مرجع تشخیص سایت اسکم ارز دیجیتال : بررسی نشانه های اسکم بودن سایت – فناوران امید

اشتراک گذاری پست

رمزارز ها از دیدگاه تازه واردان کمی پیچیده، گیج کننده و کمتر قانون گذاری شده هستند و همه این ها باعث می شود تا کلاهبرداران با راه اندازی سایت اسکم ارز دیجیتال بتوانند چنین افرادی را هدف بگیرند. ولی با دانستن یک سری فاکتور های مهم می توانید با تشخیص این سایت های کلاهبردار، از دارایی خود و افتادن به دام افراد سو استفاده گر، محافظت کنید. در ادامه به توضیح این نشانه ها می پردازیم و امیدواریم تا این نوشته با مشارکت کاربران و ابزار دیدگاه شان در این فضای گسترده، تبدیل به مرجعی کامل شود.

8 نوع سایت اسکم مربوط به ارز دیجیتال

توجه

این نوشته هیچ گونه سرویس دهنده ای را تایید نمی کند و صرفا جهت افزایش آگاهی جامعه رمزارز در زمینه تشخیص سایت های اسکم ارز دیجیتال نوشته شده است.

نگرانی ها درباره بازار رمزارز و ICO بالا گرفته چرا که این بازار در حال حاضر در جریان است و نسبت به بازار سهام سنتی، محافظت کمتری از سرمایه گذاران وجود دارد و این موضوع باعث افزایش میزان کلاهبرداری ها و دستکاری می شود.

رئیس کمیسیون اوراق بهادار و بورس ایالات متحده (SEC) – آذرماه 1396

چک لیست تشخیص سایت اسکم ارز دیجیتال

پیش از این که به بررسی انواع روش های اسکم بپردازیم، بهتر است چک لیستی از فاکتور هایی می تواند باعث تشخیص وب سایت اسکم شود، بپردازیم.

توجه داشته باشید که دارا بودن تمام معیار های پایین، به طور قطع به معنای اسکم نبودن سایت مورد نظر نیست و با این حال باز هم می بایست جانب احتیاط را رعایت کرد و البته پیشنهاد می کنیم ادامه مطلب را هم بخوانید.

  • آیا دسترسی به وب سایت مورد نظر از طریق https صورت می گیرد یا http؟ اگر به جای https در ابتدای آدرس وب سایت http می بینید، یعنی داده های شما با کمترین میزان امنیت به وب سایت مورد نظر منتقل می شود.
  • آیا می توانید واژه Secure یا نماد یک قفل را در آدرس بار مرورگر خود ببینید؟ این به معنای ارتباط ایمن بین شما و وب سایت مورد نظر است.
  • آیا آدرس وب سایت دارای هر نوع اشتباه نگارشی یا ایراد است؟ در این صورت ممکن است وارد صفحه جعلی شده باشید.
  • آیا جملات به کار رفته شده در وب سایت مورد نظر گرامر اشتباه یا عبارت هایی نادرست به کار برده است؟ در این صورت بهتر است با احتیاط بیشتری با این وب سایت کار کنید.
  • آیا وب سایت مورد نظر وعده سود غیر عادی می دهد؟ برای مثال آیا ادعا می کند که سرمایه تان دو برابر می شود؟ یکی از سیگنال های مهم سایت های اسکم است!
  • آیا در آن وب سایت صفحه که دارای اطلاعات اشخاص گرداننده باشد، وجود دارد؟ اشخاص واقعی هستند؟ آیا اطلاعاتی درباره قانونی بودن و ثبت بودن کمپانی می دهد؟
  • آیا وب سایت هایی قانونی و با اعتبار بالا به این وب سایت لینک (معرفی) داده اند؟
  • کاربران دیگر درباره این وب سایت چه می گویند؟ آیا بازخورد ها منفی است؟ اگر این طور است چه می گویند؟
  • صاحب نام دامنه وب سایت مورد نظر کیست؟ آیا کمتر از 6 ماه از ثبت دامنه می گذرد؟ برای بررسی این مورد می توانید از وب سایت whois.net استفاده کنید.
  • آیا به نظرتان چیز مشکوک دیگری در وب سایت وجود دارد که شما را به شک می اندازد؟ به خودتان اعتماد کنید!

همچنین بخوانید |  حقه پانزی (Ponzi Scheme) چیست و چه کسی این طرح را ابدا کرده است؟

سایت اسکم ارز دیجیتال – فیشینگ

اولین اسکم در لیست ما موردی است که احتمالا پیش از این بار ها و بار ها درباره آن شنیده اید؛ چرا که از این روش قدیمی به شدت برای هدف گرفتن مشتریان بانک ها استفاده می شود.

این روش با واژه Phishing شناخته شود و زمانی اتفاق می افتد که یک ایمیل دریافت می کنید که ظاهرا از سوی بانک است یا در مورد بحث ما، از سوی یک صرافی یا کیف پول است. در این ایمیل یک لینک ارسال شده که شما را به وب سایتی می برد که اتفاق بسیار شبیه به سایتی که شما همیشه از آن استفاده می کنید، نیز هست ولی در واقع آن یک سایت اسکم ارز دیجیتال به عبارتی دیگر یک سایت جعلی است.

به محز این که اطلاعات حساب کاربری خود را در آن صفحه وارد کنید، جعل کنندگان آن صفح همه اطلاعات شما برای ورود به حساب کاربریتان در وب سایت اصلی را دارند. البته در صورتی که از قابلیت تایید دو مرحله ای استفاده کنید، مشکلی در این حالت برای شما پیش نمی آید، مگر این که با حمله گسترده تری روبرو باشید.

جلوگیری از اسکم فیشینگ

  • همیشه آدرس صفحه ای که در آن هستید را برای اطمینان از اصلی بودن، به دقت بررسی کنید.
  • بر روی لینک هایی که مشکوک هستند و برایتان ایمیل شده اند، کلیک نکنید.
  • کلید خصوصی خود را به هیچ کس ندهید.

صرافی و کیف پول های جعلی

به طور مشابه مراقبت صرافی هایی که ادعای معروفیت و محبوبیت دارند باشید.

برخی از آن ها پیشنهادات هیجان انگیز و جذابی به مشتریان می دهند. برخی از این وب سایت ها شما را تشویق به افزایش موجودی تان می کنند و حتی شاید وعده دهند که با افزایش موجودی با مبالغ بالا امتیاز هایی دریافت می کنید ولی در نهایت می بینید که کارمزد هایی که سایت دریافت می کند عملا باعث زیان شما می شود.

برخی دیگر از اسکمر ها به فکر ساخت کیف پول های جعلی افتاده اند که با نصب بر روی تلفن هرماه شما، اطلاعات کیف پولتان را درخواست می کنند و دارایی های شما به سرقت می برند. جالب است بدانید که حتی برخی از این کیف پول به استور های رسمی مثل گوگل پلی راه یافته اند.

جلوگیری از صرافی و کیف پول های جعلی

  • از صرافی های شناخته شده استفاده کنید.
  • پیش از ساخت اکانت کاملا درباره صرافی یا کیف پول تحقیق کنید.
  • هیچ گاه به خودتان تحت فشار قرار گرفتن برای به اشتراک گذاری اطلاعات شخصی یا افزایش موجودی ندهید.
  • به صورت تصادفی از استور ها کیف پول دانلود نکنید.

اسکم های قدیمی

اگر چه رمزارز یک فناوری تازه است ولی اسکمر ها همچنان با حقه های قدیمی می توانند کاربران این فناوری را فریب دهند.

برای مثال حقه “شاهزاده نیجریه” که به سراسر جهان کشیده شد و در ایران هم بسیار شاهد آن بوده ایم. در شخصی در خارج از کشور با شما به شیوه های مختلف تماس می گیرد و به شما در ازای کمک کردن به او برای انتقال پولی که انتقال آن سخت است از کشورش وعده بخش بزرگی از آن سهم را می دهد.

در این موارد آن ها از شما می خواهد که اطلاعات بانکی خود را برای انتقال پول فرضی بدهید یا مبلغ اندکی را برای کارمزد تراکنش به آن ها پرداخت کنید.

جلوگیری از اسکم های قدیمی

  • از حس تان استفاده کنید.
  • به ایمیل ها و تماس های ناشناس اعتماد نکنید.

کلاهبرداری ICO

می توان نمونه های زیادی از ICO های کلاهبرداری مثال زد که از جمله آن ها می توانید به iFan و PinCoin اشاره کرد.

با توجه به افزایش محبوبیت رمزارز هایی مانند بیت کوین و گسترش علاقه مندی به این فضا بسیاری زمان را برای پیوند خوردن به آن تنگ می بینند و سعی دارند تا از قافله عقب نمانند.

از همین رو بسیاری با راه اندازی ICO های کلاهبرداری سعی دارند تا از این فضا استفاده کننده و تازه واردانی را که قصد ورود به این فضا را دارند، فریب دهند.

همچنین بخوانید |  دو متهم اصلی یونیک فاینانس دستگیر شدند

جلوگیری از کلاهبرداری ICO

پیش از خرید از هر ICO کاملا تحقیق کنید. تیم پشت پروژه، وایت پیپر و هدف رمزارز را بررسی کنید.

از ICO هایی که توسط صرافی های معروف برگزار می شود، خرید کنید.

طرح پانزی و هرمی

طرح پانزی با وعده سود های بالا سعی در جذب سرمایه دارد. یک فرد، سرمایه گذاران را متقاعد می کند که در طرحی سرمایه گذاری کنند. اولین سرمایه گذاران بر این باورند که بازگشت سرمایه ای در کار است ولی در حالی که پول آن ها از افراد جدیدی که جذب شده اند، پرداخت می شود.

حالا که سرمایه گذاران اولیه قانع شده اند که طرح کار می کند، پول بیشتری به میان می آورند و به افراد بیشتری طرح را معرفی می کنند تا آن ها هم همین کار را بکنند و حتی در برخی موارد پاداشی هم برای معرفی دریافت می کنند.

به محز این که دیگر نتوان عضو جدیدی به این طرح اضافه کرد یا فرد برگزار کننده پول ها را بردارد و فرار کند، طرح از هم می پاشد.

جلوگیری از طرح های پانزی و هرمی

  • حواستان به پروژه هایی که شما برای دریافت سود بیشتر تشویق به جذب اعضای جدید می کنند، باشد.
  • به طرح هایی که وعده سود های عجیب می دهند، اعتماد نکنید.

بدافزار

بدافزار ها همیشه کمک یار خوبی برای اسکمر ها بوده اند و کمک کرده اند تا آن ها حملات گسترده و پیشرفته ای را رقم بزنند.

بدافزار های مربوط به رمزارز به گونه ای طراحی می شوند که به کیف پول تحت وب شما دسترسی پیدا کنند، کیبورد ویندوز شما را بررسی کنند و در صورتی که آدرس کیف پولی کپی کرده باشید با آدرس دیگری جایگزین کنند یا در برخی موارد سیستم شما را آلوده به یک ماینر کنند که بدون اجازه شما از توان سیستمتان برای استخراج رمزارز استفاده می کند.

جلوگیری از بدافزار ها

  • آنتی ویروس خود را بروز نگهدارید.
  • هیچ گاه برنامه ای که صد در صد به اصالت آن اطمینان ندارید را نصب نکنید.
  • پیوست های مشکوک در ایمیل را باز نکنید.

اسکم استخراج

استخراج ابری به شما این امکان را می دهد تا رمزارز هایی مانند بیت کوین را بدون خرید سخت افزار مورد نیاز، استخراج کنید و سرویس های قانونی و درست کار زیادی در این باره وجود دارد.

اما برخی از این وب سایت ها نیز پیش از سرمایه گذاری به شما نمی گویند که یک سری کارمزد ها قرار است از شما دریافت شود یا برخی دیگر هم به همان روش حقه پانزی پول شما را دریافت می کنند.

جلوگیری از اسکم استخراج

  • پیش از قرارداد بستن با هر وب سایت استخراج ابری، درباره آن ها تحقیق کنید.
  • حواستان به وب سایت های استخراج ابری که سودتان را “تضمین” می کنند، باشید.

دستکاری بازار

در این روش، گروهی از خریداران، یک آلت کوین با حجم بازار کوچک را هدف قرار می دهد و در مقادیر بسیار زیاد آن را خریداری می کنند؛ این کار باعث افزایش قیمت آن کوین می شوند و به همین دلیل خریداران جدید زیادی با ترس از عقب ماندن از قافله (FOMO)، شروع به خرید آن می کنند و حالا آن گروه خریداران با فروش آن کوین از اختلاف قیمت به وجود آمده، استفاده می کنند.

چنین کاری در بازار سهام سنتی غیر قانونی است ولی در دنیای بزرگ و بی قانون رمزارز چنین اتفاقاتی رایج است.

جلوگیری از اسکم دستکاری بازار

  • حواستان به کوین هایی که حجم بازار کوچک بوده است و معمولا میزان معاملات آن کم است ولی به یک باره قیمت آن افزایش پیدا می کند، باشد.
  • حواستان به خبرهای جعلی در شبکه های اجتماعی که سعی می کنند از یک کوین خاص طرفداری کنند باشد.

از شما کاربران گرامی و بازدیدکنندگان این نوشته دعوت می کنیم تا با به اشتراک گذاری تجربیات خود از طریق فرم دیدگاه انتهای این نوشته، کمکی در زمینه افزایش آگاهی جامعه رمزارز ایران کنید✌

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام فناوران امید بپیوندید.

فناوران امید مکانیزه ترین ارائه دهنده خدمات پرداخت آنلاین، ویژه دانشجویان ، برنامه نویسان و سایر کاربران ایرانی که شامل :

خرید از فروشگاه های خارجی ، افتتاح حساب های بین المللی ، ارائه درگاه های خارجی ، صدور و شارژ کارت های اعتباری ویزا و مستر ، تعیین وقت سفارت ،

ثبت نام آزمون های دانشجویی ، فعالسازی حساب های کاربری ویژه برنامه نویسان و نقد کردن درآمد های ارزی آنها می شود.

این مجموعه نظر به استقبال کاربران ایرانی برای خرید و سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال هم چون بیت کوین ، اتریوم ، ریپل و .. و عدم دسترسی آنها به اکسچنجر های بین المللی امکان خرید و فروش این دسته از محصولات را نیر برای کاربران ایرانی فراهم نموده است

واتساپ پشتیبانی و فروش : 989168869631+

تلگرام پشتیبانی و فروش: omidahmadyani_support@

تماس جهت مشاوره رایگان:

تماس: 02128421193

واتساپ: 09129726343

مقالات مرتبط را مطالعه کنید😍

حواله یوان
حواله یوان
شاید وقتی صحبت از نقل‌وانتقالات ارزی مانند ارسال حواله یوان به چین باشد، خیلی‌ها این کار را دشوار و طاقت‌فرسا و پرریسک بدانند. در واقع
حواله روپیه
حواله روپیه به هند ارسال و دریافت حواله روپیه به هند با کمترین نرخ ارسال و دریافت حواله روپیه در کمترین زمان ممکن امکان ارسال
حواله ایران به رومانی
حواله ایران به رومانی شرکت فناوران امید استعلام نرخ ساعت 12 ظهر برای آگاهی از نرخ با پشتیبانی ما در ارتباط باشید:پشتیبان تلگرام @fanavaraneomid_supportپشتیبانی واتساپ:
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
اسکرول به بالا