لایت اسپید چیست؟

همانطور که می دانید لایت اسپید یک وب سرور است. وظیفه آن پاسخ دادن به درخواست هایی است که از طرف مشتریان ارسال می شود. هم پاسخ و هم درخواست، به شکل پروتکل HTTP خواهد بود.  پاسخ های وب نیز به شکل فایلی خواهد بود که یک صفحه وب را ایجاد می کند. وب سرورهای رایجی که در میان بیشتر افراد مورد استفاده قرار می گیرد در برگیرنده آپاچی، IIS  و nginx است.بر اساس تحقیقات انجام شده توسط شرکت لایت اسپید، این وب سرور چهارمین وب سرور محبوب در اینترنت و وب سرور درجه یک تجاری است.  این نرم افزار عمدتا به همراه کنترل پنل ها مورد استفاده قرار می گیرد و به عنوان وب سرور، جایگزین آپاچی می شود.  وب سرور لایت اسپید برای سیستم عامل هایی همچون لینوکس، OS X، سولاریس و FreeBSD در دسترس است. سازندگان این وب سرور ادعا می کنند که لایت اسپید را می توان با عملکرد بالا و به صورت امن جایگزین آپاچی کرد.  در این مقاله قصد داریم این وب سرور را با جزییات بیشتری مورد بررسی قرار دهیم. پس همراهامید احمدیانی باشید.

قابلیت ها و ویژگی های وب سرور لایت اسپید:

برای وب سرور Litespeed قابلیت ها و ویژگی های مختلفی وجود دارد.  در ادامه چند مورد از قابلیت های برجسته این وب سرور را با هم مرور می کنیم.

  1. سازگاری با آپاچی
  2. افزایش عملکرد و پایداری
  3. افزایش امنیت سرور
  4. وب سرور Litespeed هزینه های سخت افزاری و پشتیبانی را کاهش می دهد.

 سازگاری با آپاچی:

یکی از قابلیت های اصلی و برجسته وب سرور لایت اسپید، سازگاری آن با وب سرور آپاچی است. این گزینه عمدتا با قابلیت های پر کاربرد آپاچی همچون mod_rewrite، فایل .htaccess و mod_security سازگار است. این وب سرور می تواند فایل پیکربندی آپاچی را به طور مستقیم بارگذاری کند و به عنوان جایگزین آپاچی برای کنترل پنل های هاستینگ مورد استفاده قرار می گیرد. این موضوع بدین معنی است که نیازی به  هیچ تغییری برای پیکربندی یا استفاده از کدهایی که تاثیر منفی دارد نیست. وب سرور لایت اسپید به طور کامل تمامی عملکردهای آپاچی را انجام می دهد.

 افزایش در عملکرد و پایداری:

یکی از نقاط قوت اصلی این وب سرور، عملکرد و پایداری قدرتمند آن است. این گزینه معماری رویداد محور و تسریع شده ای دارد و باعث می شود عملکرد بهتری به همراه پایداری بیشتر ایجاد گردد.  وب سرور Litespeed  می تواند به طور همزمان به هزاران مشتری خدمات رسانی کند و CPU و حافظه کمتری مصرف نماید.   معمولا این وب سرور به کاربران بیشتری خدمات رسانی می کند، اوج ترافیک را مدیریت می نماید و حملات DDOS را بدون سخت افزارهای اضافی خنثی می سازد.  آپاچی پردازش محور است و وب سرور لایت اسپید رویداد محور. این موضوع تفاوت اصلی بین این دو گزینه محسوب می شود.  آپاچی برای برطرف کردن درخواست های موجود، پردازش های جدیدی را ایجاد می کند و منابع بیشتری را مصرف می نماید. وب سرور لایت اسپید، ارتباطات متعددی را فراهم می کند و در عین حال از تعداد پردازش ها می کاهد.

 پشتیبانی از ورودی-خروجی ناهمگام:

پشتیبانی ورودی-خروجی ناهمگام مسائل و مشکلات عملکردی را با عملیات ورودی-خروجی مدیریت می کند.  ورودی و خروجی های همگام و ناهمگامی وجود دارد. زمانی که درخواست ورودی-خروجی همگامی ثبت می شود، فرایند نوشتن تا زمانی که نوشتن قبل از ادامه پردازش کامل شود مسدود می شود. برای ورودی-خروجی ناهمگام،   فرایند پردازش حتی در حالیکه که درخواست ورودی -خروجی ثبت شده است نیز ادامه پیدا می کند. این موضوع باعث می شود مشکلات مرتبط با عملیات ورودی-خروجی کاهش پیدا کند.

بهترین عملکر محتوای پویا:

برای وب سرور لایت اسپید یک API سرور  به نام LSAPI وجود دارد. این گزینه  بهترین عملکرد محتوای پویا را فراهم می کند زیرا برای ارتباط بهینه بین سرور و اپلیکیشن های third party طراحی شده است. LSAPI متن باز است.  این گزینه برای زبان های اسکریپت نویسی زیر در دسترس افراد قرار دارد:

عملکرد PHP suEXEC:

PHP LSAPI 6.0 حالت suEXEC Daemon را معرفی کرد. این گزینه عمدتا برای محیط های هاست اشتراکی مورد استفاده قرار می گیرد و پردازش سریع تر و موثرتری  از PHP را برای محیط های هاست اشتراکی فراهم می آورد. همانطور که می دانید suEXEC به هر کدام از فرآیندهای PHP  اجازه می دهد با مالکیت یک اکانت  خاص اجرا شوند و نیازی به کاربر وب سرور نداشته باشند. همین امر باعث ایجاد لایه محافظتی قوی می شود زیرا اگر یکی از اکانت های موجود در سرور به خطر بیفتد، اسکریپت های PHP  از اکانت خود قادر نخواهند بود عملیاتی را بر روی فایل های کاربران انجام دهند.  البته suEXEC ممکن است به خاطر نیاز به ایجاد فرآیندهای جدید در هر بار، مشکلات عملکردی را ایجاد نماید. در وب سرور لایت اسپید، حالت suEXEC Daemon چنین مشکلاتی را برطرف کرده است.

 حالت suEXEC Daemon:

این حالت  امنیت suEXEC را فراهم می کند. به همین خاطر عملکرد تحت تاثیر مشکلات به وجود آمده قرار نمی گیرد.

 سه تفاوت نصب PHP suEXEC برای نیازها و توانایی های مختلف:

وب سرور لایت اسپید سه فرایند نصبی را برای نیازمندی های مختلف فراهم می کند. این فرایندها در ادامه به طور مختصر توضیح داده شده اند.

suEXEC Worker:

این گزینه استاندارد suEXEC PHP با وب سرور لایت اسپید است. به هنگام نیاز می تواند فرایندهای واحدی ایجاد نماید. این تنظیمات برای محیط های هاست اشتراکی با منابع محدودی که به دنبال فایل های php.ini سفارشی هستند توصیه می شود.

suEXEC Daemon:

در این مورد، فرآیندها از فرآیندهای والد در حال اجرای دائمی به جای ایجاد فرآیندهای کاملا جدید ایجاد می شوند. این گزینه در محیط هاست اشتراکی که نیازمند فایل PHP.ini سفارشی نیستند مناسب است.

suEXEC Process Group:

این تنظیم برای محیط های هاست اشتراکی که به دنبال بهره بردن از رم اضافی هستند مناسب است. در این شرایط، هر اکانت کاربری یک گروه پردازش جداگانه به همراه فرآیند والدی دریافت می کند که به طور مداوم در حال اجراست و در صورت نیاز فرایندهای اولاد را ایجاد می کند.

معماری رویداد محور:

معماری رویداد محوریک الگوی معماری نرم افزاری است. این نوع معماری تولید، تشخیص، مصرف رویدادها را ترویج می کند. یک رویداد ممکن است به عنوان تغییر در وضعیت تعریف شود. زمانی که ایمیل جدیدی را در اینباکس خود مطالعه می کنید، وضعیت ایمیل از حالت خوانده نشده به حالت خوانده شده تغییر پیدا می کند. به این تغییر وضعیت، رویداد می گویند. معماری رویداد محور در برگیرنده ایجاد کننده رویداد و مصرف کننده رویداد است. ایجاد کننده، منبع رویداد محسوب می شود. تنها ایجاد کننده رخداد رویداد را می داند و درک می کند.

 افزایش امنیت در سرور:

وب سرور Litespeed می تواند امنیت سرور را بیشتر از آپاچی افزایش دهد. این وب سرور با mod_security سازگار است و دارای قابلیت anti-DDoS درون ساخت می باشد.

 وب سرور لایت اسپید هزینه های پشتیبانی و سخت افزاری را کاهش می دهد:

این وب سرور هزینه های سخت افزاری و پشتیبانی را کاهش می دهد زیرا هزینه لایسنس محصول بسیار کمتر از هزینه ارتقای سخت افزار  در آپاچی است.  هزینه های پشتیبانی نیز با مهاجرت به این وب سرور کاهش پیدا می کند. سی پنل نیز در وب سرور لایت اسپید پشتیبانی می شود.

 

چگونه لایت اسپید را بر روی سی پنل نصب کنیم؟

چگونه لایت اسپید را بر روی سی پنل نصب کنیم؟

از طریق SSH به سرور مجازی یا سرور اختصاصی خود بروید.  پلاگین لایت اسپید را برای سی پنل دانلود و نصب کنید:

 

 

به WHM لاگین کنید و به بخش پلاگین ها و سپس پلاگین وب سرور لایت اسپید بروید.

بر روی گزینه Install LiteSpeed Web Server کلیک کنید. license key  ، نام کاربری و پسورد را برای Litespeed وارد نمایید. گزینه های دیگر را به صورت پیش فرض رها کنید. بر روی دکمه Next کلیک نمایید تا لایت اسپید نصب شود.

نکته مهم: قبل از آغاز کار با این وب سرور، باید یک PHP binary برای آن بسازید . برای اینکار  از صفحه اصلی پلاگین بر روی Build matching PHP کلیک نمایید.

به صفحه پلاگین برگردید و بر روی Switch to LiteSpeed کلیک نمایید تا بتوانید لایت اسپید را بر روی سرور خود فعال نمایید.

لایت اسپید چیست؟

امتیاز دهید

در صورت نیاز به سرور و خدمات مدیریت آن با ما در تماس باشید

۰۲۱۲۸۴۲۱۱۹۳
۰۹۱۲۹۷۲۶۳۴۳
۰۹۳۶۲۱۹۶۳۴۳
@omidahmadyani
@omid_ahmadyani

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا