ترفندها و راهکارهای کاربردی در سیستم مدیریت اطلاعات MS-SQL Server 2008

خدمات امنیتی وب سایت

این نوشتار به معرفی و ذکر تاریخچه MS-SQL Server 2008 پرداخته و در ادامه به ترفندها و راهکارهای جالب در این نرم افزار می پردازد.

امروزه برای مدیریت اطلاعات در سطح وسیع اعم از حسابداری ، فروش  ، بایگانی خبر ، انجمنها و … نیاز به یک سیستم مدیریت بانک اطلاعات خواهید داشت.بعنوان فردی که در زمینه IT فعالیت می کنید ، اطلاع از انواع سیستم های مدیریت اطلاعات ، نقاط ضعف و قدرت هر یک اجتناب ناپذیر است. انتخاب غلط سیستم مدیریت داده ها می تواند ضررهای جبران ناپذیری را بجا بگذارند. دانستن تفاوتهای MS-SQl و My-SQL ، اوراکل و MS-SQL و … از جمله مواردی است که باید بصورت پیشفرض از آن آگاه باشید. باتوجه به فراگیر شدن محصولات مایکروسافت ، شاید پاسخ به این پرسش که چرا باید SQL-Server را انتخاب کنیم ، آسان شود. رایج بودن و عمومیت ، پایین بودن قیمت در برخی از نسخه های حرفه ای آن نسبت به سیستمهای اطلاعات دیگر، می تواند یکی از دلایل انتخاب MS-SQl باشد. استفاده از بانک های اطلاعاتی مانند اوراکل نیز علاوه برای کارایی های زیاد آن ، قیمت بالا و داشتن پیچیدگی های خاص خود باعث کاهش رتبه علاقه مندی در سالهای اخیر گشته است.

در اصل SQL (زبان ساختاریافته جستار Structured Query Language) یک زبان برنامه نویسی برای سیستم مدیریت داده های مرتبط RDBMS (Relational Database Management Systems) می باشد. در دهه ۱۹۷۰ اصطلاح اختصار «جستار به زبان انگلیسی ساختاریافته (SEQUEL)» یا سیکوئل به آن اطلاق می شد که به دلیل انحصار تجاری این نام تحت اختیار یک شرکت هواپیمایی، به اس-کیو-ال (SQL) تغییر نام پیدا کرد.

ذر ویرایش های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۵  با پشتیبانی از XML ، براحتی در وب سرورها بکار برده می شود. ویرایش SQL Server 2008 (با نام پروژه کاتمای) در آگوست ۲۰۰۸ ارائه شد. امکان جستجوی متنی کامل و نوع جدید داده های جغرافیایی به آن افزوده شده است.

در ادامه راجع به ترفندها و مطالبی که باید راجع به این سیستم مدیریت بدانید بطور مفصل بحث شده است. مواردی که در این نوشتار مورد بحث قرار می گیرند عبارتند از :

  • معرفی دیتابیس MS-SQL Server 2008 و تفاوت آن با ورژن های قبلی
  • تفاوت MS-SQL Server 2008 با دیگر دیتابیس ها
  • مطالب کاربردی
  • ترفندهای کاهش حجم
  • ترفندهای افزایش سرعت
  • تبدیل دیتابیس در نسخه های مختلف
  • ترفندهای Management Studio
  • امنیت
  • خطاها

 

معرفی MS-SQL Server 2008 و تفاوت آن با ورژن های قبلی

 

ویرایش SQL Server 2008 (با نام پروژه کاتمای) در آگوست ۲۰۰۸ ارائه شد. امکان جستجوی متنی کامل و نوع جدید داده های جغرافیایی به آن افزوده شده است. ویرایش SQL Server 2008 R2 (با نام پروژه کیلیمانجارو) در آوریل سال ۲۰۱۰ ارائه گردید.امکاناتی نظیر PowerPivot برای Excel و SharePoint، Master Data Services، StreamInsight، Report Builder 3.0، Reporting Services Add-in جهت استفاده  SharePoint، یک تابع Data-tier  در Visual Studio (که امکان پکیج نمودن دیتابیسهای ردیف بندی شده برای یک نرم افزار کاربردی را فراهم می سازد) ، SQL Server Utility با نام UC (Utility Control Point) و AMSM (Application and Multi-Server Management) (مدیریت چند SQL Server ) به این نسخه اضافه گردیده است. در ادامه تمامی مطالب مربوط به ورژن های مختلف Ms-Sql Server 2008 ، لیست شده است و شما می توانید با کلیک بر روی نام هر یک از آن ها به اطلاعات و راهنمای کامل هریک، دست بیابید.

 

تفاوت MS-SQL Server 2008 با دیگر دیتابیس ها

 

از رقبای جدی سیستم مدیریت اطلاعات MS-SQL می توان به اوراکل و MySql اشاره کرد. بسیاری از مدیران IT اوراکل را به عنوان یک رهبر تجاری در دنیای پایگاه داده تلقی می کنند و این نرم افزار از طرفداران خاص خود برخوردار است. این موضوع که اوراکل محصولی بسیار عالی در زمینه مدیریت اطلاعات می باشد ، یک موضوع غیر قابل انکار است. در مقابل این نکته را نیز باید متذکر شویم که نصب و راه اندازی این نوع پایگاه داده به مراتب پیچیده تر و هزینه برتر نسبت به MS-SQL می باشد. اوراکل برای شرکت های بزرگی که حجم اطلاعات بسیار بالا و بانک اطلاعات جامع دارند مناسب است. از جمله مزیت های اوراکل می توان به مقیاس پذیری و کارایی بالای آن اشاره کرد . ابزارهای مورد نیاز در برنامه نویسی و پشتیبانی از پایگاه داده حجیم براحتی به آن اضافه می شود. برای نصب برروی سرور برخلاف MS-SQL نیازی به نصب دات نت فریم ورک نخواهید داشت. اما با قابلیت های جدید MS-SQL 2008  اوراکل بعنوان غول پایگاه داده از گردونه رقابت خارج گشته است. این نکته را مد نظر داشته باشید که با نصب نگارش اصلی SQL Server 2008 تمام ابزارهای لازم برای مدیریت و تحلیل داده در اختیار شماست.بعنوان مثال تمام تبدیل ها در دیتابیس های مختلف به MS-SQL  را می توانید براحتی انجام دهید. در ادامه تمامی مطالب مربوط به تفاوتهای Ms-Sql Server 2008 با دیگر دیتابیس ها ، لیست شده است و شما می توانید با کلیک بر روی نام هر یک از آن ها به اطلاعات و راهنمای کامل هریک، دست بیابید.

 

مطالب کاربردی

 

دانستن نکات کلیدی برای طراحی و پشتیبانی داده ها کمک بسیار شایانی در مدیریت پایگاه داده می کند. آگاهی از این موضوع که در آینده پایگاه داده شما به چه مواردی نیاز خواهد داشت ، چطور یک پایگاه داده بهینه طراحی کنید؟ به عبارت دیگر هنگام ایجاد یک پایگاه داده آینده نگری داشته و نیاز های پیشرو را تا حدودی پیش بینی نمایید. در ادامه برخی مطالب کاربردی در زمینه ایجاد دیتابیس ، لیست شده است و شما می توانید با کلیک بر روی نام هر یک از آن ها به اطلاعات و راهنمای کامل هریک، دست بیابید.

 

ترفندهای کاهش حجم

یکی از روشهای بهینه سازی حجم پایگاه داده و فشرده سازی آن، استفاده از نرم افزارهای ثالثی است که توسط شرکت های مختلف ارائه می گردد. این قبیل نرم  افزارها می توانند جایگزینی برای قابلیت فشرده سازی دیتابیس که در SQL Server 2008 تعبیه شده، باشند و از آن جایی که این قابلیت در نسخه استاندارد وجود ندارد و نسخه های Enterprise و بالاتر از آن بهره مند هستند، ابزاری کارآمد برای کاربران پایگاه داده MsSQL به شمار می رود. اهمیت کاهش حجم دیتابیس در سرویس های میزبانی وب به شدت مشهود است. در این سرویس ها بدلیل اشتراکی بودن فضای هاست ، شرکت ها سیاستهای مختلفی را برای استفاده بهینه از فضای ارائه شده وضع می نمایند. در ادامه تمامی مطالب مربوط به ترفندهای کاهش حجم در MS-SQL 2008 ، لیست شده است و شما می توانید با کلیک بر روی نام هر یک از آن ها به اطلاعات و راهنمای کامل هریک، دست بیابید.

 

ترفندهای افزایش سرعت

 

برای افزایش سرعت دیتابیس نیازی به صرف هزینه های هنگفت نمی باشد. تنها با چند راهکار ساده می توانید سرعت آن را افزایش دهید. پرهیز از استفاده از تریگرها ، بهره گیری از تراکنش های کوتاه ، اجرای توسعه برروی نسخه کپی دیتابیس و … از جمله راهکارهای کم هزینه برای بهینه سازی سرعت دیتابیس می باشد. در ادامه ترفندهایی برای افزایش سرعت دیتابیس های MS-SQL ، لیست شده است و شما می توانید با کلیک بر روی نام هر یک از آن ها به اطلاعات و راهنمای کامل هریک، دست بیابید.

 

تبدیل دیتابیس در نسخه های مختلف MS-SQL Server 2008

 

از جمله مشکلاتی که مدیران IT بعضا با آن مواجه می شوند ، تبدیل دیتابیس ها در ورژن های مختلف MS-SQL می باشد. بعنوان مثال شما در سیستم لوکال از نرم افزار MS-SQL Express استفاده می نماید و بنا به دلایلی می خواهید از آن برروی هاست خود نیز استفاده نمایید. از آنجاییکه اکثر شرکت های هاستینگ از نسخه Enterprise استفاده می کنند ، لذا تفاوت ورژن ها برای شما درد سر ساز خواهدشد. در اینجا راجع به تبدیل تمامی دیتابیس ها به یکدیگر بلاخص MS-SQL راه کارهای مناسبی ارائه شده است . در ادامه برخی مطالب کاربردی در زمینه تبدیل دیتابیس ، لیست شده است و شما می توانید با کلیک بر روی نام هر یک از آن ها به اطلاعات و راهنمای کامل هریک، دست بیابید.

 

ترفندهای Management Studio

 

نرم افزار Microsoft SQL Server 2008 Management Studio و یا به اختصار (SSMS) یک محیط یکپارچه برای مدیریت، اعمال تنظیمات، دسترسی و طراحی انواع قسمت های SQL Server می باشد. این نرم افزار با ترکیب ابزارها و محیط گرافیکی با تعداد زیادی از ویرایشگرهای Script، امکان دسترسی، طراحی و مدیریت دیتابیس های SQL Server برای تمامی طیف های افراد مبتدی و حرفه ای را فراهم می نماید. طراحان دیتابیس با استفاده از نرم افزار Management Studio با تجربه جدید با بهره گیری انواع ابزارهای گرافیکی آشنا خواهند شد، و همچنین مدیران دیتابیس نیز با استفاده از ابزارهای یکپارچه و جامع گرافیکی و قابلیت های غنی اسکریپتی می توانند به راحتی به مدیریت دیتابیس بپردازند. در ادامه برخی مطالب در زمینه ترفندهای Management Studio ، لیست شده است و شما می توانید با کلیک بر روی نام هر یک از آن ها به اطلاعات و راهنمای کامل هریک، دست بیابید.

 

امنیت

بانک های اطلاعاتی SQL Server 2005 ,SQL Server 2008 رمزنگاری را برای حفاظت از داده ها در مقابل حمله ی هکرها ارائه میدهند. هکرها ممکن است توانایی نفوذ به پایگاه داده ها یه جداول را داشته باشند , اما با رمزنگاری داده ها آنها قدرت تشخیص و  یا استفاده از آن را نخواهند داشت. امروزه رمزنگاری روی داده های حساس که در پایگاه داده ذخیره میشوند  و همچنین در زمان انتقال در سراسر شبکه بین client  وserver بسیار مهم و ضروری است. سلسله مراتب رمزنگاری بر اساس ۳ مرحله امنیتی مشخص می شود و هرکدام از این ۳ مرحله مکانیزم متفاوتی را برای ایمن ساختن انتقال داده بین شبکه های خارجی و محلی ، انجام میدهند و  این سطوح  مختلف سلسله مراتب ، اجازه میدهد سرویس های متعددی از (SQL Server)بر روی یک سرور فیزیکی اجرا شوند. در ادامه برخی مطالب در زمینه امنیت پایگاه داده، لیست شده است و شما می توانید با کلیک بر روی نام هر یک از آن ها به اطلاعات و راهنمای کامل هریک، دست بیابید.

 

خطاها

 

خطاهای مختلف هنگام اتصال به دیتابیس جز مواردی هستند که اغلب اوقات برنامه نویسان را دچار مشکل می کنند. دانستن و آگاهی راجع به راهکار حل این خطاها زمان را برای شما ضبط کرده و با خیالی آسوده به مدیریت پایگاه داده می پردازید. در ادامه برخی مطالب در زمینه خطاهای رایج، لیست شده است و شما می توانید با کلیک بر روی نام هر یک از آن ها به اطلاعات و راهنمای کامل هریک، دست بیابید.

به این نوشته امتیاز دهید

[Total: 0 Average: 0]

در صورت نیاز به تامین امنیت وب سات یا بخش آی تی مجموعه خود با ما در تماس باشید.
02128421193
09129726343
09362196343

[email protected]

موارد مورد آنالیز وب سایت:
● اسکن پورت های باز و دارای حفره امنیتی

● اسکن بیش از ۱۵۰۰ ضعف امنیتی خطرناک در اسکریپت و ساختار سایت

● کشف ضعف تزریق SQL + اعمال Blind SQL Injection

● کشف ضعف های تزریق اسکریپت (XSS)

● کشف ضعف امنیتی پیمایش پوشه ها (Directory Traversal)

● کشف صفحات ورود کاربران و مدیر و اعمال آزمون نفوذ پذیری

● اسکن وب سرور ها برای ضعف های امنیتی

● اسکن وب اپلیکیشن ها (مثل: Cpanel, Plesk, phpMyAdmin, WordPress, Mambo, Joomla, Drupal, DotNetNuke, phpNuke, phpBB, Mambo)

● کشف زیر دامنه ها توسط DNS zone و اعمال اسکن بر روی آن‌ها.

●جلوگیری از هک شدن سایت

●آنالیز و بروزرسانی وب سایت

●ایمن سازی پوشه ها و سطح دسترسی ها

●بروزرسانی پایگاه داده ها

●امن سازی پایگاه داده ها

●نصب افزونه های امینتی و مانیتور وب سایت

●پشتیبانی حرفه ای از امنیت سایت

●مدیریت حفره های امنیتی و غیره ……

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا