نصب کنترل پنل بر روی سرور مجازی لینوکس

بعد از خرید سرور مجازی ، باید بتوانید به راحتی با آن کار کنید. یکی از کارهای مهمی که باید بعد از خرید انجام دهید امن کردن سرور مجازی است. همانطور که در مقاله های قبلی نیز ذکر کردیم باید پسورد سرور مجازی خود را عوض کنید و مراحلی را برای امن کردن آن طی نمایید. بعد از امن کردن سرور، باید به سراغ نصب کنترل پنل بر روی سرور مجازی لینوکس بروید. در این مقاله قصد داریم نصب کنترل پنل های مختلف بر روی سرور مجازی را با هم مرور کنیم. پس همراهامید احمدیانی باشید.

 نصب پلسک بر روی سنت او اس ۷:

اگر بر روی سرور مجازی خود سیستم عامل سنت او اس را دارید و می خواهید کنترل پنل پلسک را بر روی آن نصب کنید ادامه این آموزش را با ما همراه شوید. همانطور که می دانید پلسک یکی از کنترل پنل های محبوب در میان کاربران است که به آن ها اجازه می دهد سایت، پایگاه داده، ایمیل و دامنه خود را مدیریت کنند.  مدیریت  این کنترل پنل بسیار ساده است.

پیش نیازها:

  • سنت او اس تازه نصب شده
  • کاربر Sudo
  • نام دامنه معتبری که به Vultr instance اشاره دارد
  • لایسنس پلسک

پلسک باید بر روی سنت او اس جدید بدون هیچ تغییری نصب شود.

مرحله اول: نصب خودکار پلسک

به عنوان کاربری که قادر است از دستورات sudo استفاده کند وارد سیستم خود شوید. دستورات زیر را برای آغاز نصب پلسک وارد نمایید. شما باید نام دامنه واقعی به instance خو  اختصاص دهید تا بتوانید فرایند نصب را کامل کنید.  گزینه name@example.com را با آدرس ایمیل خود جایگزین کنید.

hostnamectl set-hostname example.com

sudo sh -c “wget http://installer.plesk.com/plesk-installer -O – | sh /dev/stdin –source http://installer.plesk.com/ –target /tmp/plesk-installation –select-product-id plesk –select-release-latest –installation-type “Typical” –notify-email name@example.com”

این اسکریپت بر روی instance تک پردازنده ای حدود ۱۰ دقیقه طول می کشد. بعد از تکمیل فرایند باید پیامی مبنی بر اتمام فرایند نصب دریافت کنید.

مرحله دوم: باز کردن پورت ادمین پلسک

برای اینکه بتوانید از طریق URL به پلسک دسترسی داشته باشید باید پورت ادمین پلسک یعنی ۸۴۴۳ را باز کنید. دستور زیر را وارد کنید:

firewall-cmd –permanent –add-port=8443/tcp

firewall-cmd –reload

حالا می توانید آدرس نشان داده شده در کنسول را در مرورگر خود وارد کنید و وارد رابط ادمین پلسک شوید. سپس اطلاعات مورد نیاز  همچون نوع نصب، نام دامنه، نام کاربری و پسورد و لایسنس کی پلسک را فراهم آورید تا فرایند نصب کامل شود.

 نصب پلسک بر روی اوبونتو ۱۴٫۰۴:

اگر سرور مجازی لینوکس دارای سیستم عامل ابونتوست می توانید از این آموزش برای نصب کنترل پنل پلسک بر روی آن استفاده کنید.

پیش نیازها:

  • اوبونتوی تازه نصب شده
  • کاربر Sudo
  • نام دامنه معتبر
  • لایسنس پلسک

مرحله اول: نصب خودکار پلسک

به عنوان کاربری که حق استفاده از دستورات Sudo را دارد وارد سیستم شوید. دستور زیر را وارد کنید تا بتوانید فرایند نصب را آغاز نمایید. به جای name@example.com آدرس ایمیل واقعی وارد کنید.

 

hostname example.com

sudo sh -c “wget http://installer.plesk.com/plesk-installer -O – | sh /dev/stdin –source http://installer.plesk.com/ –target /tmp/plesk-installation –select-product-id plesk –select-release-latest –installation-type “Typical” –notify-email name@example.com”

 

این اسکریپت بر روی instance تک پردازنده ای حدود ۱۰ دقیقه طول می کشد. بعد از تکمیل فرایند باید پیامی مبنی بر اتمام فرایند نصب دریافت کنید. آدرس ارائه شده در کنسول را در مرورگر خود وارد کنید و به رابط ادمین پلسک بروید. حالا اطلاعات مورد نیاز  همچون نوع نصب، نام دامنه، نام کاربری و پسورد  و لایسنس کی پلسک را فراهم اورید تا فرآیند نصب کامل شود.

 نصب WHM و Cpanel بر روی سنت او اس ۷:

سی پنل یکی از کنترل پنل های پر کاربرد در دنیای هاستینگ است. این کنترل پنل محبوبیت زیادی دارد و به خاطر کاربرد راحتش توسط کاربران زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. در این بخش سعی می کنیم نحوه نصب سی پنل بر روی سنت او اس ۷ را به صورت اجمالی بیان کنیم.

سی پنل در زبان Perl برنامه نویسی شده است. پس باید قبل از نصب سی پنل، Perl را روی سرور مجازی نصب کنیم. برای اینکار از دستور زیر استفاده کنید:

yum install y perl

بعد از اینکه فرایند نصب کامل شد باید نام هاست تنظیم شده برای سرور را بررسی کنید:

hostname

 

اگر در مورد نام هاست مطمئن نبودید یا اصلا هاست نیمی نداشتید می توانید از هاست نیم موقت استفاده کنید. بعد از نصب سی پنل، می توانید هاست نیم را اصلاح کنید.

hostname server.example.com

نصب سی پنل:

نصب سی پنل یک فرایند طولانی است و زمان زیادی می برد. اگرچه استفاده از برنامه screen ضروری نیست  اما می تواند در تکمیل فرایند نصب بسیار به شما کمک بکند. خوب باید در ابتدا آن را نصب کنید. دستور زیر را اجرا کنید:

 yum install wget screen y

بعد از نصب Screen، باید session جدیدی آغاز کنید.  برای اینکار دستور زیر را اجرا کنید:

clear

ما نام cPanel Installation را به screen خود می دهیم. پس دستور زیر را اجرا می کنیم:

screen S cPanel Installation

خوب حالا screen  نصب شده است و می توانید فرایند نصب سی پنل را آغاز کنید.

نصب cPanel/WHM به کمک دستور:

wget N http://httpupdate.cPanel.net/latest

نصب نسخه DNS سی پنل با دستور زیر:

wget N http://httpupdate.cPanel.net/latest-dnsonly

خوب حالا پکیج های ضروری دانلود شده است. پس می توانیم فرآیند نصب اسکریپت سی پنل را آغاز کنیم:

sh latest

دستور بالا اجرای فرایند نصب را آغاز خواهد کرد. بعد از اینکه فرایند نصب کامل شد می توانید به قسمت راه اندازی آن دسترسی داشته باشید و فرایند را کامل کنید. به کمک your IP address:2087 یا نام دامنه می توانید وارد سی پنل شوید.

 نصب دایرکت ادمین بر روی سنت او اس ۶ یا ۷:

دایرکت ادمین یکی از کنترل پنل های مبتنی بر وب است که می توان بر روی سرور مجازی نصب کرد. ابتدا مطمئن شوید که با کاربر روت وارد سیستم خود شده است و لایسنس دایرکت ادمین را خریداری کرده اید. حالا سرور خود را به روزرسانی کنید تا آخرین پکیج ها را نیز داشته باشد:

 

yum update

حالا می توانیم پکیج های مورد نیاز برای اجرای درست دایرکت ادمین بر روی سنت او اس را نصب کنید. کافیست دستور زیر را اجرا کنید:

yum install wget gcc gcc-c++ flex bison make bind bind-libs bind-utils openssl openssl-devel perl quota libaio libcom_err-devel libcurl-devel gd zlib-devel zip unzip libcap-devel cronie bzip2 cyrus-sasl-devel perl-ExtUtils-Embed autoconf automake libtool which patch mailx db4-devel

اگر سنت او اس ۷ دارید، دستور زیر را اجرا کنید:

yum install psmisc net-tools systemd-devel libdb-devel perl-DBI

حالا اسکریپت نصب دایرکت ادمین را از طریق دستور زیر دانلود کنید.

wget http://www.directadmin.com/setup.sh

chmod 755 setup.sh

برای اجرای نصب اسکریپت می توانید دستور زیر را وارد کنید:

./setup.sh

دستورالعمل های نشان داده شده در صفحه را دنبال کنید تا بتوانید فرایند نصب دایرکت ادمین را کامل نمایید. بعد از نصب این کنترل پنل، می توانید به کمک آدرس http://server_ip:2222 از طریق مرورگر به دایرکت ادمین دسترسی داشته باشید.

نصب دایرکت ادمین بر روی اوبونتو ۱۴٫۰۴:

فرایند نصب دایرکت ادمین بر روی سرور مجازی که سیستم عامل اوبونتو در خود دارد تقریبا ساده است. شما باید اکانت روت داشته باشید. قبل از هر چیزی مطمئن شوید که همه بسته ها به روز هستند:

 

در مرحله دوم باید بسته های مورد نیاز را نصب کنید. برای اینکار از دستور زیر کمک بگیرید:

۱

apt-get install gcc g++ make flex bison openssl libssl-dev perl perl-base perl-modules libperl-dev libaio1 libaio-dev zlib1g zlib1g-dev libcap-dev bzip2 automake autoconf libtool

 

در مرحله سوم باید دایرکت ادمین را به کمک دستور زیر نصب کنید:

wget http://www.directadmin.com/setup.sh

chmod 755 setup.sh

 

حالا می توانید اسکریپت نصب را اجرا کنید:

بعد از اجرای اسکریپت از شما خواسته می شود کلاینت آی دی، شماره لایسنس و هاست نیم سرور مجازی را وارد کنید.

در مرحله چهارم می توانید پشتیبانی از SSL را پیکربندی کنید. به طور پیش فرض، دایرکت ادمین از HTTPS پشتیبانی نمی کند. به همین خاطر باید تغییراتی در پیکربندی انجام شود. از طریق خط فرمان SSH دستور زیر را اجرا کنید:

۱

۲

۳

/usr/bin/openssl req -x509 -newkey rsa:2048 -keyout /usr/local/directadmin/conf/cakey.pem -out /usr/local/directadmin/conf/cacert.pem -days 9000 -nodes

chown diradmin:diradmin /usr/local/directadmin/conf/cakey.pem

chmod 400 /usr/local/directadmin/conf/cakey.pem

حالا باید SSL را در دایرکت ادمین فعال کنیم:

۱

nano /usr/local/directadmin/conf/directadmin.conf

تنظیم SSL=0 را پیدا کنید و آن را همانند دستور زیر تغییر دهید:

برای اعمال تغییرات، دایرکت ادمین را ریستارت کنید:

۱

service directadmin restart

خوب حالا می توانید به کمک https://yourdomain.com/2222 یا https://server-ip/2222 به دایرکت ادمین دسترسی داشته باشید.

نصب کنترل پنل بر روی سرور مجازی لینوکس

امتیاز دهید

در صورت نیاز به سرور و خدمات مدیریت آن با ما در تماس باشید

۰۲۱۲۸۴۲۱۱۹۳
۰۹۱۲۹۷۲۶۳۴۳
۰۹۳۶۲۱۹۶۳۴۳
@omidahmadyani
@omid_ahmadyani


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *