مستر کارت (MasterCard) چیست و انواع مستر کارت های این کمپانی کدامند؟ – فناوران امید

مستر کارت (MasterCard) یک کمپانی خدمات مالی چند ملیتی آمریکایی و مرکزیت آن در شهر نیویورک است. کار اصلی کمپانی مستر کارت پردازش تراکنش های بین بانک های پذیرندگان (فروشندگان) و بانک های صادر کننده کارت خریدارانی است که از کارت های بانکی یا کردیت کارت های با برند MasterCard استفاده می کنند. فعالیت های این کمپانی از سال 2006 به صورت عمومی تجاری شد. در این مقاله درباره چگونگی کارکرد این کمپانی، انواع مستر کارت هایی که ارائه می کند و جزئیاتی بیشتر خواهیم پرداخت.

یک تراکنش عادی در سیستم مستر کارت

در روند انجام هر تراکنش در سیستم مستر کارت 4 فاکتور وجود دارد. دارنده کارت، پذیرنده (معمولا فروشنده)، صادر کننده کارت و دریافت کننده.

دارنده کارت که صاحب حساب بانکی است و ممکن است که حتی کارت فیزیکی نداشته باشد، کالا یا خدماتی را از یک پذیرنده خریداری می کند. زمانی که تراکنش توسط صادر کننده کارت احراز هویت شد، صادر کننده مبلغی برابر با مقدار تراکنش به گیرنده ( می تواند همان پذیرنده باشد) پرداخت می کند. البته در این بین یک هزینه واسطه گری کسر می شود و تایید تراکنش به پایان می رسد. نکته قابل توجعه این است که تمامی هزینه های واسطه گری که قرار است توسط مستر کارت کسر شود از کل مبلغ تراکنش و از دریافت کننده مبلغ کسر می شود.

مستر کارت تمامی طرفین در یک تراکنش را بدون توجه به این که تراکنش در کجا رخ می دهد (در یک مکان فیزیکی، در عابر بانک، از طریق اینترنت یا دستگاه متصل) به یکدیگر متصل می کند.

ساختار سیستم بانکی مستر کارت

شبکه بانکی مستر کارت

شبکه گسترده مستر کارت پشت انجام هر تراکنش است تا مطمئن شود که پرداخت ها به سرعت، با امنیت و با اطمینان انجام شوند. شبکه مستر کارت یک معماری هوشمندانه دارد که با نیاز هر تراکنش سازگار است و دو ساختار پردازشی توزیع شده ( همتا به همتا) و مرکزی (نقطه ای متصل) دارد. برای مثال برای تراکنش هایی که نیازمند موار زیر است.

همچنین بخوانید |  دبیت کارت (Debit card) چیست ؟ معرفی انواع کارت های اعتباری

پردازش سریع – کارت های بدون تماس یا یک دستگاه ثابت در یک مکان – می توانیم از ساختار توزیع شده استفاده کنیم که در این صورت می توان اطمینان داشت که این تراکنش ها نزدیک به جایی که پرداخت صورت گرفته، انجام می شود.

پردازش کنترل ارزش – مانند دسترسی لحظه ای به داده های تراکنش برای تقلب سنجی – می توانیم از ساختار پردازش مرکزی استفاده کنیم که در این صورت می توان اطمینان داشت که خدمات پردازش پیشرفته روی تراکنش اعمال شده است.

پردازش گسترده

مستر کارت راهکار ها و خدمات پردازش نقطه به نقطه نیز ارائه می کند. برای مثال، به صادرکنندگان کارت های اعتباری و پیش پرداخت پلتفورم طراحی شده ای را برای پردازش ارائه می کنیم که بتوانند خدمات و محصولات متفاوتی ارائه کنند. در چنین حالتی پذیرندگان فروشگاه های آنلاین می توانند از یک رابط کاربری واحد که امکان انجام تراکنش های ایمن را می دهد، بهره مند شوند.

مراحل انجام تراکنش در سیستم بانکی مستر کارت

مراحل انجام تراکنش توسط مستر کارت
مراحل انجام تراکنش توسط مستر کارت

گام یک – مشتری با مستر کارت مبلغی را پرداخت می کند که می تواند به خاطر خرید یک کالا یا خدمات از یک فروشنده باشد.

گام دو – پرداخت اعتبار سنجی می شود. در این زمان سیستم فروش پذیرنده  اطلاعات حساب مشتری را ثبت می کند و به صورت ایمن شده به دریافت کننده مبلغ می فرستد.

گام سه – تراکنش ثبت شده و دریافت کننده پذیرنده از مستر کارت می خواهد تا از بانک صادر کننده کارت مشتری تاییدیه ای بگیرد.

گام چهار – اعتبار سنجی نیاز است و مستر کارت تراکنش را برای صادر کننده کارت و برای اعتبار سنجی ثبت می کند.

گام پنج – نتیجه اعتبار سنجی مشخص می شود و بانک صادر کننده تراکنش را اعتبار سنجی می کند و پاسخ را به سمت پذیرنده بر می گرداند.

گام شش – بانک صادر کننده پرداخت را به سمت پذیرنده دریافت کننده مبلغ هدایت می کند که این پذیرنده همان جایی است که مبلغ را به حساب مقصد واریز می کند.

انواع مستر کارت کدامند؟

انواع مستر کارت فیزیکی
انواع مستر کارت فیزیکی

کارت اعتباری (Credit Card)

از کارت اعتباری می توانید برای خرید های روزانه در یک فروشگاه فیزیکی یا آنلاین و در مکان هایی که پول نقد و چک قبول نمی کنند، استفاده کنید. یکی از بزرگترین مزایای استفاده از کارت های مستر کارت این است که می توانید تا 60 روز حتی در صورتی که فروشگاه مورد در قبال محصول به فروش رسیده، وجه شما را بازگشت نمی دهد، پول خود را پس بگیرید.

همچنین بخوانید |  کارمزد تراکنش ویزا و مستر کارت از اواخر فروردین 98 افزایش می یابد

اما مهم ترین ویژگی کارت های اعتباری این است که می توانید حتی یبشتر از موجودی حساب خود خرید کنید. البته به این منظور می بایست از قبل طی قراردادی مشخص کنید که سقف خرید های شما چقدر است. صادر کننده کارت اعتباری روی خرید هایی که انجام می دهید سود محاسبه می کند. این در حالی است که اگر قبل از گذشت 30 روز از انجام خرید بتوانید مبلغ بدهی خود را پرداخت کنید، هیچ سودی روی مبلغ خرید اضافه نخواهد شد. هر چقدر که روند تسویه حساب طولانی تر شود سود بیشتری را باید پرداخت کنید. علاوه بر ویزا کارت کمپانی پی پل نیز کردیت کارت صادر می کند.

کارت بانکی (Debit Card)

دبیت کارت ها تقریبا مشابه کارت های بانکی معمولی که در بانک های ایران صادر می شود، است. اساس این نوع کارت ها به این شکل است که دقیقا به همان میزان که حساب ما موجودی دارد می توانیم از حساب خرج کنیم، با این تفاوت که Debit Card به حساب چک یا حساب پس‌انداز شما متصل هستند. درست مانند یک کارت بانکی معمولی می توانید با دبی ت کارت خرید یا از طریق ATM (دستگاه های عابر بانک) پول برداشت کنید. نکته ای این جا مطرح می باشد این است که پرداخت به فروشنده از طریق Debit Card ممکن است چند روز زمان ببرد و به صورت آنی به حساب فروشنده واریز نشود.

کارت پیش پرداخت (Prepaid Card)

کارت های پیش پرداخت همانطور که از نام آن ها نیز پیداست زمانی قابل استفاده هستند که خودتان به مبلغ دلخواه آن را شارژ کنید و مانند کردیت کارت نمی توانید بیش از موجودی کارت خود با آن ها خرید کنید. مانند کارت بانکی معمولی، کارت پیش پرداخت به هیچ حساب بانکی متصل نیست ولی امکان شارژ دوباره آن به مبلغ دلخواه وجود دارد.

اما مستر کارت برای ایرانیانی که قصد سفر های خارجی دارند بسیار کاربردی است. با توجه با این که حمل پول نقد در سفر امنیت پایینی دارد و ممکن است با مشکلاتی فراوانی روبر شوید، خرید Master Card ایده بسیار خوبی است.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام فناوران امید بپیوندید.

فناوران امید مکانیزه ترین ارائه دهنده خدمات پرداخت آنلاین، ویژه دانشجویان ، برنامه نویسان و سایر کاربران ایرانی که شامل :

خرید از فروشگاه های خارجی ، افتتاح حساب های بین المللی ، ارائه درگاه های خارجی ، صدور و شارژ کارت های اعتباری ویزا و مستر ، تعیین وقت سفارت ،

ثبت نام آزمون های دانشجویی ، فعالسازی حساب های کاربری ویژه برنامه نویسان و نقد کردن درآمد های ارزی آنها می شود.

این مجموعه نظر به استقبال کاربران ایرانی برای خرید و سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال هم چون بیت کوین ، اتریوم ، ریپل و .. و عدم دسترسی آنها به اکسچنجر های بین المللی امکان خرید و فروش این دسته از محصولات را نیر برای کاربران ایرانی فراهم نموده است

واتساپ پشتیبانی و فروش : 989168869631+

تلگرام پشتیبانی و فروش: omidahmadyani_support@

تماس جهت مشاوره رایگان:

تماس: 02128421193

واتساپ: 09129726343

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا