سامانه نیما : معرفی سایت اینترنتی معاملات یکپارچه ارزی – فناوران امید

اشتراک گذاری پست

سامانه نیما که نیما کوتاه شده عبارت “نظام یکپارچه معاملات ارزی” است یک سایت اینترنتی می باشد که همان طور که از نام آن پیداست هدف آن ایجاد محیطی یکپارچه، ایمن به منظور تسهیل تامین ارز برای خریداران و فروشندگان است. با توجه به این که این سامانه به تازگی معرفی شده سوالات زیادی برای برخی کاربران از جمله آدرس سایت سامانه نیما، نحوه ورود به آن و… وجود دارد و در ادامه قصد داریم تا هر آن چه تاکنون درباره این سامانه مشخص شده است را با شما به اشتراک بگذاریم.

سامانه نیما اولین وبسایت اینترنتی معاملات ارزی

در تاریخ 28 بهمن 1396 جلسه توجیهی و به منظور آشنایی صرافی هایی که منتخب بانک ها هستند همزمان با آغاز به کار سامانه نیما به صورت آزمایشی در بانک مرکزی برگزار شد.

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در این جلسه در تشریح وضعیت فعلی تامین ارز در بازار می گوید :

در حال حاضر واردکننندگان و متقاضیان اصلی ارز به دو صورت اقدام به تامین ارز مورد نیاز خود می کنند. یکی از این روش ها از طریق کانال بانکی است و شیوه دیگری که تحت عنوان تامین ارز غیز بانکی شناخته می شود به واسطه حواله به حساب فروشنده و از طریق صرافی ها صورت می گیرد.

ناصر حکیمی، معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در ادامه می گوید که در سامانه نیما نیز روش مشابهی برای تخصیص ارز در نظر گرفته شده است و روند کلی استفاده از این سامانه را این گونه بیان می کند :

در فاز اول، واردکننده به عنوان متقاضی ارز با ورود به سامانه [نیما]، فرآیند درخواست خرید ارز را درج می کند. در این حالت متقاضی می تواند صرافی مورد مظر خود را انتخاب کند یا آن را تعیین نکند و صرفا پیشنهادی را در سامانه مطرح کند. سپس بر اساس تقاضا های ثبت شده در از سوی بازرگانان، صرافی ها می توانند از طریق پنل کاربری موجود در سامانه درخواست های متقاضیان را ببینند و پیشنهادات خود را ارسال کنند. در این صورت بازرگانان بین نرخ های مختلف صرافی ها قدرت انتخاب دارند.

او همچنین افزود که پرداخت وجوه جهت تسویه خدمات در این سامانه به صورت الکترونیکی انجام می شود اما با توجه به این که حجم تراکنش ها و مبالغ آن بالاست، از سامانه ساتنا که روشی برای انتقال آنی مبالغ بالاست، استفاده می شود.

همچنین بخوانید |  لیست کامل دریافت کنندگان ارز دولتی و نیما توسط بانک مرکزی منتشر شد

رونمایی از سامانه نیما
رونمایی از سامانه نیما

سامانه نیما در حال حاضر به صورت آزمایشی فعالیت می کند و افرادی که نیاز به ارز دارند می توانند همچنان به روش های قدیمی نسبت به تهیه ارز مورد نیاز خود اقدام کنند و وجود این سامانه مشکلی برای فعالیت صرافی ها به وجود نمی آورد.

همان طور که در ابتدا هم گفتیم، مدیر کل سیاست ها و مقررات ارزی بانک مرکزی، هدف از راه اندازی سامانه نیما را آسان نمودن و سرعت بخشیدن به روند تامین ارز مورد نیاز واردکنندگان اعلام کرد. او مشکل فعلی را به این شکل بیان کرد که “در حال حاضر حجم مبالغ ارزی که از طریق کانال های غیر بانکی (مانند صرافی ها) تامین می شود بسیار بالاست و سامانه ای یکپارچه که متعلق به بخش بانکی باشد تا بتواند جای تامین کنندگان غیر بانکی را بگیرد وجود ندارد”.

به شکلی ساده تر، سامانه نیما بستری (به صورت آنلاین تحت یک سایت اینترنتی) برای خرید و فروش ارز است که در این سامانه چهار دسته از افراد وجود دارد که از این سامانه می توانند استفاده کنند :

  • واردکنندگان کالا و خدمات که نقش متقاضیان ارز را دارند
  • صادرکنندگان کالا و خدمات (شامل خود دولت به عنوان صادر کننده نفت) که نقش عرضه کننده ارز را دارد
  • واسطه ها که شامل بانک ها، صرافی ها هستند و به شکلی منابع را به متقاضیان می رسانند.
  • سیاست گذار که بر اساس آمار منابع و مصارف، نرخ و… اولویت ها و سقف مصارف را در این سامانه کنترل می کند (نقش جدید).

اما ویژگی هایی که استفاده از سامانه نیما به همراه دارد :

  • جمع آوری اطلاعات و داده های واقعی و سامانه دهی شده درباره از میزان عرضه و تقاضا
  • فرآیند های تامین منابع و تخصیص به مصارف ارزی به صورت یکپارچه انجام می گیرد.
  • علاوه بر پوشش نیاز های کلان اقتصادی، امکان ارائه خدمات به نیاز های خرد از جمله نیاز به ارز مسافرتی، دانشجویی، درمانی و… نیز برآورده می شود.

یکی از ویژگی های بالقوه سامانه نیما می تواند متمرکز کردن صرافی ها و تامین کنندگان مختلف ارز در یک سامانه اینترنتی جامع باشد و فضای رقابتی که با توجه به ماهیت این سامانه به وجود می آورد.

همچنین بخوانید |  شایعه توقف پرداخت ارز دولتی از سوی بانک مرکزی تکذیب شد

الزامات همراه با سامانه ارزی نیما

سامانه نیما از تاریخ 28 بهمن 96 کار خود را به طور آزمایشی آغاز کرد و سپس رسما از تاریخ 3 اردیبهشت 97 عمومی شد. در طی بهره گیری از سامانه نیما بانک مرکزی اعلام کرد که در نظام جدید ارزی هیچ واردات رسمی و قانونی بدون رصد و تایید بانک مرکزی در خصوص جنبه های ارزی آن قابل انجام نخواهد بود. رئیس بانک مرکزی می گوید که مشخص نبودن تکلیف حساب سرمایه و آزاد بودن آن، زمینه ساز خروج سرمایه در حجم بالاست. ارزی که بدون ورود کالا از کشور خارج می شود یک مشکل بزرگ است.

فرآیند خرید و فروش ارز در سامانه نیما

اما دقیقا روند استفاده از سایت سامانه نیما چگونه است؟ در ادامه با استفاده از تصاویری، این موضوع را توضیح خواهیم داد.

فرآیند استفاده از سامانه نیما در واردات
فرآیند تایید صلاحیت تجاری بازرگانان

همان طور که در تصویر بالا می بینید، بازرگانان در طی استفاده از سامانه های مختلف می توانند نیاز های خود را به شیوه ای ساده تر برطرف کنند. در این فرآیند بازرگان ابتدا با استفاده از سامانه جامع تجارت اقدام به ثبت پیش فاکتور (پروفرما) می کند، سپس با استفاده از سامانه ضوابط تجاری که در بطن سامانه جامع تجارت است می تواند نسبت به استعلام ضوابط و مجوز ها اقدام کند و حالا در سومین مرحله بررسی می شود که آیا مجوز های مورد نیاز اخذ شده است یا خیر.

تامین ارز مورد نیاز توسط بازرگانان
تامین ارز مورد نیاز توسط بازرگانان

سپس سفارش در سامانه ثبتارش ثبت می شود و حالا می بایست جهت درخواست خرید و تامین ارز به سامانه جامع ارزی مراجعه شود. در این فرآیند بازرگان می بایست منشا تامین ارز را تعیین کند و سپس توسط سامانه جامع امور گمرکی پروانه سبز را دریافت و اقدام به ترخیص کالا کند.

بررسی توسط بانک عامل
بررسی توسط بانک عامل

حالا درخواست شما توسط بانک عامل پردازش می شود.

مزایای استفاده از سامانه نیما
مزایای استفاده از سامانه نیما

خدماتی که سامانه نیما در این راستا به شما ارائه می کند.

روش های استفاده از ارز حاصل از صادرات
روش های استفاده از ارز حاصل از صادرات

در طرفی دیگر، ارز حاصل از صادرات خود را می توانید از طریق سامانه نیما به فروش برسانید.

مزایای سامانه نیما برای فروش ارز
مزایای سامانه نیما برای فروش ارز

مزایای که سامانه نیما برای عرضه کنندگان ارز ارائه می کند.

آدرس سایت سامانه نیما

هنوز اطلاعاتی درباره آدرس سایت اینترنتی سامانه نیما در دسترس نیست.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام فناوران امید بپیوندید.

فناوران امید مکانیزه ترین ارائه دهنده خدمات پرداخت آنلاین، ویژه دانشجویان ، برنامه نویسان و سایر کاربران ایرانی که شامل :

خرید از فروشگاه های خارجی ، افتتاح حساب های بین المللی ، ارائه درگاه های خارجی ، صدور و شارژ کارت های اعتباری ویزا و مستر ، تعیین وقت سفارت ،

ثبت نام آزمون های دانشجویی ، فعالسازی حساب های کاربری ویژه برنامه نویسان و نقد کردن درآمد های ارزی آنها می شود.

این مجموعه نظر به استقبال کاربران ایرانی برای خرید و سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال هم چون بیت کوین ، اتریوم ، ریپل و .. و عدم دسترسی آنها به اکسچنجر های بین المللی امکان خرید و فروش این دسته از محصولات را نیر برای کاربران ایرانی فراهم نموده است

واتساپ پشتیبانی و فروش : 989168869631+

تلگرام پشتیبانی و فروش: omidahmadyani_support@

تماس جهت مشاوره رایگان:

تماس: 02128421193

واتساپ: 09129726343

مقالات مرتبط را مطالعه کنید😍

حواله یوان
حواله یوان
شاید وقتی صحبت از نقل‌وانتقالات ارزی مانند ارسال حواله یوان به چین باشد، خیلی‌ها این کار را دشوار و طاقت‌فرسا و پرریسک بدانند. در واقع
حواله روپیه
حواله روپیه به هند ارسال و دریافت حواله روپیه به هند با کمترین نرخ ارسال و دریافت حواله روپیه در کمترین زمان ممکن امکان ارسال
حواله ایران به رومانی
حواله ایران به رومانی شرکت فناوران امید استعلام نرخ ساعت 12 ظهر برای آگاهی از نرخ با پشتیبانی ما در ارتباط باشید:پشتیبان تلگرام @fanavaraneomid_supportپشتیبانی واتساپ:
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
اسکرول به بالا