نیز بین 2 الی 4 ترم زمان لازم است. دانشگاه ها در سیستم آموزشی آلمان به سه دسته تقسیم می شوند:

  • University : در این مراکز بیشترین تمرکز بر روی تحقیق و پژوهش و یادگیری مفاهیم تئوری است؛ هر چند مراکزی نیز وجود دارند که رشته های مهندسی را تدریس می کنند (Technische Universität) و ارتباط نزدیکی با دنیای صنعت و بازار کار دارند.
  • Fachhochschule : در این مراکز آموزش عالی تأکید بر روی جنبه کاربردی و عملی رشته های تحصیلی است. این مراکز بیشتر رشته های مهندسی، اقتصادی و مالی را به دانشجویان ارائه می دهند. بدیهی است فارغ التحصیلان این نوع دانشگاه ها آینده شغلی خوبی خواهند داشت و در حال حاضر بسیاری از کارفرماها، فارغ التحصیلان این مراکز را به فارغ التحصیلان University ها ترجیح می دهند.
  • Kunst und Musik und Film Hochschule : در میان انواع دانشگاه های آلمان این مراکز همان دانشگاه های هنر و موسیقی محسوب می شوند. حدوداً 50 دانشگاه از این نوع در کشور آلمان وجود دارد.

هزینه تحصیل در آلمان چقدر است؟

جهت ثبت نام در دانشگاه های آلمان ارايه بيمه درمانی الزاميست و هزینه آن بطور متوسط برای هر نفر حدود 300 يورو در یک بازه شش ماهه در نظر گرفته مي شود. اکثر دانشگاه های آلمان هر نیمسال تحصیلی مبلغی در حدود 500 تا 650 یورو بابت هزینه های تحصیل از دانشجویان دریافت می کنند.

هزینه تحصیل در آلمان وابسته به پارامتر های دیگری همچون هزینه های زندگی روزمره نیز هست. هزینه زندگی در آلمان به مواردی از جمله ایالت محل تحصیل دانشجو و سبک زندگی وی بستگی دارد. به طور کلی می توان گفت هزینه های متوسط زندگی یک شخص در کشور آلمان ماهیانه حدوداً 700 تا 900 یورو می باشد که بخش اعظم آن را هزینه های مربوط به تهیه مسکن تشکیل می دهد. در برخی شهر های بزرگ مانند برلین، فرانکفورت و دوسلدورف هزینه زندگی می تواند تا 1200 یورو در ماه نیز افزایش یابد.

تحصیل رایگان در آلمان

در حقیقت تحصیل در دانشگاه های دولتی و کالج های زیر نظر دانشگاه ها در آلمان نیازی به پرداخت شهریه ندارد. امکان تحصیل رایگان در آلمان برای تمامی سطوح تحصیلی از جمله کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا فراهم است. طبق توضیحات بالا، دانشجویان تنها باید مبلغی در حدود 500 تا 650 یورو بابت هزینه های تحصیل خود در هر نیمسال پرداخت نمایند که رقم اندکی در مقایسه با سایر کشورها به حساب می آید.

برای شرکت در آزمون ورود به دانشگاه ها باید مبالغ تعیین شده را همان ابتدا به طور کامل پرداخت کنید. این هزینه به شما امکان عضویت در سازمان رفاه دانشجویی را می دهد که مزایای گوناگونی از جمله خدمات درمانی، مشاوره و فعالیت های فرهنگی و ورزشی را شامل می شود.

همچنین پرداخت هزینه ترم برای دریافت اصل کارت دانشجویی نیز الزامی است. کارت دانشجویی در اکثر کشورهای اروپایی مزایای زیادی از جمله کاهش هزینه های حمل و نقل عمومی برای دارنده خود به همراه دارد. با مراجعه به لینک زیر می توانید هزینه های مربوط به امور دانشجویی خود جهت تحصیل در آلمان را از طریق وب سایت fanavaraneomid پرداخت نمایید:

پرداخت با پی پال

کار دانشجویی در آلمان

شرایط کار دانشجویی در آلمان نسبت به سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا ساده تر است و از طرفی کارفرمایان و شرکت ها نیز از آن حمایت می کنند. دانشجویان خارجی می توانند بدون داشتن اجازه کار در آلمان به انجام کاری مشغول شوند. برای دانشجویان کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا نبوده و همچنین کشورهایی که به تازگی عضویت اتحادیه اروپا را پذیرفته اند، این اجازه ی کار به میزان ساعات مشخصی در هفته محدود است. دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا (شامل دانشجویان ایرانی) می توانند 120 روز در سال به صورت تمام وقت کار کنند. کار تمام وقت به معنی 8 ساعت کار در روز می باشد.

همچنین بخوانید |  مقایسه تحصیل در آمریکا با کانادا : کدام کشور بهتر است؟

دانشجو اگر ماهیانه 450 یورو درآمد داشته باشد، از پرداخت مالیات معاف می شود؛ ولی اگر درآمد وی بیشتر از 450 یورو باشد، مشمول پرداخت مالیات می گردد. مالیاتی که دانشجویان باید بپردازند درصد کمی از حقوق آنها را شامل می شود و حتی در صورت درخواست وی قابل برگشت هم می باشد. یعنی در پایان هر سال، مالیات هایی که از دانشجو دریافت شده به حسابش واریز می شود. تعطیلات رسمی کشور آلمان مانند تعطیلات سال نو میلادی و یا آخر هفته ها جز روزهای کاری مجاز محسوب نمی شوند و اگر در این روزها کار کنید، در 120 روز قانونی به حساب نمی آیند.

حداقل دستمزد دانشجوها در آلمان بر اساس قانون کار، ساعتی 8.5 یورو است. با همین حداقل دستمزد اگر دانشجو هفته ای دو روز کار کند، می تواند 90 الی 100 درصد هزینه های زندگی روزمره خود را برطرف کند. برخی از شرکت ها در کشور آلمان مبالغ بیشتری از 8.5 یورو را نیز به دانشجویان پرداخت می کنند و حتی دستمزد یک دانشجو تا 20 یورو در ساعت هم می تواند افزایش یابد.

شرایط پذیرش و درخواست ویزای تحصیلی در آلمان

ویزای تحصیلی آلمان

دانشجویانی که خواهان پذیرش از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا می باشند، باید جهت تحصیل در آلمان از طریق سفارتخانه های این کشور جهت اخذ ویزای تحصیلی اقدام نمایند. پس از اینکه برای تحصیل در آلمان از یک کالج یا دانشگاه آلمانی پذیرش خود را دریافت کردید، باید از سفارت آلمان وقت مصاحبه بگیرید. رزرو وقت مصاحبه جهت اخذ ویزای تحصیلی آلمان فقط از طریق سایت سفارت آلمان و بصورت آنلاین امکان پذیر است.

ددلاین به معنی آخرین فرصتی است که به دانشجو اجازه می دهد تا فرم پذیرش را به صورت آنلاین برای دانشگاه مورد نظر خود ارسال نماید. ددلاین ترم تابستانی دانشگاه های آلمان معمولا تا پانزده ژانویه (25 دی) و ددلاین ترم زمستانی آنها تا پانزده جولای (24 تیر) است. به دلیل اینکه دانشجو باید پس از اخذ پذیرش، وارد فرآیند دریافت ویزا شود؛ پیشنهاد می شود جهت اطمینان بیشتر خیلی زودتر از ددلاین ها پرونده پذیرش خود را پیگیری نمایید

در ابتدا ویزای دانشجویی آلمان تنها 3 ماه از تاریخ صدور اعتبار دارد. متقاضی پس از ورود به کشور آلمان باید با مراجعه به اداره امور اتباع خارجه (Ausländerbehörde) شهر خود نسبت به تمدید یک الی دو ساله آن اقدام نماید.

مدارک لازم برای ادامه تحصیل در آلمان (مقطع لیسانس)

  • مدرک ديپلم و ريز نمرات آن (به همراه ترجمه)
  • مدرک پيش دانشگاهی و ريز نمرات آن (به همراه ترجمه)
  • مدرک فوق ديپلم و ريز نمرات آن (در صورت تحصیل در مقطع کاردانی)
  • مدرک زبان آلمانی B2
  • 6 قطعه عکس رنگی
  • کپی پاسپورت
  • ترجمه نامه سازمان سنجش مبنی بر قبولی در کنکور سراسری
  • انگیزه نامه و بیان دلایل تحصیل در خارج

مدارک لازم برای ادامه تحصیل در آلمان (مقطع فوق لیسانس)

  • مدرک ديپلم و ريز نمرات آن (به همراه ترجمه)
  • مدرک پيش دانشگاهی و ريز نمرات آن (به همراه ترجمه)
  • مدرک لیسانس و ريز نمرات آن (به همراه ترجمه)
  • مدرک زبان آلمانی B2 یا آیلتس 6 برای دوره های زبان انگلیسی
  • 6 قطعه عکس رنگی
  • کپی پاسپورت
  • انگیزه نامه و بیان دلایل تحصیل در خارج

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام فناوران امید بپیوندید.

فناوران امید مکانیزه ترین ارائه دهنده خدمات پرداخت آنلاین، ویژه دانشجویان ، برنامه نویسان و سایر کاربران ایرانی که شامل :

خرید از فروشگاه های خارجی ، افتتاح حساب های بین المللی ، ارائه درگاه های خارجی ، صدور و شارژ کارت های اعتباری ویزا و مستر ، تعیین وقت سفارت ،

ثبت نام آزمون های دانشجویی ، فعالسازی حساب های کاربری ویژه برنامه نویسان و نقد کردن درآمد های ارزی آنها می شود.

این مجموعه نظر به استقبال کاربران ایرانی برای خرید و سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال هم چون بیت کوین ، اتریوم ، ریپل و .. و عدم دسترسی آنها به اکسچنجر های بین المللی امکان خرید و فروش این دسته از محصولات را نیر برای کاربران ایرانی فراهم نموده است

واتساپ پشتیبانی و فروش : 989168869631+

تلگرام پشتیبانی و فروش: omidahmadyani_support@

تماس جهت مشاوره رایگان:

تماس: 02128421193

واتساپ: 09129726343

مقالات مرتبط را مطالعه کنید😍

حواله یوان
حواله یوان
شاید وقتی صحبت از نقل‌وانتقالات ارزی مانند ارسال حواله یوان به چین باشد، خیلی‌ها این کار را دشوار و طاقت‌فرسا و پرریسک بدانند. در واقع
حواله روپیه
حواله روپیه به هند ارسال و دریافت حواله روپیه به هند با کمترین نرخ ارسال و دریافت حواله روپیه در کمترین زمان ممکن امکان ارسال
حواله ایران به رومانی
حواله ایران به رومانی شرکت فناوران امید استعلام نرخ ساعت 12 ظهر برای آگاهی از نرخ با پشتیبانی ما در ارتباط باشید:پشتیبان تلگرام @fanavaraneomid_supportپشتیبانی واتساپ:
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
اسکرول به بالا