شباهت بیت‌کوین و طلا 1399

 

تقریبا از سال۲۰۱۷  مقایسه نموداری و رفتاری بیتکوین و طلا همواره مورد بحث‎ بوده است. دربسیاری از وب‌سایت‌ها و کنفرانس‌ها از بیت‌کوین با نام طلای دیجیتال یاد شده است. عکس‌های بیت‌کوین هم همیشه  سکه طلایی رنگ بوده است. تصویری که طلای دیجیتال را در ذهن بینندگان و همگی افراد تداعی می‌کند. از لحاظ نموداری می‌توان گفت بین این دو دارایی پربها همبستگی وجود دارد. در عکس زیر نمودار این دو دارایی از شباهت آن دو خبر می‌د‌هد.

مقایسه طلا و بیتکوین

 

همبستگی ( correlation ) چیست؟

در بازارهای مالی، همبستگی مفهومی آماری‌ست که نشان می‌دهد چگونه دو جفت‌ارز در ارتباط با یکدیگر حرکت می‌کنند.

همبستگی جفت ارزها ‌ به ما می‌گوید که دو جفت ارز هم‌جهت، خلاف جهت یا کاملا بصورت تصادفی نسبت به یکدیگر در طی یک بازه‌ی زمانی حرکت می‌کنند.

اگر می‌خواهید بر روی چند جفت ارز کار کنید دانستن ارتباط جفت ارزها و‌ یا همبستگی رفتاری آنها اهمیت به سزایی دارد.

 

در واقع استفاده ما از همبستگی به دو صورت می‌باشد:

۱- پیدا کردن الگوهای بازگشتی یا ادامه‌دهنده در هر کدام از این جفت‌ارز‌ها.

۲- شناسایی بيشترين سود که ما از جفت مرتبط می‌توانیم بگیریم.

بطور معمول جفت‌های هم‌بسته با یک مکث زمانی به دنبال هم خواهند رفت.

اما آیا رفتار نموداری بیت‌کوین و طلا همبستگی دارد ؟

پاسخ به این سوال کاملا نسبی است. اما به طور کلی بله این دو دارایی با یکدیگر همبستگی دارند. هرچند بازار رمزارزها و در صدر آنها بیت‌کوین بازار پرهیجان و با نوسان شدید دارد , اما از لحاظ رفتاری و در عکس‌العمل به نقاط حمایت و مقاوت و ریزش و صعودها به طور معمول با چند روز تاخیر از رفتار طلا طبعیت می‌کند.

 

نقدشوندگی بیت کوین حکم طلا دارد

در حالی که توانایی بیت کوین برای تسلط بر سیستم مالی مورد حمایت مردم است، هنوز مشخص نیست که در نهایت چه عواملی باعث پذیرفته شدن بیت کوین خواهند شد. نیک باتیا، استراتژیست تحقیقاتی شرکت «اپن نود» و «تترا لبز» در حمایت از بیت کوین به عنوان جایگزینی برای پول متمرکز و انحصاری توسط بانکها گفت:

«بیت کوین یک فناوری قدرتمند برای انجام تراکنش ها و پس انداز است. اهمیت بیت کوین اگر از مسائلی مانند آزادی بیان، پول، بستر انجام تراکنش و فناوری که امکان مشارکت جهانی را فراهم می آورند، بیشتر نباشد کمتر نیست».

باتیا ضمن برشمردن شباهت های بین طلا و بیت کوین به عنوان دارایی کمیاب، پیش بینی کرد که در آینده، بیت کوین نیز همانند طلا و خزانه آمریکا، به عنوان یک دارایی بدون ریسک پذیرفته شود.

به گفته وی: «نقدینگی چیزی است که باعث شباهت بیت کوین و طلا می شود. اهمیت این موضوع در آن است که می توان بیت کوین را در هر جای جهان به دلار یا ارزهای دیگر تبدیل کرد. برای فعالیت در خرید یا فروش بیت کوین، بازار یا صرافی مشخصی وجود ندارد. در مورد طلا نیز چنین چیزی واقعیت دارد».

علاوه بر این، باتیا همچنین به افزایش ارزش «آهسته و پیوسته» بیت کوین در میان افراد و نهادهای مختلف اشاره کرد و گفت که در حال حاضر، وابستگی اکثر صندوق های کلان سرمایه گذاری جهانی به بیت کوین در حال افزایش است.

وی از توسعه شبکه لایتنینگ به عنوان عامل مهمی در پذیرش انبوه بیت کوین نام برد. مزیت استفاده از شبکه لایتنینگ این است که زمان تایید هر تراکنش بیت کوین را بهبود می بخشد. این استراتژیست همچنین گفت: «برای این کار باید بتوان بیت کوین را با کاهش زمان فرایند تایید بلاک، با سرعت خرج کرد».

مقایسه طلا و بیتکوین

شباهت‎های بیتکوین و طلا

از دیدگاه سرمایه‎گذاری , در مورد باارزش‌تر بودن بیتکوین نسبت به طلا ویا بالعکس جای نگرانی نیست. شما می‌توانید آنها را برای سرمایه‎گذاری طولانی مدت برگزینید.

یکی از دلایل جذابیت برای   سرمایه‎گذاری در این دو دارایی، افزایش نرخ رشد می‌باشد. سرمایه‎گذاری در دارایی‎هایی که همبستگی کمتری با یکدیگر دارند میتواند ریسک بازگشت سرمایه بیشتری داشته باشد.

اقتصاد جهانی از رکود رنج می‌برد. اما ارزش  بیتکوین و طلا به اقتصاد جهانی زیاد وابسته نیست.

بیت کوین شبیه طلا است. هر دو این دارایی‌ها کمیاب هستند.  استخراج هر دو سخت است .  منابع هر دو محدود است . به طوری‌که کلا  ۲۱ میلیون بیت کوین برای استخراج  وجود دارد. این استخراج تا سال ۲۱۴۰ به طول می‌انجامد.

تفاوت اصلی بیت کوین و طلا استفاده راحت از بیت کوین به عنوان پول و همچنین انتقال سریع تر و امنیت بیت کوین اشاره کرد.

انتقال بیت کوین سریعتر از انتقال پول عمل  است. انتقال پول بین بانک های واسطه بین سه تا هفت روز زمان می برد. از طرفی برای پرداخت‌های بین‌المللی استفاده از ارزهای دیجیتال و به ویژه بیت‌کوین بسیار سرعت و امنیت بالاتری دارد.

هزینه انتقال در بیت کوین خیلی کم  است. به دلیل محدود بودن منابع در بیت کوین، تورم در این حوزه وجود ندارد.  یکی از دلایل اصلی تورم چاپ بیش از حد اسکناس است.

 

در صورت نیاز به خرید یا مشاوره و نیاز به پروزه های مشابه با ما تماس بگیرید:
۰۲۱۲۸۴۲۱۱۹۳
۰۹۱۲۹۷۲۶۳۴۳
۰۹۳۶۲۱۹۶۳۴۳
[email protected]
@omid_ahmadyani

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا