کاربرد بلاک چین چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ – فناوران امید

اشتراک گذاری پست

موسسات مالی در طی 30 سال گذشته حمایت های زیادی تخریب صنایع کرده اند چرا که فکر می کنند بروز یک فناوری جدید می تواند باعث به حاشیه رفتن آن ها شود. بنابراین برای این که بتوانند در برابر تغییرات مقاوم شوند، بانک ها به طور فعالانه اقدام به راه اندازی آزمایشگاه های تحقیق و توسعه کرده اند تا بتوانند از این طریق با کمک گسترش دهندگان بلاک چین پتانسیل ایجاد تحول این فناوری را مورد بررسی قرار دهند. اما این که کاربرد بلاک چین چیست و چه ویژگی هایی دارد که بانک ها آن را رقیب خود می دانند، مسئله مهمی است که در ادامه می خواهیم آن را توضیح دهیم.

معرفی کاربرد بلاک چین

موسسات مالی، مانند بانک ها اولین نهاد هایی بودند که سعی داشتند شروع به مقابله با بلاک چین کنند ولی پس از آن تحصیل کرده ها، دولت ها و شرکت های مشاوره بعدا این لیست اضافه شدند.

تمام این کار ها علاوه بر کار هایی است که کار آفرینان و توسعه دهندگان انجام می دهند، است که سعی دارند روش جدیدی برای استفاده از بیت کوین یا بلاک چین اتریوم یا حتی ساخت یک بلاک چین کاملا جدید پیدا کنند.

تا به حال 3 سال از این موضوع گذشته و نتیجه کار کم کم دارد مشخص می شود.

اگر چه هنوز برخی از جنبه های کار خیلی شفاف نیست ولی تا به حال درباره کاربرد بلاک چین موارد زیر برای ما مشخص است.

ایجاد هویت دیجیتال

بخش هویتی فناوری بلاک چین از طریق استفاده از کلید های رمز نگاری شده بدست می آید. ترکیبی از کلید خصوصی و عمومی یک مرجع هویت دیجیتال قوی بر اساس مالکیت ایجاد می کند. یعنی در این سیستم هر شخصی که از طریق این کلید ها هویتش تایید شود مالک مواردی است که به مشحصات هویتی آن تعلق گرفته است.

کلید عمومی روشی برای معرفی خود در یک جمعیت است (برای مثال ایمیل) و کلید خصوصی چیزی است که در یک عملیات دیجیتالی رضایت خود را از انجام کاری با آن ابراز می کنید. به زبان ساده تر کلید عمومی یک آدرس است که دیگران می توانند آن را داشته باشند (مانند خود آدرس ایمیل شما برای ارسال ایمیل) و کلید خصوصی ابزاری برای دسترسی به مواردی است که تحت مالکیت شماست (مانند پسورد ایمیل برای مشاهده ایمیل ها) و اما رمز گذاری پشتوانه انقلاب بلاک چین است.

همچنین بخوانید |  رئیس بانک جهانی : تکنولوژی دفتر کل توزیع شده دارای پتانسیل های فراوانی است

امضای دیجیتال در بلاک چین
امضای دیجیتال در بلاک چین

ارائه خدمات ثبت اسناد

بلاک چین ها یا همان زنجیره های بلاک نوآوری در زمینه ثبت و توزیع اطلاعات هستند. این فناوری برای ثبت هر دو نوع اطلاعات ایستا (یک رجیستری) و پویا (تراکنش ها) خوب هستند و باعث ایجاد یک سیر تکاملی در سیستم نگهداری اسناد می شود.

در مورد یک رجیستری، داده ها می توانند در زنجیره های بلاک در سه ترکیب زیر ذخیره شوند.

داده های رمز نشده – می تواند توسط هر کاربر در زنجیره بلاک خوانده شود و کاملا شفاف است و ابهامی در آن نیست.

داده های رمز شده – توسط کاربران از طریق یک کلید رمز گشایی می تواند خوانده شود. کلید دسترسی به داده ها را در زنجیره بلاک فراهم می کند و مدارکی هم ثبت می کند که نشان دهد که آن داده ها را چه کسی و در چه زمانی اضافه کرده است.

داده های هش شده – می تواند جدای از عملکردی که باعث ایجاد آن شده به نمایش در بیاید تا داده های را که دستکاری نشده اند را نشان دهد.

هش های زنجیره بلاک در ترکیبی از داده های اصلی نگهداری شده خارج از زنجیره ساخته می شود. اثر انگشت های دیجیتال برای مثال، معمولا در زنجیره بلاک هش می شوند، در حالی که بدنه اصلی اطلاعات را می توان آفلاین نگهداری کرد.

چنین سیستم اشتراکی از اسناد می تواند روش همکاری سازمان ها با یکدیگر را به کلی عوض کند.

در حال حاضر، با توجه به این که اطلاعات در سرور های خصوصی نگهداری می شوند، برای کمپانی های واسطه دخالت در فرآیند انجام تراکنش ها هزینه زیادی دارد چرا که باید اسناد را بررسی و درستی آن را تایید کنند. (مانند بانک ها)

اثبات غیر قابل تغییر بودن

ویژگی پایگاه داده یک زنجیره بلاک این است که تاریخچه خودش را دارد. به همین خاطر به بلاک چین غیر قابل تغییر می گویند. به عبارت دیگر، ایجاد تغییر در پایگاه داده بلاک چین بسیار سخت است چون باید تمام داده هایی که به دنبال آن می آیند نیز روی هر گره در این زنجیره ای از بلاک ها تغییر یابد. در این صورت لاک چین بیشتر یک سیستم تشکیل شده از اسناد است تا یک پایگاه داده.

ارائه خدمات به عنوان یک پلتفرم

ارز های رمز پایه جزو اولین پلتفرم هایی بودند که با استفاده از فناوری بلاک چین توسعه یافتند. حالا، مردم به این فکر هستند که از ایده یک پلتفرم برای مبادله ارز های رمز پایه به سمت ایده راه اندازی پلتفرمی برای قرارداد های هوشمند بروند.

همچنین بخوانید |  هم اکنون 80 درصد از کل بیت کوین های موجود در جهان استخراج شده است

عبارت قرارداد هوشمند تبدیل به یک مفهوم کلی شده است ولی این ایده می تواند به چند دسته تقسیم شود.

حتما تا به حال در فیلم ها دیده اید که دستگاه هایی در مکان های عمومی وجود دارد که در ازای وارد کردن یک اسکناس به آن می توانید، از منوی آن خوراکی دلخواهی را انتخاب و دریافت کنید؛ این کار به صورت خودکار و بین شما و آن ماشین صورت می گیرد. قرارداد هوشمندی هم مشابه همین ماشین در سال 1990 توسط نیک زابو بوجود آمد. در این حالت ماشین ها پس از دریافت یک ورودی خارج از خود (یک ارز رمز پایه) یا ارسال فرمان فعال سازی یک فعالیت در زنجیره بلاک، کاری را انجام می دهد.

مفهومی به نام قرارداد های قانونی هوشمند یا قرارداد های ریکاردین هم وجود دارد. بیشتر این برنامه های کاربردی بر پایه این ایده توافق متقابل هستند و این حالت حاصل رضایت طرفین با قرارداد است. بنابراین یک قرارداد می تواند ترکیبی از توافق های کلامی، توافق های نوشتاری و حالا هم نوعی از جنبه های بلک چین مانند تایم استمپ ها، توکن ها، حسابرسی، هماهنگی مدارک یا منطق تجارت باشد.

در نهایت، مفهومی هم به نام قرارداد های هوشمند اتریوم وجود دارد. این قرارداد ها که دارایی های درون شبکه بلاک چین را مدیریت می کند، بر روی فعال و انفعالات در بلاک چین اتریوم اعمال می شود. اتریوم به خودی خود یک پلتفرم برای کد قرارداد هوشمند است.

ساختمان بلاک چین
ساختمان بلاک چین

بلاک چین ها از یک فناوری جدید ساخته نشده اند و حاصل به کار گیری منحصر به فرد سه فناوری موجود هستند. رمزنگاری در این شبکه برای تایید هویت افراد مورد استفاده قرار می گیرد. شبکه نقطه به نقطه شبکه ای است که از ارتباط نقاط یا همان گره ها به وجود می آید و هر گره اطلاعاتی را به همراه دارد که با دیگران به اشتراک می گذارد. از طریق یک پروتکل ارتباط بین اعضا ایجاد می شود و با این که هر گره بر روی تامین منافع خودش متمرکز است، در همکاری با دیگر اعضای شبکه فعالیت می کند.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام فناوران امید بپیوندید.

فناوران امید مکانیزه ترین ارائه دهنده خدمات پرداخت آنلاین، ویژه دانشجویان ، برنامه نویسان و سایر کاربران ایرانی که شامل :

خرید از فروشگاه های خارجی ، افتتاح حساب های بین المللی ، ارائه درگاه های خارجی ، صدور و شارژ کارت های اعتباری ویزا و مستر ، تعیین وقت سفارت ،

ثبت نام آزمون های دانشجویی ، فعالسازی حساب های کاربری ویژه برنامه نویسان و نقد کردن درآمد های ارزی آنها می شود.

این مجموعه نظر به استقبال کاربران ایرانی برای خرید و سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال هم چون بیت کوین ، اتریوم ، ریپل و .. و عدم دسترسی آنها به اکسچنجر های بین المللی امکان خرید و فروش این دسته از محصولات را نیر برای کاربران ایرانی فراهم نموده است

واتساپ پشتیبانی و فروش : 989168869631+

تلگرام پشتیبانی و فروش: omidahmadyani_support@

تماس جهت مشاوره رایگان:

تماس: 02128421193

واتساپ: 09129726343

مقالات مرتبط را مطالعه کنید😍

حواله یوان
حواله یوان
شاید وقتی صحبت از نقل‌وانتقالات ارزی مانند ارسال حواله یوان به چین باشد، خیلی‌ها این کار را دشوار و طاقت‌فرسا و پرریسک بدانند. در واقع
حواله روپیه
حواله روپیه به هند ارسال و دریافت حواله روپیه به هند با کمترین نرخ ارسال و دریافت حواله روپیه در کمترین زمان ممکن امکان ارسال
حواله ایران به رومانی
حواله ایران به رومانی شرکت فناوران امید استعلام نرخ ساعت 12 ظهر برای آگاهی از نرخ با پشتیبانی ما در ارتباط باشید:پشتیبان تلگرام @fanavaraneomid_supportپشتیبانی واتساپ:
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
اسکرول به بالا