راه اندازی شبکه دامین شرکت ها و دفاتر(خدمات اکتیودایرکتوری)

راه اندازی شبکه دامین شرکت ها و دفاتر

اشتراک گذاری پست

همسو با نقش کامپیوتر و شبکه های کامپیوتری در کسب و کارهای مختلف و اهمیت امنیت اطلاعات آنها، استفاده از سیستم یکپارچه مدیریت شبکه امری حیاتی است و شرکت مایکروسافت به‌عنوان یکی از شرکت‌های مطرح درحوزه ی فناوری اطلاعات بدین منظور دو راه‌کار ارائه می‌دهد:

– راه کار اول شبکه ی workgroup  بوده  که برای دفاتر کوچک با حداکثر ۷ کامپیوتر پیشنهاد می شود .
– راه کار دوم شبکه های مبتنی برdomain می باشد. بدین منظور کمپانی مایکروسافت اقدام به ارائه نسخه ای از سیستم عامل  به نام ویندوز سرور (Windows server) کرده است . اولین نسخه ی این سیستم‌عامل‌ها  ویندوز سرور ۲۰۰۰ بوده(windows server 2000)و جدیدترین نسخه موجود ویندوز سرور ۲۰۱۶ می‌باشد. همچنین شرکت مایکروسافت سرویسی برای مدیریت کاربران در شبکه های مبتنی بر دامنه به نام  اکتیو دایرکتوری (Active Directory) ارائه نموده است .

از مزایای استفاده از اکتیو دایرکتوری و شبکه تحت دامنه برای شرکت ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

–    امکان دسترسی به تمامی کامپیوتر ها توسط مدیر و یا حذف کردن اکانت و یا تغییر پسورد
–    امکان تهیه نسخه پشتیبان از تمامی کامپیوتر ها رأس ساعت دلخواه و به صورت خودکار
–    ایجاد نام کاربری منحصر به فرد برای هر کاربر به صورت متمرکز
–    امکان ایجاد و وضع قوانین برای کار با کامپیوتر ها طبق نظر مدیریت و با توجه به نیاز های سازمان
–    امکان گزارش‌گیری ماهیانه
–    اعمال محدودیت دسترسی به سیستم‌عامل و منابع شبکه
–    اشتراک‌گذاری متمرکز منابع شبکه مانند پرینترها به همراه تعیین سطح دسترسی
–    ایجاد فایل سرور متمرکز و اعمال محدودیت های دسترسی کاربران بر اساس جایگاه شغلی آن‌ها
–    کنترل متمرکز کاربران توسط مدیریت
–    به‌صرفه بودن هزینه‌های متحمل شده با توجه به قابلیت‌ها و امکاناتی ارائه‌شده

و به‌طورکلی و خلاصه Active Directory یا ADDS مدیریت کاربران در شبکه را برای ما آسان می‌کند و علاوه بر آن امنیت شبکه ما را بالا می‌برد.

[gravityforms id=7]

اکتیودایرکتوری یکی از سرویس های کمپانی بزرگ مایکروسافت و یکی از رول های ویندوز سرور می باشد. خدمات اکتیودایرکتوری با هدف مدیریت متمرکز منابع و کاربران به دنیای شبکه های کامپیوتری قدم گذاشت. نصب و راه اندازی اکتیودایرکتوری بر روی سرور , امکاناتی از قبیل تعیین سطح دسترسی کاربران و احراز هویت آنها به سرور مذکور اضافه خواهد شد که در نهایت امنیت بیشتر و مدیریت بهتر را به شما هدیه خواهد داد. بعد از نصب و راه اندازی اکتیودایرکتوری , سایر سرویس های پیاده شده در شبکه با مدیریت Active Directory , به کار خود ادامه خواهند داد. در آخر خدمات Active Directory (نصب و راه اندازی اکتیودایرکتوری) محدوده ای منطقی با قوانین مختص به خود ایجاد خواهد کرد و افرادی که در این محدوده قرار می گیرند , تابع آن قوانین خواهند بود.

خدمات اکتیودایرکتوری به چه صورت عمل می کنند؟

در نظر داشته باشید که بدون استفاده از خدمات اکتیودایرکتوری (active directory) عملا مجبور خواهید شد به صورت تک به تک , سیستم های موجود در شبکه را مدیریت کنید و پشتیبانی نمایید. با یک مثال سعی داریم اطلاعات بیشتری از عملکرد سرویس active directory در اختیارتان قرار دهیم:

تصور کنید فایلی را در شبکه share (به اشتراک گذاشته ایم) کرده ایم. و سطوح دسترسی متفاوتی نسبت به فایل share شده , به افراد مختلف داده ایم. حال تصور کنید یکی از کاربران تصمیم به تغییر رمز ورودی خود می گیرد. اگر در شبکه از خدمات اکتیودایرکتوری استفاده شده باشد , بعد از تغییر رمز , از آنجایی که تمامی سیستم ها توسط سرویس Active Directory مدیریت می شوند , اکتیو دایرکتوری تمامی سیستم ها را از این تغییر مطلع می کند. اما در صورتی که خدمات اکتیودایرکتوری مورد استفاده واقع نشده باشد شما در شبکه ی work group تان مجبور خواهید بود سیستم ها را به صورت تک به تک از این تغییر باخبر کنید.

نصب و راه اندازی اکتیودایرکتوری چه مزایایی دارد:

امکان مدیریت : بعد از نصب و راه اندازی اکتیودایرکتوری در شبکه , این قابلیت را خواهید داشت که شبکه خود را مدیریت کنید و آن را در جهت هدفی خاص پیش ببرید(در حالی که در شبکه work group  امکان سیاست گذاری تحت شبکه را نخواهید داشت و سطوح دسترسی باید در کامپیوتر شخصی هر کاربر به صورت تکبه تک صورت گیرد). به عنوان مثال می توانید:

  1. قادر خواهید بود کلیه فعالیت های کاربران و کامپیوترها را به صورت متمرکز مدیریت کنید.
  2. با نصب و راه اندازی اکتیودایرکتوری می توانید به صورت متمرکز به نصب نرم افزار ها و اعمال بروزرسانی ها بپردازید.
  3. می توانید سطح دسترسی و فعالیت تمام بخش های شبکه را به صورت متمرکز تعریف کنید.
  4. می توانید شبکه خود را به منظور ارتقاء سطح امنیت در زمان های مختلف به سولوشن های امنیتی تجهیز کنید.

امنیت : با نصب و راه اندازی اکتیودایرکتوری , امنیت در ذخیره سازی اطلاعات و همچنین دسترسی به اطلاعات برقرار خواهد شد که به خودی خود مزایایی را در پی دارد که در ادامه به اختصار توضیح خواهیم داد:

  1. امنیت را به صورت یکپارچه و گسترده تجربه خواهید کرد.
  2. قابلیت شناسایی کلیه ی سیستم ها و کاربران در همه ی قسمت های شبکه را خواهید داشت.
  3. از روش های متنوع احراز هویت کاربران بهره می برید.

حفظ اطلاعات کاربران و منابع شبکه به صورت متمرکز : بعد از نصب و راه اندازی اکتیودایرکتوری اطلاعاتی از جمله اسم , رمز , تلفن , آدرس و … کاربران به صورت متمرکز در خود نگه می دارد. که ویژگی هایی را در اختیار شما قرار می دهد که در شبکه های work group دور از دسترس و یا با مشکلات فراوانی همراه خواهد بود:

  1. دسترسی سریع به اطلاعات
  2. مدیریت متمرکز منابع و اطلاعات
  3. امکان بکآپ گیری (Backup) به دلیل متمرکز بودن اطلاعات

امکان گسترش : بعد از استفاده از خدمات اکتیودایرکتوری هر اندازه هم شبکه شما بزرگ باشد , به دلیل متمرکز بودن اطلاعات و امکان مدیریت , از سرعت و قابلیت آن کم نخواهد شد. (پیشنهاد می شود در شبکه های work group از گسترش شبکه , صرف نظر کنید و به سمت استفاده از خدمات اکتیودایرکتوری یا شبکه های Domail Model قدم بردارید.)

خدمات Active Directory یکی از خدماتی ست که مجموعه ما در کنار سایر خدمات شبکه خود ارائه می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های موجود در وبسایت تماس بگیرید.

۰۹۱۲۹۷۲۶۳۴۳

omidahmadyani@outlook.com

[gravityforms id=7]

مقالات مرتبط را مطالعه کنید😍

حواله یوان
حواله یوان
شاید وقتی صحبت از نقل‌وانتقالات ارزی مانند ارسال حواله یوان به چین باشد، خیلی‌ها این کار را دشوار و طاقت‌فرسا و پرریسک بدانند. در واقع
حواله روپیه
حواله روپیه به هند ارسال و دریافت حواله روپیه به هند با کمترین نرخ ارسال و دریافت حواله روپیه در کمترین زمان ممکن امکان ارسال
حواله ایران به رومانی
حواله ایران به رومانی شرکت فناوران امید استعلام نرخ ساعت 12 ظهر برای آگاهی از نرخ با پشتیبانی ما در ارتباط باشید:پشتیبان تلگرام @fanavaraneomid_supportپشتیبانی واتساپ:
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
اسکرول به بالا