زمزمه‌ها درباره یوروی دیجیتال شدت گرفت 1399

اشتراک گذاری پست

زمزمه‌ها درباره یوروی دیجیتال؛ ارائه طرح ناشناس بودن تراکنش‌های رمزارز ملی توسط بانک مرکزی اروپا

آخرین بررسی­های بانک مرکزی اروپا (ECB) از احتمال توسعه یک سیستم پرداخت مبتنی بر ارزهای دیجیتال‌ ملی که حافظ حریم خصوصی کاربران باشد حکایت می­کند.

براساس گزارش کوین‌تلگراف، در پژوهش صورت گرفته که با نام «پژوهش در مورد ناشناس بودن تراکنش‌ها در رمزارز بانک مرکزی» منتشر شده است، بانک مرکزی اروپا با هدف ناشناس بودن تراکنش‌ها در ارزهای دیجیتال ملی اقدام به معرفی ساختاری بر پایه اثبات مفهوم (PoC) نموده است. این سیستم قسمتی از پژوهشی است که در محدوده ارزهای دیجیتال بانک مرکزی شکل گرفته­ است.

 

یوروی دیجیتال

طرح پیشنهادی بانک مرکزی اروپا از پلتفرم کوردا (Corda) که توسط R3 گسترش یافته، بهره برده است.

همکاران بانک مرکزی اروپا درتوسعه این طرح دو شرکت R3 و اکسنچر (Accenture) بوده­اند.

حاضرین در این سیستم عبارت خواهند بود از ۴ شخص که شامل دو واسطه، یک بانک مرکزی و یک مقام ضد پول‌شویی می­شوند. هر شخص به عنوان یک نود در شبکه نقش یک CorDaap را خواهد داشت و موظف به انتقال دارایی‌ها میان اشخاص مختلف خواهد بود.

بانک مرکزی در این سیستم، برای مبارزه با پول‌شویی و تامین مالی تروریسم اقدام به ارائه راهکار کرده­است؛ به گونه­ای که ضمن ناشناس باقی ماندن هویت اشخاص و تراکنش‌ها تنها نهادهایی قادربه مشاهده داده ها خواهند بود که کاربر برای آنها اجازه دسترسی صادر کرده باشد. در گزارش این تحقیق می‌خوانیم:

به منظور حفاظت حریم شخصی کاربران، هیچ شخصی اجازه دسترسی به داده‌هایی نظیر ارزش تراکنش‌ها، آدرس‌های کاربر یا سوابق وضعیت‌ها نخواهد داشت. به بیان دیگر با استفاده از پلتفرم کوردا می‌توان یک روش پرداخت تسهیل‌شده و مبتنی بر رمزارز بانک مرکزی ایجاد کرد که قادرباشد در تراکنش‌های خرد، از حریم شخصی کاربر محافظت نماید. ضمن اینکه امکان بررسی تراکنش‌های بزرگ تحت قوانین ضد پول‌شویی و تامین مالی تروریسم را نیز فراهم نماید.

یوروری دیجیتال

در این حال، بانک مرکزی اروپا ضمن اشاره به مشکلات فراوان بر سر راه توسعه این سیستم برلزوم رفع آن تأکید کرد.

از جمله بخش­هایی که به بازبینی بیشتر نیاز دارند می­توان به این موارد اشاره کرد: قابل مشاهده بودن کاهش مقدار اطلاعات دو طرفی که در تراکنش غایب  هستند، و امکان دسترسی یا خرج مانده‌ حساب‌های رمزارز ملی برای کاربر در زمان‌هایی که به واسطه دسترسی ندارد.

بانک مرکزی اروپا تصریح می­کند که با به کارگیری مکانیزم‌هایی همچون کلیدهای عمومی تغییرپذیر، اثبات دانایی صفر و پردازش انکلیو (Enclave Computing)   حریم خصوصی ارتقاء بیشتری خواهد یافت.

نکته حائز اهمیت دیگر این است که سیستم اثبات نسبت به بررسی یا آزمایش مفهوم مشکل مقیاس‌پذیری (سرعت و کارمزد تراکنش‌ها) اقدامی انجام نمی­دهد. ضمن اینکه مسئله تعمیم این سیستم در تراکنش‌های میان بانکی نیز باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

به نظر می‌رسد بررسی­های بانک مرکزی اروپا در جهت نگرانی‌هایی باشد که پیش از این قانون‌گذاران بین المللی در خصوص رمزارزها مطرح کرده بودند.

در اوایل ماه دسامبر (آذر)، سران اتحادیه اروپا مشکلاتی را که با پذیرش ارزهای دیجیتال بوجود می­آید تشریح کردند. به گفته آنها استفاده از این ارزها در ابعاد جهانی نتیجه­ای جز به خطر افتادن حریم خصوصی و امنیت فضای مجازی و حاکمیت پولی و مالی دنیا، نخواهد داشت.

کریستین لاگارا (Christine Lagard)، رئیس بانک مرکزی اروپا، اخیرا بر لزوم حرکت پیشروانه موسسات مالی نسبت به تقاضا برای ارزهای دیجیتال تأکید کرد. اواخر ماه آگوست، بانک مرکزی اروپا گزارشی را منتشر کرد که برامکان تأثیرپذیری  رمزارز با قیمت ثابت با چهارچوب نظارت شفاف ازابهاماتی که به واسطه نبود قانون مشخص در این حوزه وجود دارد تصریح می­کرد.

براساس گزارش قبلی وب‌سایت رمزارز، به نظر می‌رسد که بانک مرکزی اروپا در نظر دارد یک رمزارز ملی یا همان یوروی دیجیتال را عرضه نماید.

بانک مرکزی اروپا اعلام کرد احتمال دارد درصورت ناتوانی پاسخگویی سریعتر و ارزانتر بخش خصوصی نسبت به پرداخت‌های برون مرزی ، رمزارز خود را توسعه دهد.

بلومبرگ ضمن اشاره به مطلب فوق براساس مدارک داخلی گزارش داد که، بانک مرکزی اروپا بر این باوراست که نوآوری‌های مربوط به بخش فناوری به سرعت در حال ایجاد تغییراتی در روش‌های پرداخت خرد هستند که از جمله این تغییرات می­توان به کاهش استفاده از پول نقد اشاره کرد. گزارش می افزاید:این بانک ضمن تحلیل شرایط در صورت لزوم، آمادگی واکنش را خواهد داشت.

برپایه این مدارک، درصورت موفقیت ­آمیز و در نتیجه کافی نبودن تلاش‌های صنعت برای توسعه راه‌حل‌های پرداخت نوآورانه و کارآمد در اروپا ، پتانسیل ایجاد « رمزارز بانک مرکزی» به منظور برآورده شدن نیاز جامعه به ایجاد یک روش پرداخت کارآمد وجود دارد. رمزارز بانک مرکزی با عنوان پول رایج قانونی، می‌تواند دسترسی به یک روش پرداخت ارزان و ساده را برای همه کاربران تضمین کند.

در این گزارش که بعدا در وبسایت بانک مرکزی اروپا منتشر شد، نشانه‌ای از امکان تحقق قریب‌القوع چنین پیشرفتی دیده نمی‌شود.

بانک مرکزی اروپا چندی پیش گفته بود که بیت کوین یک پول به مفهوم واقعی نیست.

عضو منتخب هیئت اجرایی، بنوئا کوری (Benoit Coeure) هفته پیش با تمسک به این استدلال که روش‌های پرداخت‌های خرد در اروپا پیشرفت بسیارکندی دارد و این بازار، علی رغم راه‌اندازی سیستم تسویه حساب لحظه‌ای پرداخت‌های بانک مرکزی اروپا از یک سال پیش، همچنان یکپارچه نیست، گفت: اعتماد بیش از حد به نقش‌آفرینان خصوصی می‌تواند اروپا را با خطراتی مواجه کند.

در صورت نیاز به خرید یا مشاوره و نیاز به پروزه های مشابه با ما تماس بگیرید:
۰۲۱۲۸۴۲۱۱۹۳
۰۹۱۲۹۷۲۶۳۴۳
۰۹۳۶۲۱۹۶۳۴۳
omid.ahmadyani@Outlook.com
@omid_ahmadyani

مقالات مرتبط را مطالعه کنید😍

حواله یوان
حواله یوان
شاید وقتی صحبت از نقل‌وانتقالات ارزی مانند ارسال حواله یوان به چین باشد، خیلی‌ها این کار را دشوار و طاقت‌فرسا و پرریسک بدانند. در واقع
حواله روپیه
حواله روپیه به هند ارسال و دریافت حواله روپیه به هند با کمترین نرخ ارسال و دریافت حواله روپیه در کمترین زمان ممکن امکان ارسال
حواله ایران به رومانی
حواله ایران به رومانی شرکت فناوران امید استعلام نرخ ساعت 12 ظهر برای آگاهی از نرخ با پشتیبانی ما در ارتباط باشید:پشتیبان تلگرام @fanavaraneomid_supportپشتیبانی واتساپ:
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
اسکرول به بالا