تنش بین ایران و آمریکا و تأثیر آن بر بازارهای مالی جهانی

اشتراک گذاری پست

دستور دونالد ترامپ مبنی بر به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی در یک عملیات تروریستی، نه تنها موجب به هم ریختن همه بازارهای جهانی شده است بلکه باعث بی ثباتی این بازارها شده است.

 

براساس گزارش ایبِنا، بلافاصله پس از اجرایی شدن تصمیم دولت آمریکا در ترورفرماندهان نظامی ایران و عراق، بازارهای جهانی با واکنش منفی مواجه شدند. همزمان با انتشار خبر شهادت سردار سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران در حمله هوایی نیروهای آمریکایی، قیمت جهانی نفت و طلا در جریان معاملات آخرین روز کاری هفته افزایش یافت ولی بازارهای سهام روند نزولی در پیش رفتند.

تنش بین ایران و آمریکا و تأثیر آن بر بازارهای مالی جهانی

تا ظهرجمعه قیمت هر بشکه نفت خام پایه برنت دریای شمال دو دلار و ۳۷ سنت افزایش یافت و به ۶۸ دلار و ۶۲ سنت رسید. بنابراین قیمت جهانی نفت طی هفت ماه گذشته تاکنون یعنی از۲۳ ماه مه با بیشترین جهش قیمت مواجه شد.

اگرچه نوسان صعودی بهای نفت از اوایل اکتبر گذشته آغاز شده بود ولی نگرانی از تشدید تنش میان ایران و آمریکا و احتمال اختلال در مسیر انتقال نفت خاورمیانه و حتی تولید نفت عراق، موجب وارد شدن شوک به بازار جهانی نفت در روز جمعه شد.

در عین حال بهای جهانی طلا نیز تا ظهر جمعه با ۲۰ دلار افزایش به مرز یک هزار و۵۵۰ دلار رسید. البته قبلاً هم در جریان معاملات هفته نخست سپتامبر قیمت جهانی هر اونس طلا از یک هزار و۵۵۰ دلار فراتر رفته بود که با انتشار اخبار مثبت از روند مذاکرات تجاری آمریکا و چین در مسیر نزولی قرار گرفته بود.

در بازارهای سهام آمریکا، اروپا و آسیا نیز روز جمعه شاهد نزول شاخص‌ها را شاهد بودیم. قیمت سهام طی خرید و فروش‌های روز جمعه با افت نسبی مواجه شد و درنتیجه شاخص داوجونزکه نشانگرمیانگین موزون قیمت سهام ۳۰ شرکت صنعتی برترآمریکایی است، ۲۷۳ واحد و شاخص کل بورس آلمان (داکس) هم ۱۸۵ واحد با افت مواجه شود. درآسیا نیز شاخص بورس ژاپن (نیکی) ۱۸۱ واحد کاهش یافت.

در صورت ادامه تنش بین ایران و آمریکا قیمت بیت کوین به بیش از  ۸,۰۰۰ دلار افزایش می‌یابد

قیمت بیت کوین بلافاصله بعد از سقوط شدیدی که چند روز پیش به سطوح ۶,۸۰۰ داشت از روز گذشته جهش‌های صعودی اساسی را تجربه کرده است. همچنین این احتمال وجود داشت که قیمت بیت کوین  در بلند مدت از محدوده ۶,۰۰۰ دلارنیز پایین تر برود.

از سوی دیگر به گفته تحلیل‌گران و به نقل از وب‌سایت EVM، به دلیل ترور سردارقاسم سلیمانی بدست نیروی هوایی آمریکا در روز جمعه و افزایش تنش و بی ثبانی جهانی، همانگونه که قیمت دارایی‌هایی مانند طلا، نفت خام افزایش یافت قیمت بیت کوین نیز با رشد بالایی مواجه شد.

به باور تحلیل‌گران، نگرانی ها درباه‌ی احتمال وقوع جنگ میان ایران و آمریکا، موجب رشد قیمت فلزات گرانبها، کالاهایی مانند نفت خام، بیت کوین و دیگر دارایی‌های دیجیتال می شود.

یکی از حساب‌های توییتری مشهور با نام کاربری «CryptoBirb» با اعلام اینکه بیت کوین در صورت عبور از ۷,۵۰۰ دلار پتانسیل رشد تا ۸,۰۰۰ دلار را نیز خواهد داشت، نوشت:

درصورت عبور قیمت بیت کوین از پرچم صعودی در ۷.۵ هزار دلار، امکان رسیدن به سطوح ۸,۰۰۰ دلار را نیز دارد. اگر نمی‌توانید بازار را بررسی کنید من به شما می‌گویم که اغلب اوقات تنش‌های شدید روی بازار تاثیر می‌گذارد. دور از ذهن نیست که افزایش تنش بین آمریکا و ایران مانند تنش‌های چین در می ۲۰۱۹ روی قیمت بیت کوین تاثیر بگذارد.

تنش بین ایران و آمریکا و تأثیر آن بر بازارهای مالی جهانی

اخبار از  انفجار قیمت بیت کوین در صورت جنگ ایران و آمریکا

نشریه فوربس نیز در گزارشی به قلم کلم چمبرز (Clem Chambers) تاثیرات درگیری احتمالی ایران و آمریکا بر قیمت بیت کوین را بررسی کرده­است.

براساس دیدگاه تحلیل‌گر فوربس در طول تاریخ از رخ دادن «جنگ در خاورمیانه» همواره یکی ازمهم ترین عوامل مؤثر در بازارهای مالی قلمداد شده است. حمله روز جمعه آمریکا و متعاقب آن به شهادت رسیدن سردار قاسم سلیمانی در عراق، یکی از محرک‌های مؤثر بر بازار است.

کلم چمبرز در مورد افزایش قیمت بیت کوین که پس از افزایش قیمت نفت و طلا به وقوع پیوست نوشت:

مطابق انتظارات، قیمت نفت ۳ درصد و قیمت طلا ۲ درصد افزایش یافت. اما در دنیای جدید، دارایی دیگری هم می تواند ارزش پول را حفظ کند؛ بیت کوین.

قیمت بیت کوین در روز گذشته با ۵ درصد افزایش مواجه بود.

فوربس براساس نمودارفوق، افزایش قیمت بیت کوین در روز جمعه را ناشی ازانتشار اخبارنگران‌کننده از سوی خاورمیانه دانست. تحلیل‌گر فوربس در ادامه تصریح کرد:

نکته قابل توجه در این نمودار، واکنش بسیار سریعی است که حرفه‌ای‌های بازار در مقایسه با معامله‌گران خصوصی به اخبار نشان می‌دهند. البته دلیل این افزایش قیمت می‌تواند این باشد که سرمایه‌گذاران کوچک در خاورمیانه ترجیح دادند به جای اینکه نابودی سرمایه‌ خود را ببینند دارایی‌های خود را به بیت کوین تبدیل کنند.

نظر کلم چمبرز , تحلیل‌گر فوربس

در شرایط بالا گرفتن تنش بین ایران وآمریکا، بیت کوین قابلیت مناسبی برای سرمایه‌گذاری دارد. نفت و طلا به دلیل ارزش بازار بسیاربالایی که دارند برای افزایش قیمتشان باید تریلیون‌ها دلار وارد بازار شود درحالی که برای افزایش قیمت بیت کوین به سرمایه زیادی نیاز نیست.

فوربس در ادامه گزارش خود با اشاره به قدرت تاثیرگذارکشوری مانند ایران در منطقه و این پیش‌بینی که جنگ احتمالی در خاورمیانه می‌تواند قیمت بیت کوین را به بالای ۲۰,۰۰۰ دلار برساند می افزاید:

این می‌تواند باعث رشد شدید قیمت بیت کوین شود و حتی قیمت را به بالاتر از دسامبر ۲۰۱۷ (قیمت اوج بیت کوین) برساند.

فوربس در پایان این گزارش، افزایش تنش‌ها در خاورمیانه را موجب جلب توجه معامله‌گران سراسر جهان و سرمایه‌های آن‌ها به بیت کوین می داند و خاطر نشان می کند:

در صورت درگیری بلندمدت بین ایران و آمریکا، تنها چیزی که در مورد بیت کوین قطعی است افزایش لحظه به لحظه قیمت‌ آن است.

فناوران امید مکانیزه ترین ارائه دهنده خدمات پرداخت آنلاین، ویژه دانشجویان ، برنامه نویسان و سایر کاربران ایرانی که شامل :

خرید از فروشگاه های خارجی ، افتتاح حساب های بین المللی ، ارائه درگاه های خارجی ، صدور و شارژ کارت های اعتباری ویزا و مستر ، تعیین وقت سفارت ،

ثبت نام آزمون های دانشجویی ، فعالسازی حساب های کاربری ویژه برنامه نویسان و نقد کردن درآمد های ارزی آنها می شود.

این مجموعه نظر به استقبال کاربران ایرانی برای خرید و سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال هم چون بیت کوین ، اتریوم ، ریپل و .. و عدم دسترسی آنها به اکسچنجر های بین المللی امکان خرید و فروش این دسته از محصولات را نیر برای کاربران ایرانی فراهم نموده است

واتساپ پشتیبانی و فروش : 989168869631+

تلگرام پشتیبانی و فروش: omidahmadyani_support@

تماس جهت مشاوره رایگان:

تماس: 02128421193

واتساپ: 09129726343

مقالات مرتبط را مطالعه کنید😍

حواله یوان
حواله یوان
شاید وقتی صحبت از نقل‌وانتقالات ارزی مانند ارسال حواله یوان به چین باشد، خیلی‌ها این کار را دشوار و طاقت‌فرسا و پرریسک بدانند. در واقع
حواله روپیه
حواله روپیه به هند ارسال و دریافت حواله روپیه به هند با کمترین نرخ ارسال و دریافت حواله روپیه در کمترین زمان ممکن امکان ارسال
حواله ایران به رومانی
حواله ایران به رومانی شرکت فناوران امید استعلام نرخ ساعت 12 ظهر برای آگاهی از نرخ با پشتیبانی ما در ارتباط باشید:پشتیبان تلگرام @fanavaraneomid_supportپشتیبانی واتساپ:
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
اسکرول به بالا