چگونه VNC را بر روی اوبونتو ۱۶٫۰۴ نصب و پیکربندی کنیم؟

با سلطه روزافزون توزیع های لینوکسی بر  دنیای سرورها، مسائل زیادی برای کاربران  و مدیران شبکه نیز ایجاد شده است. مدیریت چنین سرورهایی برای همه افراد اسان نیست.  یکی از دلایل بزرگ این امر این است که  همه افراد استفاده از دستورات خط فرمان را به خوبی بلد نیستند حتی اگر دانشی در مورد آن داشته باشند.  همین امر باعث می شود حتی کاربران قدرتمند نیز نتوانند سرور خود را آنگونه که دوست دارند نصب و پیکربندی نمایند. به لطف این مشکل حل شده است. که به معنای است به کاربر اجازه می دهد به کمک کیبورد و موس خود بر روی سرور کار کند و آن را مدیریت نماید.  برای استفاده از موس و کیبورد بر روی سرور باید محیط گرافیکی برای VNC نیز نصب شود. در این مقاله قصد داریم به همین موضوع بپردازیم. پس همراهامید احمدیانی باشید.

 نصب سرور VNC و محیط دسکتاپی:

اولین گام ، نصب سرور VNC و محیط دسکتاپی آن است. این کار ممکن است برای برخی از افراد دشوار باشد. برای نصب این سرور باید در ابتدا از طریق دستورات خط فرمان به سیستم خود لاگین کنید تا بتوانید محیط دسکتاپی گرافیکی را نصب نمایید. به هر حال ما فرض می کنیم که شما وارد سرور خود شده اید و محیط دسکتاپی XFCE و TightVNC که سرور VNC محبوب است را نصب کرده اید:

 

 

پکیج xfce-goodies در برگیرنده عناصر بصری مختلف و برخی از بهبودهای انجام شده است که به شما کمک می کند از محیط XFCE استفاده کنید. همانطور که می دانید XFCE یکی از قدیمی ترین، محبوب ترین و بهترین محیط های گرافیکی در دسترس است.  خوب حالا VNC نصب شده است.

 تنظیم پسورد برای سرور:

در مرحله بعدی باید برای دسترسی به اکانت VNC  خود یک پسورد ایجاد کنید.این سرور به شما اجازه می دهد دو نوع پسورد معمولی و پسورد  view-only ایجاد کنید.  اگر به کمک پسورد معمولی به سرور خود متصل شدید می توانید آن را به طوریکه دوست دارید کنترل نمایید. با اینحال در پسورد view-only شما تنها می توانید اتفاقاتی که رخ می دهد را مشاهده کنید.  اگر دوست داشتید می توانید هر دو پسورد را برای خود ایجاد کنید.

 ایجاد کاربر با دسترسی SUDO:

در این مرحله باید کاربر معمولی بر روی دستگاه لینوکس را با دسترسی Sudo  ایجاد کنید. این موضوع بدین خاطر است که استفاده از کاربر روت در سیستم می تواند خطرات امنیتی برایتان داشته باشد. مثلا فرض کنید می خواهید کاربری با نام webide  ایجاد کنید. پس از دستور زیر استفاده نمایید:

 

 

بعد از وارد کردن دستور بالا از شما خواسته می شود پسورد و برخی از گزینه های اختیاری را وارد کنید. بعد از اینکه کارتان تمام شد این کاربر را به گروه sudo اضافه کنید. برای اینکار از دستور زیر استفاده نمایید.

 

 

حالا اکانت خود را عوض کنید و با اکانت جدید وارد سیستم شوید:

 

 

پسوردی که تنظیم کرده بودید را وارد کنید. مطمئن شوید که کاربر واقعا دسترسی sudo را دارد:

 

پسورد را وارد کنید و اگر پکیج منیجر به خوبی به روزرسانی شد کارتان تمام شده است.  حالا زمان تنظیم پسورد فرا رسیده است.  برای انجام اینکار از دستور زیر و دستورالعمل هایی که بر روی مانیتور خود می بینید استفاده کنید:

 

پیکربندی سرور VNC بر روی اوبونتو ۱۶٫۰۴:

مرحله بعدی پیکربندی سرور VNC برای استریم کردن همه موارد از طریق XFCE است. با اینکه محیط دسکتاپی نصب شده است سرور VNC ممکن است از وجود آن بی اطلاع باشد. ابتدا باید سرور vnc را متوقف کنیم. برای اینکار از دستور زیر استفاده نمایید:

 

 

 

سرور VNC فایل پیکربندی را در دایرکتوری Home ایجاد می کند. شما باید آن را ویرایش کنید. اما قبل از هر کاری بهتر است بک آپی از فایل بگیرید تا اگر مشکلی پیش آمد بتوانید شرایط را به موقعیت قبلی باز گردانید.

 

 

سپس به کمک ویرایشگر مدنظر خود یک فایل جدید ایجاد کنید:

 

داخل فایل ما به سه خط ساده زیر نیاز داریم:

 

 

 

در نهایت باید مطمئن شوید که سرور شما می تواند این فایل را بخواند و اجرا کنید:

 

سپس سرور VNC را استارت کنید:

 

 

اگر همه کارها خوب پیش رفته باشد نباید خطایی در این مراحل دریافت کنید. حالا می توانید از VNC client استفاده کنید و از آن لذت ببرید.

چگونه VNC را بر روی اوبونتو ۱۶٫۰۴ نصب و پیکربندی کنیم؟

امتیاز دهید

در صورت نیاز به سرور و خدمات مدیریت آن با ما در تماس باشید

۰۲۱۲۸۴۲۱۱۹۳
۰۹۱۲۹۷۲۶۳۴۳
۰۹۳۶۲۱۹۶۳۴۳
@omidahmadyani
@omid_ahmadyani

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا