پیکربندی backing storage برای ماشین مجازی KVM با نرم افزار ceph

object storage به لطف مقیاس پذیری و قیمت مقرون به صرفه ای که دارد به یک گزینه محبوب برای پیکربندی بر روی ماشین های مجازی تبدیل شده است. object storage معمولا در محیط های ابری بیشتر دیده می شود زیرا نیاز به مقیاس پذیری در چنین محیط هایی بیشتر از سایر محیط هاست. Ceph object storage یکی از محبوب ترین محصولاتی است که اخیرا برای پیکربندی backing storage برای ماشین های مجازی مورد استفاده قرار گرفته است.

یک سکوی ذخیره‌سازی آزاد است که به منظور ایجاد آبجکت، بلاک و فایل سیستم بر روی مجموعه‌ای از رایانه‌های متصل به هم (کلاستر) ایجاد شده است. در ، بیشتر نودها در یک کلاستر به همراه یکدیگر کار می کنند تا بتوانند  فضای ذخیره سازی توزیع شده ای فراهم آورند. انواع مختلفی از کلاینت ها می توانند به این نودهای( گره ها) ذخیره سازی متصل شوند. اینکار از طریق دستیابی به  اطلاعات متاداده ای انجام می شود که از طریق نود ceph-mon فراهم شده است. نرم افزارهای Ceph object storage به منظور ارائه فضای ذخیره سازی به شیوه جدید توسعه یافته اند.  اپلیکیشن ها می توانند از طریق رابط برنامه نویسی مستقیم (API) به فضای ذخیره سازی دسترسی داشته باشند. این موضوع بدین معنی است که اپلیکیشن می تواند بدون نیاز به  یک سیستم عامل امکان دسترسی به فضای ذخیره سازی را فراهم آورد. برخی از محصولات object storage ، تنها دسترسی از طریق API را در اختیار مشتریان خود قرار می دهند . به همین خاطر چنین برنامه هایی زیاد مفید و کاربردی نخواهند بود. در مقابل، نرم افزار (Ceph) روش های مختلفی را برای دسترسی کلاینت ها  فراهم می کند.

این برنامه در چه محیط هایی عملکرد بهتری دارد؟

Ceph object storage ؛ در برخی از محیط ها عملکرد بهتر و دقیق تری دارد. بهترین محیط برای استفاده از سف در محیط های ابری است زیرا محصول مقرون به صرفه ای است که می توان آن را برای محدوده وسیعی از فضاهای ذخیره سازی مقیاس بندی کرد. با این وجود، انجام دادن تنظیمات سف زیاد ساده و آسان نیست. این موضوع بدین معناست که کارمندان مربوطه باید دانش کافی در مورد این محصول را داشته باشند. سف در برابر سایر های سنتی بسیار مقرون به صرفه‌تر است و در بیشتر مراکز داده امروزی مورد استفاده قرار می گیرد. همین امر باعث شده است سف یک محصول ذخیره سازی ایده آل برای محیط های بزرگتر باشد. بیشتر شرکت هایی که تنها می خواهند تعداد اندکی را میزبانی کنند از این گزینه استفاده نمی کنند. در پیشنهاداتی که بر اساس سف انجام می شود، کلاینت سف ابجکت های باینری را می نویسد. این موارد به عنوان بلوک های داده در سطح سف به کار می رود و می تواند به صورت خودکار حداقل سه بار تکرار(Replicate) شود. مهم ترین قابلیتی که در سف وجود دارد این است که ماهیت توزیعی دارد. زمانی که ادمین را ایجاد می کند، این  به عنوان نسخه تکرار شده از  ابجکت های باینری نوشته خواهد شد. ذخیره ساز آبجکت سف می تواند به سرعت کار کند و سرورهای مختلفی را با هم سازگار نماید. زمانی که مسئله رابط ها به میان می آید، کلاینت ها دیگر نیازی ندارند تنها به یک رابط ذخیره سازی دسترسی داشته باشند. در عوض، درخواست ها توسط ده ها سرور به صورت همزمان مدیریت می شود. این موضوع بدین معناست که فایل ها  به سرعت در اختیار افراد قرار می گیرد.

 گزینه مقرون به صرفه تر:

شاید بهترین خبر در مورد سف این باشد که می توان آن را به جای اجرا بر روی سخت افزارهای گران قیمت، بر روی سخت افزارهای مناسب و مقرون به صرفه اجرا کرد. نتیجه ای که از این موضوع به دست می آید این است که Ceph object storage می تواند بسیار ارزانتر از SAN های سنتی باشد. کاربران می توانند سف را با استفاده از سرورهای قرار گرفته بر روی رک تنظیم کنند. اگرچه سخت افزارهای ذخیره سازی سف ارزان قیمت هستند اما باید به خاطر داشته باشید که برای سخت افزارهای شبکه باید سرمایه زیادی در نظر بگیرید. از آنجایی که هر آبجکت باینری سه بار Replicate می شود،  مقدار داده هایی که از طریق شبکه ارسال می شود سه برابر خواهد شد.  شما می توانید با استفاده از فضای ۱ گیگا بایتی همه چیز را تست کنید اما به خاطر داشته باشید که به هنگام استفاده از سف در یک محیط تولیدی، به ۱۰ گیگابایت فضا برای شبکه خود نیاز خواهید داشت.

سف یک نرم افزار رایگان و متن باز است. مستنداتی که در سایت این شرکت وجود دارد نحوه راه اندازی آن را به خوبی نشان می دهد.

پیکربندی backing storage برای ماشین مجازی KVM با نرم افزار ceph

امتیاز دهید

در صورت نیاز به سرور و خدمات مدیریت آن با ما در تماس باشید

۰۲۱۲۸۴۲۱۱۹۳
۰۹۱۲۹۷۲۶۳۴۳
۰۹۳۶۲۱۹۶۳۴۳
@omidahmadyani
@omid_ahmadyani

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا