حباب اقتصادی بیت کوین 1399

اشتراک گذاری پست

حتما نام بیت کوین را همه شنیده‌ایم و از بازار داغش خبر داریم. در سال ۲۰۰۹ که این ارز دیجیتال برای اولین بار معرفی شد هر بیت کوین را میشد با ۸ ده هزارم یک دلار خریداری کرد. در سال ۲۰۱۷ ارزش هر بیت کوین از یک اونس طلا هم پیشی گرفت و در اوج خود به بیش از ۱۸۰۰۰ دلار رسید. این اتفاق در فاصله ای کمتر از ۹ سال افتاد و سپس ارزش مبادله‌ی آن به یکباره در حدود ۶۰۰۰ دلار، به یک ثبات نسبی رسید. این حباب اقتصادی را چگونه میتوان تحلیل کرد؟

نوسانات قیمت بیت کوین

برای ما ایرانی‌ها قیمت مسکن بهترین مثال برای درک مفهوم حباب اقتصادی است. اینکه ملکی را خریداری کنید و به امید گران شدن آن و سودی به جیب زدن بنشینید اولین دلیل ایجاد حباب اقتصادی است. در بازاری که خرید و فروش در آن رونق دارد، هدف اصلی سود بیشتر است. صاحبان کسب و کار با روش‌هایی مثل تبلیغات سعی در بالا بردن میزان فروش دارند و مشتری ها با توجه به میزان رفاه، اقدام به خرید می‌کنند. حال ممکن است کالایی در جهت اهدافی صرفاً سودآور قرار بگیرد، مثل مسکن در بین سال‌های ۸۳ تا ۸۹ در ایران. ابتدا خرید و فروش بالا رفته و سودآوری نیز زیاد می‌شود اما همین امر در دست قدرت‌های اقتصادی به بازار کسب بدل می‌شود. جنس خریداری شده نگه داشته می‌شود تا با سود بیشتر به فروش برسد. قشر متوسط که خود در پی درآمد بیشتر است رو به این کار می‌آورد و اینگونه می‌شود که به جای خرید و فروش فقط خرید انجام می‌شود. این یعنی حبابی که روز به روز بزرگتر می‌شود تا زمان انفجار. قشر متوسط غرب نیز در ۱۰ سال اخیر رکود اقتصادی بزرگی را پشت سر گذاشت. در سال ۲۰۱۵ با عبور از آن رکود، سرمایه‌گذاری به سوی اینترنت پیش رفت. بیت کوین به عنوان کالایی برای کسب درآمد بیشتر مورد استفاده قرار گرفت و شوکی در بازار ارز به پا کرد. حباب اقتصادی بیت کوین تاب بیش از ۱۸۰۰۰ دلار را نیاورد و به یک باره قیمت آن به کمتر از یک سوم کاهش یافت تا بعد از حدود یک دهه تلاطم طوفانی به یک ثبات نسبی برسد.

حباب قیمتی بیت کوین

حباب اقتصادی چگونه ایجاد می شود؟

در واقع ارزش بیت کوین بر اساس عواملی چون هزینه ی تولید، هزینه ی انتقال و نظام عرضه و تقاضا تعیین می شود. چون هزینه تولید و هزینه انتقال معمولا مقرون به صرفه نیست اکثر مبادلات بیت کوین بر اساس نظام عرضه و تقاضا است. در این نظام قیمت ها براساس میزان عرضه و تقاضا در بازار مشخص می شود. قیمت عرضه قیمتی است که فروشنده اعلام می کند و قیمت تقاضا قیمتی که خریدار تمایل به خرید دارد. تعادل در بازار بیت کوین زمانی رخ می دهد که قیمت عرضه با قیمت تقاضا برابر باشد. حباب اقتصادی وقتی پیش می آید که خریدار کالایی را با قیمت بالاتر از ارزش آن خریداری می کند. دلیل این است که یا عرضه محصول محدود شده یا امید به فروش با قیمت بالاتر در آینده وجود دارد. در واقع حباب اقتصادی در سه حال به وجود می آید:

  1. امید به افزایش قیمت در بازار وجود دارد
  2. سرمایه موجود در بازار در حال افزایش است
  3. کمبود کالا بوجود آمده است

 

در صورت نیاز به خرید یا مشاوره و نیاز به پروزه های مشابه با ما تماس بگیرید:
۰۲۱۲۸۴۲۱۱۹۳
۰۹۱۲۹۷۲۶۳۴۳
۰۹۳۶۲۱۹۶۳۴۳
omid.ahmadyani@Outlook.com
@omid_ahmadyani

مقالات مرتبط را مطالعه کنید😍

پنج دفتر دلار آمریکا
یک دفتر دلار و یک ورق دلار چند دلار است؟
در کشور و منطقه کردستان هنگام معامله با واژه های یک دفتر یا یک ورق مواجه می شوید. یک دفتر دلار چند دلار است؟ یک
دسترسی به همراه بانک و اینترنت بانک از خارج از کشور
در دنیای امروز، اینترنت و فضای مجازی بخش جدایی ناپذیری از زندگی ما شده است. بسیاری از فعالیت‌های روزمره مانند خرید، پرداخت‌های مالی، انجام امور
حواله یوان
حواله یوان
شاید وقتی صحبت از نقل‌وانتقالات ارزی مانند ارسال حواله یوان به چین باشد، خیلی‌ها این کار را دشوار و طاقت‌فرسا و پرریسک بدانند. در واقع
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
اسکرول به بالا