حداقل سرمایه گذاری در بورس خارجی چه قدر است؟ – فناوران امید

هر زمان که صحبت از سرمایه گذاری خارجی و مقایسه آن با سرمایه گذاری داخلی به میان می آید، اولین پرسشی که ذهن افراد را درگیر می کند، حداقل سرمایه گذاری در بورس خارجی است. بیشتر مردم تصور می کنند باید سرمایه هنگفتی داشته باشند تا بتوانند سهام شرکت های بزرگ مانند اپل و مایکروسافت را خریداری کنید. در این مقاله با ما همراه باشید تا علاوه بر اینکه حداقل پولی که برای سرمایه گذاری نیاز دارید، را بیان می کنیم، علاوه بر آن مهم ترین اصول سرمایه گذاری را بر می شماریم تا مانند یک حرفه ای رفتار کنید.

هنگامی متخصصان برای اولین بار، سرمایه گذاری در بورس سهام را شروع می کنند با دو سوال اغلب رو به رو می شوند:

  • به چه مقدار پول برای شروع سرمایه گذاری در بورس خارجی نیاز است؟
  • چه مقدار پول باید در بورس خارجی سرمایه گذاری کنم؟

این دو سوال بسیار متفاوت است. اینکه “چه قدر پول برای سرمایه گذاری در بورس نیازم دارم؟” در مورد حداقل سرمایه لازم برای شروع سرمایه گذاری است درحالی که “چه مقدار پول باید در بورس بگذارم؟” در مورد پس انداز شخصی شما برای سرمایه گذاری در بورس است.

حداقل سرمایه برای شروع فعالیت در بورس چه قدر است؟

از نظر فنی، هیچ عددی به عنوان حداقل سرمایه لازم برای شروع سرمایه گذاری در بورس وجود ندارد. اما احتمالا برای شروع حداقل بین 200 تا 1000 دلار احتیاج دارید. به عبارتی بهتر است اینگونه بگوییم که حداقل مبلغ مورد نیاز برابر میزانی است که شما برای افتتاح حساب در یک کارگزاری نیاز دارید. بسیاری از بروکر ها هیچ محدودیتی برای ایجاد اکانت ندارند، پس شما می توانید با 1 تا 5 دلار یک حساب در بروکر باز کنید و فعالیت در بورس را شروع کنید. برای مثال ترید انجین بروکری است که می توان با 10 دلار در آن حساب باز کرد. به طور کلی برای شروع سرمایه گذاری در بورس باید پول کافی برای این موارد داشته باشید:

  • به اندازه خرید یک سهم پول داشته باشید.
  • پرتفوی خود را به طور متنوع دسته بندی کنید.
  • از پس هزینه های مربوط به کارمزد تراکنش ها برآیید.

بیایید هر مورد را با دقت بیشتری بررسی کنیم و بیان کنیم که چرا هر کدام از این موارد حائز اهمیت هستند.

???? به اندازه خرید یک سهم پول داشته باشید.

در حالی که بسیاری از کارگزاری ها به شما اجازه افتتاح حساب فقط با یک دلار می دهند اما این سوال وجود دارد که “چه سهامی را می توانید با یک دلار خریداری کنید؟”

مطمئنا سهام های زیادی وجود دارد که به خریدشان به کمتر از یک دلار نیاز دارد اما من توصیه نمی کنم از آنجا شروع کنید. در عوض بر اساس تحقیقاتی که شما حتما انجام داده اید، یک یا چند سهم وجود دارد که شما علاقه مند به خرید آن هستید که می تواند از یک دلار تا 300 هزار دلار باشد. با این حال یک راه حل نسبتا جدید برای این موضوع توسط برخی کارگزاری ها ارائه شده است که سرمایه گذاران می توانند بخشی از یک سهام را خریداری کنند.

برای مثال شما م یتوانید به اندازه 5 دلار از سهام آمازون به جای 1823 دلار برای هر سهم خریداری کنید. یکی از شرکت هایی هایی که سهام کسری (خرید کسری از سهام) را ارائه می دهد Stash نام دارد.

بهتر است شما در ابتدا قیمت هر سهم از شرکت مورد نظر را در بازار سهام مشاهده کنید. سپس مبلغ مورد نظر خود برای سرمایه گذاری بر قیمت سهام تقسیم کنید. عددی که بدست می آید مقداری از سهام است که شما می توانید خریداری کنید. البته توجه داشته باشید که این عدداگر کمتر از یک است، باید بررسی کنید که آیا بروکر شما، اجازه خرید بخشی از یک سهم را به شما می دهد یا نه.

همچنین بخوانید |  مقایسه سرمایه گذاری در بورس داخلی یا بورس خارجی

???? پرتفوی خود را به طور متنوع دسته بندی کنید.

فاکتور دیگری که هنگام شروع کار باید در نظر بگیرید این است که شما باید توانایی خرید سهام های متنوع را داشته باشید. به عبارت ساده هدف شما این باید باشد که بین 10 تا 30 موقعیت داشته باشید. اگر فقط 1000 دلار دارید من نمی گویم آنرا بین سهام 10 شرکت مختلف تقسیم کنید اما بهتر است ابتدا با چند موقعیت شروع کنید و با گذر زمان سهام های بیشتری به آن اضافه کنید.

وقتی پولی به حساب سرمایه گذاری خود اضافه می کنید، پیشنهاد می کنم با این پول یک سهام جدید بخرید نه این که مقدار سرمایه گذاری قبلی خود را افزایش دهید. هیچ وقت تمام پول خود را بر روی یک سهم جمع نکنید چرا که این امر باعث می شود بیش از حد بر روی یک سهم متمرکز شوید و کل سرمایه گذاری آینده شما بر روی یک موقعیت واحد گره بخورد.

نقطه شروع شما هر مقدار سرمایه می تواند باشد اما توجه داشته باشید که باید تنوع را حفظ کنید.

???? از پس هزینه های مربوط به کارمزد تراکنش ها برآیید.

عنصر دیگری که باید در نظر بگیرید هزینه های معاملات (trading fee) است. اگر شما با مقدار کمی سرمایه فعالیت خود را شروع کرده اید، کارمزد ها می تواند سود شما را بخورد.

بیایید یک مثال بزنیم:

فرض کنید شما با صد دلار سرمایه گذاری خود را شروع کرده اید. شما یک سهم به ارزش صد دلار می خرید و بلافاصله 5 دلار کارمزد تراکنش می پردازید. سهام 5 دلار گران می شود و شما آن را می فروشید و مجدد 5 دلار دیگر نیز کارمزد پرداخت می کنید. متاسفانه سود شما با پرداخت کارمزد های تراکنش ها کاملا از بین رفت و هیچ سودی بدست نیاوردید.

روش دیگر این است که وقتی سهامی به قیمت 100 دلار خریدید، فورا ده درصد از سرمایه گذاری خود را کاهش دهید زیرا 10 دلار هزینه های تراکنش ها برای شما وجود خواهد داشت. کارمزد تراکنش ها در مبالغ پایین اغلب بیشتر سود شما را کاهش می دهد. اگر 5000 دلار سرمایه گذاری کنید، ده دلار از سود شما فقط کم می شود که مبلغ زیادی نیست. از سوی دیگر اگر شما کمتر از 1000 دلار سرمایه گذاری کنید قبل از هر جا به جایی 1 درصد از دارایی شما برای کارمزد ها کسر می شود.

برای رقم های بیشتر از 5000 دلار بروکر های زیادی وجود دارند که برای خرید های عمده بین 5 تا 7 دلار هزینه دریافت می کنید. اما اگر با کمتر از 5000 دلار شروع می کنید ( که اصلا هم بد نیست!) شاید بهتر باشد به دنبال بروکری باشید که تا امکان انجام تراکنش رایگان را برای شما فراهم کند.

سرمایه گذاری

چه مقدار پول باید در بورس سرمایه گذاری کنیم؟

حال بگذارید به سوال دوم بپردازیم که چه مقدار از سرمایه شخصی خود را باید به بورس اختصاص دهیم؟

هر دلار اضافی که شما در بازار بورس می گذارید می تواند در آینده به ارزش 5، 10 ، 20 دلار و یا بیشتر باشد اما برخی دستورالعمل ها وجود دارد که سرمایه ای که شما در بورس می گذارید را محدود می کند:

  • هرگز آنقدر پول سرمایه گذاری نکنید که آینده اقتصادی شما را به خطر بیندازد.
  • هرگز پولی را که برای 5 یا 10 سال آینده نیاز دارید، سرمایه گذاری نکنید.
  • هرگز مبلغی سرمایه گذاری نکنید که نتوانید شب ها بخوابید!

بیایید با جزییات بیشتری به هر یک از این موارد بپردازیم:

???? با آینده مالی خود ریسک نکنید.

ریسک های بزرگ می تواند شما را در آینده ورشکسته کند. بله… مسلما حضور تمام سرمایه شما در بازار بورس وسوسه برانگیز است اما به یاد داشته باشید که این موضوع اصلا غیرمعمول نیست که بازار ها در طول مدت یک سال 50 یا 70 درصد سقوط کند. و در این زمان برخی سرمایه گذاران بد شانس یا کسانی که تصمیمات درستی نگرفته اند، تمام پول خود را در بازار از دست می دهند.

یک حرف قدیمی در وال استریت وجود دارد که می گوید:

Bulls make money, bears make money, pigs get slaughtered.

این بدان معنی است که گاو ها { کسانی که فکر می کنند بازار روند صعودی دارد. } به مرور زمان درآمد کسب می کنند. خرس ها { سرمایه گذارانی که فکر می کنند بازار روندی نزولی دارد. } با گذشت زمان درآمد کسب می کنند. اما خوک ها { سرمایه گذاران حریص، بی تاب و ریسک پذیر } به هیچ سودی دست پیدا نمی کنند.

همچنین بخوانید |  با شاخص های بازار سهام آمریکا آشنا شوید

وقتی نوبت به سرمایه گذاری در بورس می رسد، جایی برای انجام شرط بندی های خطرناک نیست. بنابراین هرگز آنقدر از پس انداز خود را در بازار بورس سرمایه گذاری نکنید که با کاهش 50 درصدی یا بیشتر آن، آینده اقتصادی شما خراب شود.

فقط زمانی می توانید در بازار سهام باشید که ببینید ارزش سهام شما 50 درصد کاهش پیدا می کند و دچار وحشت نشوید.

وارن بافت

???? پولی که در 5 تا 10 سال آینده نیاز دارید، سرمایه گذاری نکنید.

کسانی که در بازار سرمایه گذاری وارد می شوند، هرگز پولی را قرار نمی دهند که به زودی به آن نیاز خواهند داشت. (به طور معمول 5 تا 10 سال آینده) اما چرا؟

اول اینکه بازار ها می توانند در طول رکود اقتصادی کامل کاهش پیدا می کنند، این موضوع پول شما را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. برای مثال بیایید فرض کنیم که شما 30 هزار دلار در بازار سرمایه گذاری می کنید و قصد دارید در طی دو سال آینده یک خانه نیز بخرید. شما با سی هزار دلارتان را بهترین و با ارزش ترین سهام ها را خریداری می کنید. اما بازار خرسی غرش می کند و S&P 500 در طی دو سال 60 درصد کاهش می یابد. ارزش سهام شما فقط 50 درصد کاهش پیدا می کند (که باز هم با توجه به وضعیت بازار خوب است) اما اکنون شما فقط 15000 دلار برای خرید خانه خواهید داشت.

این دلیلی است که سرمایه گذاران با تجربه بارها می گویند فقط پولی را برای خرید سهام خرج کنید که حتی اگر 50 درصد کاهش داشت، به این زودی به آن نیازی نداشته باشید که بخواهید آن را از بازار خارج کنید.

دومین دلیل این است که لازم نباشد پول خود را قبل از اینکه به سود مورد نظر رسیده باشد، از بازار خارج کنید. به عنوان مثال فرض کنید بعد از تحقیق و تحلیل بسیار، بر روی یک سهام با ارزش و خوب سرمایه گذاری می کنید و می بینید که این سهام رشد خوبی داشته و ده درصد افزایش داشته است و البته به نظر می رسد این روند صعودی همچنان ادامه دارد اما از آنجایی که شما به پول نقد نیاز دارید و چیزی به غیر از این سرمایه گذاری ندارید، مجبورید سهام خود را بفروشید و سودهای احتمالی آینده را از دست می دهید.

???? هرگز مبلغی سرمایه گذاری نکنید که نتوانید شب ها بخوابید!

این موضوع بسیار ساده است. اگر آنقدردر بازار سرمایه گذاری کرده اید که کمی اصلاح قیمت، خواب را از شما می گیرد، آنگاه شما بیش از حد سرمایه گذاری کرده اید یا حتی ممکن است سرمایه گذاری در بورس برای شما مناسب نباشد.

من نمی گویم که به سرمایه گذاری خود اهمیت ندهید یا پیگیر وضعیت آن نباشید، دقیقا برعکس است! اما شما نباید استرس زیادی را به خاطر سرمایه گذاری خود متحمل شوید. این موضوع ناسالم است و شما را به سمت تصمیم گیری هایی ناشی از ترس و احساسات سوق می دهد تا منطق.

 سرمایه گذاری درست

درس های کلیدی که نباید آنها را فراموش کنید.

  1. هیچ حداقل سرمایه ای برای سرمایه گذاری وجود ندارد، با این وجود بین 200 تا 1000 دلار برای شروع سرمایه گذاری خارجی مناسب به نظر می رسد.
  2. اگر با کمتر از 1000 دلار شروع می کنید بهتر است فقط یک سهام بخرید و به مرور زمان موقعیت ها و سهام های بیشتری اضافه کنید.
  3. اگر با مبلغ ناچیزی سرمایه گذاری در بورس خارجی را شروع می کنید، برخی کارگزاری ها به شما این اجازه را می دهند که فقط بخشی از یک سهام را خریداری کنید، از این موقعیت استفاده کنید.
  4. سعی کنیدتا جایی که برایتان مقدور است (با توجه به مواردی که گفته شد) بیشتر سرمایه گذاری کنید، چرا که هر یک دلار امروز در آینده 5 ، 10 و یا 20 دلار ارزش خواهد داشت.
  5. هیچ وقت بر روی پولی سرمایه گذاری نکنید که بین 5 تا 10 سال آینده به آن نیاز خواهید داشت.
  6. با سرمایه زندگی خود وارد بورس خارجی نشوید!

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام فناوران امید بپیوندید.

فناوران امید مکانیزه ترین ارائه دهنده خدمات پرداخت آنلاین، ویژه دانشجویان ، برنامه نویسان و سایر کاربران ایرانی که شامل :

خرید از فروشگاه های خارجی ، افتتاح حساب های بین المللی ، ارائه درگاه های خارجی ، صدور و شارژ کارت های اعتباری ویزا و مستر ، تعیین وقت سفارت ،

ثبت نام آزمون های دانشجویی ، فعالسازی حساب های کاربری ویژه برنامه نویسان و نقد کردن درآمد های ارزی آنها می شود.

این مجموعه نظر به استقبال کاربران ایرانی برای خرید و سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال هم چون بیت کوین ، اتریوم ، ریپل و .. و عدم دسترسی آنها به اکسچنجر های بین المللی امکان خرید و فروش این دسته از محصولات را نیر برای کاربران ایرانی فراهم نموده است

واتساپ پشتیبانی و فروش : 989168869631+

تلگرام پشتیبانی و فروش: omidahmadyani_support@

تماس جهت مشاوره رایگان:

تماس: 02128421193

واتساپ: 09129726343

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا