پاسخ به یک باور غلط : بیت کوین ناشناس است – فناوران امید

یکی از مزایایی که همیشه در معرفی شبکه بیت کوین گفته می شود، ناشناس ماندن تراکنش بیت کوین است. این که هویت فرستنده و گیرنده در انجام یک تراکنش مشخص نیست؛ این درست است که در یک تراکنش، هویت واقعی فرستنده و گیرنده مشخص نیست اما نمی توان گفت که این شبکه واقعا از هویت شما محافظت می کند. اما چرا؟

بیت کوین ناشناس نیست

ساز و کار بلاک چین بیت کوین به این گونه است که برای استفاده از آن می بایست یک کیف پول داشته باشید. به این منظور نیازی نیست که اطلاعات هویتی خود را در این شبکه وارد کنید و در ازای دریافت یک آدرس در این شبکه هیچ چیز از شما دریافت نمی شود.

اگر چه تمامی تراکنش ها با ارائه آدرس یک کیف پول یا TXID تراکنش در این شبکه قابل رصد است ولی هیچکس نمی تواند به خودی خود از روی یک آدرس به هویت یک فرد پی ببرد.

این چیز خوبی است ولی با این حال منظوری که از ناشناس ماندن در شبکه بیت کوین در نظر داریم، محقق نمی شود.

تراکنش ناشناس بیت کوین

محققات امنیتی به این نوع از امنیتی که در شبکه بیت کوین وجود دارد، حریم خصوصی مستعار می گویند. درست مانند نوشتن یک کتاب که با یک تخلص و نام غیر واقعی نوشته می شود. در این صورت شما تا زمانی می توانید حریم خصوصی و هویت خود را مخفی کنید که آن تخلص و نام مستعار به هویت شما ارتباط داده نشود.

به محض این که کسی بتواند بین شما و کتابی که نوشته اید، ارتباطی پیدا کند، مشخص می شود که نام مستعار متعلق به شما بوده است.

در این صورت تمام چیز هایی که تا به حال نوشته اید، عمومی و قابل شناسایی می شود.

برای درک بهتر، می توان آدرس بیت کوین را مانند آدرس ایمیل در نظر گرفت.

به طور مشابه، در شبکه بیت کوین هم به محض این که ارتباط اطلاعات شخصی شما با یک آدرس بیت کوین مشخص شود، همه چیز در رابطه با فعالیت هایی که در شبکه بیت کوین داشته اید، مشخص خواهد شد.

اما حالا یک سوال برای افرادی که به امید ناشناس بودن در شبکه بیت کوین از آن استفاده می کنند، پیش می آید.

ارتباط دادن یک شخص با تراکنش های بیت کوین چقدر ساده است؟

پاسخ به این سوال را استیون گلدفدر و همکاران دیگرش در دانشگاه پرینتسون داده اند. آن ها بر این باور هستند که اطلاعاتی که در زمان یک خرید عادی فاش می شود، این امکان را فراهم می کند تا بتوان افراد را با تراکنش های بیت کوینی که انجام می دهند، مرتبط کرد؛ حتی اگر از سرویس های محافظت از حریم خصوصی مثلا CoinJoin استفاده کنند.

دلیل اصلی آن ترکر ها و کوکی های وب هستند؛ کد های کوتاهی که در وبسایت ها قرار می گرند و اطلاعاتی را درباره که کاربران چگونه از یک وبسایت خاص استفاده می کنند، به یک سری سرویس دهنده سومی ارسال می کنند.

همچنین بخوانید |  گوشی HTC Exodus از بیت کوین (BTC)، لایت کوین (LTC) و شبکه لایتنینگ پشتیبانی خواهد کرد

معمولا ترکر ها این اطلاعات را به گوگل، فیسبوک و… ارسال می کنند تا به این طریق میزان ورود به صفحات وب، میزان خرید، عادت هایی که کاربران در جستجوی صفحات وب دارند و… را بررسی کنند. حتی برخی از ترکر ها یک سری اطلاعاتی که هویت شخص بازدیدکننده را فاش می کند، مثلا نام، آدرس و ایمیل را نیز ارسال می کنند.

در این صورت، اطلاعات مربوط به یک تراکنش در اینترنت پخش می شود که در آنحکومت ها، قانون گذاران و حتی کاربرانی که استفاده های مخرب از آن می کنند، می توانند به آن دسترسی داشته باشند و آن را تحلیل کنند.

برای این که توان ارتباط افرادی را با تراکنش های بیت کوینی بدست آورد نیاز به نام یا آدرس ایمیل آن هاست.

این تیم در تحقیقاتش لیستی از فروشندگانی را آماده کرد که امکان پرداخت با بیت کوین را به مشتریانشان می دهند. آن ها به لیستی 130 موردی رسیدند که در آن مایکروسافت، نیواگ و اوراستاک به چشم می خورد.

سپس آن ها روی این موضوع تحقیق کردند که ترکر های وب چگونه اطلاعات را از هر یک از این وبسایت ها در فرآیند خرید به بیرون فاش می کنند.

ما متوجه شدیم که 53 از 130 فروشنده اطلاعات پرداخت مشتریان را روی هم رفته به 40 سرویس دهنده دیگر ارسال می کنند که اکثر آن اطلاعات از صفحات سبدخرید فروشگاه ها دریافت می شود.

گلدفدر و همکاران

اکثر این اطلاعات برای اهداف تبلیغاتی و تحلیل مورد استفاده قرار می گیرد. ولی محققان متوجه شدند که یک سری اطلاعات اضافی دیگری نیز ارسال می شود.

ما متوجه شدیم که بسیاری از وبسایت های این فروشندگان اطلاعاتی بسیار جدی تر را فاش می کنند که تراکنش انجام شده در بلاک چین را به طور مشخص برای هزاران ترکر مشخص می کند.

گلدفدر

این خبر بدی برای افرادی است که فکر می کنند انجام تراکنش با بیت کوین می تواند از فاش شدن هویتش جلوگیری کند. با این کار خود تراکنش پنهانی است، همچنان با داشتن مقدار تراکنش و زمان خرید می توان ارتباط بین یک تراکنش و فرد انجام دهنده آن را پیدا کرد.

بلاک چین هم می تواند برای ناشناس نماندن شما کمک کند

در این صورت، فردی که قصد رد گیری یک فرد را دارد، می بایست مقدار خریدی که انجام داده اید را با نرخ تبدیل در زمان خرید به بیت کوین تبدیل کند تا به این ترتیب بتواند بلاک چین را برای آن تراکنش جستجو کند. با این کار آدرس بیت کوین کاربر مورد نظر مشخص می شود و می توان تمامی خرید های بعدی و تراکنش هایی که از طریق آن آدرس انجام شده است را رد گیری کرد.

البته ممکن است با در نظر گرفتن یک سری فاکتور ها کار کمی سخت تر شود؛ مثلا وبسایت ها معمولا هزینه ای را به عنوان هزینه ارسال برای خرید یک کالا در نظر می گیرند که وابسته به ناحیه ای که می خواهید ارسال کنید، متفاوت است و این می تواند محاسبه مبلغ تراکنش را سخت تر کند.

همچنین بخوانید |  فرصت خرید کالا و خدمات با ارزهای دیجیتال در جام جهانی 2018 روسیه

بیت کوین شیطان

از طرفی، برای پیگیری یک تراکنش در شبکه بیت کوین باید زمان دقیق آن را بدانید ولی ممکن است ندانید که کاربر دقیقا چه زمانی تراکنش را انجام داده است چرا که ممکن است بین زمان ثبت سفارش و پرداخت مبلغ توسط کاربر فاصله افتاده باشد.

همچنین معمولا در وبسایت ها مبلغ سفارش بر اساس واحد ارزی کشور کاربر محاسبه می شود و این هم می تواند یک عامل دیگر برای سخت کردن محاسبه مقدار بیت کوین پرداخت شده باشد.

همه این فاکتور ها باعث می شوند تا به حد قابل توجهی، ارتباط دادن یک فرد با یک تراکنش بت کوین سخت شود ولی غیر ممکن نیست.

ما متوجه شدیم که در 60 درصد از موارد با در نظر گرفتن پارامتر های منطقی ارتباط منحصربفردی با یک شخص یافت شد.

محققان

راهکار هایی برای پنهان سازی تراکنش های بیت کوین وجود دارد؛ یکی از مشهور ترین آن ها CoinJoin است.

این سرویس افرادی که می خواهند پرداخت های مشابهی انجام دهند را با هم مرتبط می کند و به آن ها این امکان را می دهد تا پرداختشان را با هم انجام دهند. به این منظور آن ها بیت کوین هایشان را با هم ترکیب می کنند و بنابراین شناسایی شان سخت تر می شود.

با این حال، گلدفدر می گوید که اگر فردی از CoinJoin برای انجام تعدادی تراکنش استفاده کند، پیگیری آن ساده می شود.

اگر قربانی 3 بار از CoinJoin استفاده کند و کسی که می خواهد رد او را بگیرد دو پرداخت را شناسایی کند، می تواند با 98 درصد دقت به کیف پول قربانی برسد

گلدفدر

خریداران می توانند از خود با استفاده از ابزار هایی مانند Ghostery، AdBlock Plus یا uBlock Origin محافظت کنند. این ها کاربردی هستند ولی بعضی وقت ها ممکن است فریب بخورند و حتی نگذارند که شما خریدارتان را انجام دهید.

اگر چه این ابزار کاربردی هستند ولی کامل نیستند.

گلدفدر

کوین های ناشناس

تمامی چیز هایی که گفته شد مربوط به بلاک چین بیت کوین است. همانطور که گفتیم بلاک چین بیت کوین از هویت شما محافظت نمی کند ولی کوین های دیگری وجود دارند که به معنای واقعی ناشناس هستند.

برای مثال مونرو یک شبکه مبتنی بر بلاک چین می باشد که اصلی ترین شعار آن ناشناس بودن است.

مونرو (Monero) چیست

نکته اصلی که در بلاک چین این شبکه وجود دارد این است که بر خلاف بیت کوین، تراکنش ها در شبکه مونرو برای عموم قابل ردگیری نیست.

بنابراین اگر بیت کوین می خرید که ناشناس، بمانید

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام فناوران امید بپیوندید.

فناوران امید مکانیزه ترین ارائه دهنده خدمات پرداخت آنلاین، ویژه دانشجویان ، برنامه نویسان و سایر کاربران ایرانی که شامل :

خرید از فروشگاه های خارجی ، افتتاح حساب های بین المللی ، ارائه درگاه های خارجی ، صدور و شارژ کارت های اعتباری ویزا و مستر ، تعیین وقت سفارت ،

ثبت نام آزمون های دانشجویی ، فعالسازی حساب های کاربری ویژه برنامه نویسان و نقد کردن درآمد های ارزی آنها می شود.

این مجموعه نظر به استقبال کاربران ایرانی برای خرید و سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال هم چون بیت کوین ، اتریوم ، ریپل و .. و عدم دسترسی آنها به اکسچنجر های بین المللی امکان خرید و فروش این دسته از محصولات را نیر برای کاربران ایرانی فراهم نموده است

واتساپ پشتیبانی و فروش : 989168869631+

تلگرام پشتیبانی و فروش: omidahmadyani_support@

تماس جهت مشاوره رایگان:

تماس: 02128421193

واتساپ: 09129726343

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا