سامانه سنا : معرفی سیستم هوشمند نظارت بر نرخ ارز از سوی بانک مرکزی – فناوران امید

اشتراک گذاری پست

سامانه سنا که کوتاه شده عبارت “سامانه نظارت ارز” میباشد، درگاه اینترنتی است که صرافی های معتبر می بایست در آن معاملات روزانه ارزی خود را ثبت نمایند. بانک مرکزی در این سامانه تمامی معاملات روزانه صرافی ها را به‌صورت لحظه‌ ای رصد خواهد نمود. نرخ ارز در سایت سنا بیانگر میانگین وزنی نرخ خرید و فروش ارز بر مبنای معاملات ثبت شده در سامانه نظارت ارز (سنا) توسط صرافی های مجاز کل کشور خواهد بود. در این خصوص بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طبق ماده 8 مقررات ناظر بر عملیات پرداخت ارزی صرافی ها بیان میکند:

کلیه صرافی های مجاز در سراسر کشور موظف به ثبت تمامی معاملات ارزی‌ خود در سامانه سنا خواهند بود و چنانچه تخلفی از آنها سر بزند یا بخواهند از ثبت معاملات امتناع نمایند، با برخورد شدید بانک مرکزی روبرو خواهند شد.

ورود به سامانه

مزایای استفاده از سامانه سنا

خرید و فروش اینترنتی ارز،‌ حسابداری، خزانه داری، دسترسی آنلاین به حساب های بانکی و امکان آگاهی از قیمت لحظه ای نرخ ارز بخش‌های مختلف سامانه سنا را تشکیل می دهند. با فعال شدن تمامی بخش های موجود در سامانه سنا صرافی ها می توانند با اتصال به حساب بانکی خود، عملیات واریز و برداشت وجه جهت پرداخت های روزانۀ خود را مدیریت نمایند. همچنین امکان تعریف معاملات و مشخص نمودن میزان سود و زیان حاصل از آن برای کاربران این سامانه هوشمند وجود دارد.

بخش اعلام نرخ ارز سامانه سنا
بخش اعلام نرخ ارز سامانه سنا

سفارش اینترنتی ارز

یکی از جذاب ترین ویژگی های این سامانه، امکان خرید و فروش اینترنتی ارز خواهد بود. مسافران جهت سفر های خارجی خود به ارز نیاز خواهند داشت که به طور معمول آن را از صرافی ها تأمین می کنند. در این روش، مشتری یک الی دو روز پیش از سفر می تواند درخواست خود را ارایه دهد و اطلاعات شخصی مورد نیاز شامل مقدار ارز درخواستی را در سامانه وارد کند. سامانه سنا درخواست مشتری را به بانک مرکزی اعلام می کند و بانک مرکزی بعد از بررسی درخواست و همچنین طی کردن فرآیند احراز هویت از سازمان ثبت احوال، یک کد رهگیری در اختیار مشتری قرار می دهد که مشخص می کند وی می تواند از کدام صرافی ارز مورد نیاز خود را تحویل بگیرد. از سوی دیگر به صرافی اعلام می شود که ارایه ارز به فرد موردنظر بلامانع خواهد بود.

همچنین بخوانید |  شایعه توقف پرداخت ارز دولتی از سوی بانک مرکزی تکذیب شد

در مرحله بعدی مشتری با در دست داشتن مدارک شناسایی خود و با مراجعه حضوری به صرافی مشخص شده می تواند مبلغ ریالی را به حساب صرافی منتقل نموده یا از طریق کارت های عضو شبکه شتاب آن را به صرافی پرداخت نماید.

علی اکبر عابدینی، سرپرست اداره نظارت بر موسسات پولی غیربانکی، در پاسخ به اینکه چرا با وجود سفارش اینترنتی مشتری باید مراجعه حضوری به صرافی داشته باشد می گوید:

این کار برای آن است که اطلاعات ارایه شده توسط مشتری برابر اصل شود. از سوی دیگر هنگامی که فرد بصورت اینترنتی ارز مورد نیاز خود را سفارش دهد، فرآیند راستی آزمایی وی با دقت بیشتری انجام خواهد گرفت. از دیگر مزیت های سامانه سنا این است که می توان خرید و فروش ها را بصورت هدایت شده به صرافی ها ارسال نمود تا یک صرافی پر کار و دیگری بیکار نباشد.

تأمین امنیت اطلاعات از سوی بانک مرکزی

برخی از مشتریان در مواجهه با این سامانه و وارد نمودن اطلاعات شخصی و محرمانۀ خود مشکلات بسیاری را گزارش نموده اند. این افراد از به خطر افتادن امنیت اطلاعات خود نگران هستند و حتی بسیاری از آنها از خرید ارز دولتی منصرف می شوند و ترجیح می دهند ارز مسافرتی مورد نیاز خود را از طریق دلالان بازار سیاه خریداری نمایند.

عابدینی در این خصوص بیان می کند:

بر اساس قوانین و مقررات موجود، مبدا و مقصد خرید و فروش ارز یعنی فروشنده و خریدار باید در دستورالعمل های مبارزه با پولشویی مشخص شده باشند. ما نیز براساس همین مقررات این سامانه را تهیه نموده ایم؛ بنابراین هم خریدار و هم فروشنده باید اطلاعات ضروری خود را در سیستم وارد کنند.

به گفته عابدینی، عدم تمایل افراد و صرافی ها به وارد کردن اطلاعات شخصی خود در سامانه سنا نیازمند کار فرهنگی خواهد بود. آنها باید بدانند که اطلاعاتشان در سیستم بانک مرکزی محفوظ می ماند؛ مگر در موارد خاص که قانون آنها را مشخص نموده و نیازمند صدور مجوز از سوی مقامات قضایی خواهد بود.

همچنین بخوانید |  بازار ثانویه ارز چیست و روش تعیین قیمت در آن چگونه است؟

یک قسمت از سامانه نظارت ارز به بانک مرکزی و قسمت دیگر آن به صرافی ها متصل است و بانک ها هیچگونه دخالتی در این زمینه نخواهند داشت. صرافی‌ بانک های عامل نیز همچون دیگر صرافی ها موظف‌ خواهند بود تمامی تراکنش های خود را در سامانه سنا ثبت کنند.

اتصال خزانه صرافی به سیستم بانک مرکزی

در آینده ای نزدیک بخش خزانه داری سامانه نظارت ارز نیز فعال خواهد شد و این قابلیت را به صرافی ها خواهد داد تا از موجودی روزانه خود مطلع شوند. با وجود این ویژگی مشخص می شود که صرافی چه مقدار ارز بصورت روزانه خرید و فروش نموده است؛ بنابراین نمی‌تواند بخشی از اطلاعات معاملاتی خود را از بانک مرکزی پنهان نماید.

فرزانه محمدی، کارشناس اداره نظارت بر موسسات پولی غیربانکی بانک مرکزی، می گوید:‌

اگر صرافی ها ارز دولتی از بانک مرکزی دریافت کنند، موظف خواهند بود تمام موجودی خود را به فروش برسانند و ما با استفاده از این سامانه به عنوان یک نهاد نظارتی این موضوع را رصد خواهیم کرد.

راهنمای استفاده از سامانه سنا

جهت ارائه گزارش و ثبت سفارشات در سامانه سنا می بایست ابتدا در آن ثبت نام نمایید. با دانلود فایل PDF زیر می توانید از شرایط و نحوۀ ثبت نام در سامانه سنا بصورت کامل آگاه شوید:

راهنمای استفاده از سامانه

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام فناوران امید بپیوندید.

فناوران امید مکانیزه ترین ارائه دهنده خدمات پرداخت آنلاین، ویژه دانشجویان ، برنامه نویسان و سایر کاربران ایرانی که شامل :

خرید از فروشگاه های خارجی ، افتتاح حساب های بین المللی ، ارائه درگاه های خارجی ، صدور و شارژ کارت های اعتباری ویزا و مستر ، تعیین وقت سفارت ،

ثبت نام آزمون های دانشجویی ، فعالسازی حساب های کاربری ویژه برنامه نویسان و نقد کردن درآمد های ارزی آنها می شود.

این مجموعه نظر به استقبال کاربران ایرانی برای خرید و سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال هم چون بیت کوین ، اتریوم ، ریپل و .. و عدم دسترسی آنها به اکسچنجر های بین المللی امکان خرید و فروش این دسته از محصولات را نیر برای کاربران ایرانی فراهم نموده است

واتساپ پشتیبانی و فروش : 989168869631+

تلگرام پشتیبانی و فروش: omidahmadyani_support@

تماس جهت مشاوره رایگان:

تماس: 02128421193

واتساپ: 09129726343

مقالات مرتبط را مطالعه کنید😍

حواله یوان
حواله یوان
شاید وقتی صحبت از نقل‌وانتقالات ارزی مانند ارسال حواله یوان به چین باشد، خیلی‌ها این کار را دشوار و طاقت‌فرسا و پرریسک بدانند. در واقع
حواله روپیه
حواله روپیه به هند ارسال و دریافت حواله روپیه به هند با کمترین نرخ ارسال و دریافت حواله روپیه در کمترین زمان ممکن امکان ارسال
حواله ایران به رومانی
حواله ایران به رومانی شرکت فناوران امید استعلام نرخ ساعت 12 ظهر برای آگاهی از نرخ با پشتیبانی ما در ارتباط باشید:پشتیبان تلگرام @fanavaraneomid_supportپشتیبانی واتساپ:
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
اسکرول به بالا