کد USSD بانک های مختلف ایرانی به همراه فهرست خدمات و مزایای هر کدام – فناوران امید

اشتراک گذاری پست

USSD روشی برای ارسال پیام از طریق کد دستوری است و با استفاده از یک کد خاص می توانید به یک سری خدمات دسترسی داشته باشید. یکی از مزایای استفاده از کد USSD نسبت به استفاده از اینترنت، رایگان بودن آن است و در استفاده از این کد های دستوری نیاز به پرداخت هزینه ای نیست. بانک های مختلف ایرانی هم به دنبال آسان تر نمودن ارائه خدمات غیر حضوری به مشتریان خود از این کد های دستوری استفاده می کنند و در ادامه نیز قصد داریم تا فهرست کاملی از کد USSD بانک های مختلف ایرانی را به همراه مزایای استفاده از هر کدام، آماده سازی کنیم.

ساز و کار کد های USSD

بد نیست اگر پیش از معرفی کد USSD بانک ها، ابتدا کمی درباره خود سرویس USSD و کاربرد هایی دارد، توضیح دهیم.

هنگامی که یک کاربر (شما از طریق تلفن همراهتان) پیامی (دستور USSD) به شبکه یسم کارت تلفن همراهتان می فرستید، آن دستور توسط کامپیوتری اختصاصی برای USSD دریافت می شود. این کامپیوتر پاسخ را به تلفن شما به شکلی که به سادگی روی صفحه نمایش تلفن همراه شما قابل مشاهده و خواندن باشد ارسال می کند. پیام های ارسالی از طریق USSD استاندارد خاصی ندارند و به همین دلیل اپراتور های شبکه های تلفن همراه (مانند همراه اول، ایرانسل) به هر شکلی که مایل باشند این دستورات را اجرا می کنند.

در ایران از گذشته، کد USSD بیشتر برای ارائه خدمات مربوط به اپراتور های تلفن همراه نظیر اطلاع از موجودی سیم کارت، فعال سازی یا غیر فعال سازی برخی خدمات و… استفاده می شد اما در حال حاضر شاهد این هستیم که حتی بسیاری از خرید های اینترنتی در این بستر صورت می گیرد.

مزیت استفاده از کد های دستوری USSD این است که نیاز به اتصال اینترنت ندارد، رایگان است و با داشتن دسترسی به شبکه GSM (از طریق سیم کارت) می توانید در هر زمان و مکان به خدماتی که یک کد دستوری خاص ارائه می کند، دسترسی داشته باشید.

یک پیام عادی USSD با علامت * آغاز می شود و در ادامه آن ارقامی می آیند. گروه های مختلف عددی می توانند دوباره با علامت * از هم جدا شوند و در پایان پیام با گذاشتن علامت # پایان می پذیرد.

نحوه استفاده از کد USSD

برای وارد کردن کد USSD، در تلفن همراه وارد برنامه تماس (Call) برای شماره گیری شوید. تمایز بین یک شماره تلفن عادی و کد USSD وجود علامت * در ابتدای کد دستوری USSD است. سپس کد را مانند جدول زیر وارد کنید و در نهایت دکمه تماس را انتخاب کنید. سپس باید با پیامی مشابه USSD code running … روبرو شوید و منتظر بمانید تا صفحه منوی خدمات باز شود.

در صورتی که با خطا هایی مشابه

  • Connection problem or invalid MMI code.
  • Error occurred (538). Please try after some time.

روبرو شدید، به این معناست که USSD مورد نظر پاسخگوی شما نیست و مشکل دارد. می توانید بعد از گذشت مدتی دوباره امتحان کنید.

توجه داشته باشید که برخی از سرویس دهندگان خدمات USSD خود را به شکلی تنظیم کرده اند که شما می توانید آیتم های منویی که پس از وارد کردن کد اولیه وجود دارد را در قالب یک کد دستوری وارد کنید تا به این شیوه در زمان صرفه جویی شود.

برای مثال شما می توانید به جای وارد کردن #712* ( کد USSD بانک ملت ) و سپس وارد کردن عدد 4 برای خرید شارژ، کد را به صورت #4*712* و حتی به صورت ادامه دارد وارد کنید. البته این قابلیت فقط توسط برخی سرویس دهندگان ارائه شده و در بسیاری از موارد هم فقط تا مراحلی امکان پذیر است و پس از یک مرحله ای می بایست در منو آن عدد را وارد کنید.

توجه داشته باشید که پاسخگویی به منوی خدمات USSD دارای محدودیت زمانی است به این معنا که در صورتی که منوی یک کد دستوری باز شد تا چند ثانیه مهلت دارید تا به آن پاسخ دهید در غیر این صورت با پیامی مشابه “Request time out.” روبرو خواهید شد.

در صورتی که در هنگام استفاده از کد USSD بانک برای خرید، برای مثال خرید شارژ، در مراحل پایانی با خطاهای ذکر شده در بالا یا خطای “تراکنش ناموفق. در صورتی کسر از حساب، مبلغ تراکنش حداکثر تا 72 ساعت آینده به حساب شما بر می گردد” روبرو شدید، می بایست به نکات زیر توجه کنید.

  • ممکن است خرید شما با موفقیت انجام شده باشد که در این صورت بعد از چند ثانیه اطلاعات خرید برای شما پیامک می شود
  • ممکن است خرید شما با موفقیت انجام نشده باشد که در این صورت پس از اطمینان از موضوع می توانید دوباره خرید کنید
  • ممکن است خرید شما با موفقیت انجام نشده باشد ولی مبلغ آن از حساب شما کسر شده باشد که پس از گذشت 72 ساعت در صورتی که وجه به حساب شما بازگشت داده نشد می بایست برای پیگیری تراکنش با پشتیبانی USSD یا بانک مورد نظر تماس بگیرید

فهرست کد USSD بانک های مختلف ایرانی

در ادامه جدولی را مشاهده خواهید کرد که کد USSD بانک های ایرانی را به همراه خدماتی که هر کدام ارائه می دهند به شما نشان می دهد. از جمله بانک های مطرح ایرانی که دارای خدماتی USSD هستند عبارتند از بانک سپه، بانک ملی، بانک کشاورزی، بانک رسالت، بانک انصار، بانک اقتصاد نوین، بانک دی، بانک آینده، بانک ملت، بانک شهر، بانک تجارت، بانک سامان، بانک پاسارگاد، بانک صادرات و…

نام بانککد USSDخدمات ارائه شده
آینده745#*خرید شارژ – بسته اینترنت – خدمات روبیکا – خدمات لنز – خدمات دوره ای
اقتصاد نوین780#*خرید شارژ – بسته اینترنت – خدمات روبیکا – جایزه – پرداخت قبض – رمز دوم
انصار763#*خرید شارژ – بسته اینترنت – خدمانده حساب – انتقال وجه – پرداخت قبض – وام – خیریه – دریافت رمز یکبار مصرف – تغییر رمز – مسدودسازی کارت – گزارش ها – دریافت شبا
پارسیان708#*خرید شارژ – بسته اینترنت – پرداخت قبض – شارژ کیف پول بانک – شارژ همتا کارت – خدمات دوره ای –  – تغییر رمز
پاسارگاد720#*خرید شارژ – بسته اینترنت – پرداخت قبض – خیریه – زلزله – جایزه – همبانک
پست بانکنداردندارد
تجارتنداردندارد
موسسه ثامننداردندارد
حکمت765#*خرید شارژ – بسته اینترنت – موجودی – انتقال وجه – پرداخت قبض – محک – مسدودسازی کارت – وام – چک – صورتحساب – دریافت شبا – خدمات کارت بانکی – نرخ سود سپرده – لیست شعب – نرخ ارز – تسهیلات قابل اعطا
دینداردندارد
رفاه کارگراننداردندارد
سامان724#*پرداخت طرح ترافیک، احسان، صدقه، هزینه ADSL، محصولات ایرانسل – پرداخت قبض – خرید شارژ – خرید بسته اینترنت – کارت به کارت – خدمات دوره ای
سرمایهنداردندارد
سینانداردندارد
سپه789#*خرید شارژ – بسته اینترنت – پرداخت قبض – قرعه کشی
شهرنداردندارد
صادرات719#*
صنعت و معدننداردندارد
کشاورزی730#*خرید شارژ – بسته اینترنت – پرداخت قبض – نیکوکاری – محصولات ایرانسل
موسسه کوثرنداردندارد
موسسه گردشگرینداردندارد
مسکن714#*خدمات کارت – خدمات حساب – مانده حساب – خرید شارژ – پرداخت قبض – شارژ برچسب عوارض
ملت712#*خرید شارژ – بسته اینترنت – پرداخت قبض – مانده – حواله – یکبار رمز- وام – چک – شماره شبا – اوراق – نرخ سود
ملی717#*خرید شارژ – بسته اینترنت – پرداخت قبض – خیریه – کیف پول – بیمه – خرید محصولات خاص

بهترین کد USSD بانک برای خدمات غیر حضوری

در بین کد های USSD معرفی شده، با توجه به خدماتی که هر USSD ارائه می دهد و سادگی در استفاده از آن ها، می توان گقت کد USSD بانک سامان (سپ) بیشترین کاربرد را داراست و پس از آن می توان کد USSD موسسه مالی حکمت را به عنوان بهترین معرفی کرد. اما یک سری از USSD کد ها نیز وجود دارند که مربوط به بانک خاصی نیستند و خدمات کاربردی ارائه می کنند که در ادامه بخشی از آن ها را می بینیم.

کد USSD های پر کاربرد

کد USSDکاربرد
#06#*دریافت IMEI تلفن همراه
77#*نمایش شماره سیم کارت (فقط خطوط ایرانسل)
1#*خدمات اپراتور های سیم کارت (همراه اول و ایرانسل)
 1#*استعلام خلافی خودرو
*#*#4636#*#*مشخصات کلی گوشی تلفن

علاوه بر استفاده از کد USSD بانک برای دریافت خدمات بانکی می توانید از برنامه های کاربردی هر بانک که برای تلفن های هوشمند ارائه شده، مانند همراه بانک ملت که برای مشتریان این بانک ارائه شده است، استفاده کنید. البته این کار یک سری معایب و یک سری مزایا دارد.

معایب استفاده از این برنامه ها معمولا عدم دسترسی به بخش بزرگی از خدمات در صورت عدم وجود دسترسی به اینترنت است. البته برنامه کاربردی بانک ملت قابلیت ارتباط از طریق SMS را نیز داراست. از طرفی دسترسی به خدمات از طریق برنامه های کاربردی زمان بیشتری می گیرد و همچنین برای استفاده از این برنامه ها نیاز به نصب برنامه بر روی تلفن همراه خود را دارید، در صورتی که استفاده از کد USSD نیاز به نصب هیچ برنامه ای ندارد.

اما به عنوان مزیت می توان گفت برنامه های همراه بانک قابلیت هایی را به مشتریان ارائه می کنند که امکان ارائه آن در بستر کد USSD وجود ندارد.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام فناوران امید بپیوندید.

فناوران امید مکانیزه ترین ارائه دهنده خدمات پرداخت آنلاین، ویژه دانشجویان ، برنامه نویسان و سایر کاربران ایرانی که شامل :

خرید از فروشگاه های خارجی ، افتتاح حساب های بین المللی ، ارائه درگاه های خارجی ، صدور و شارژ کارت های اعتباری ویزا و مستر ، تعیین وقت سفارت ،

ثبت نام آزمون های دانشجویی ، فعالسازی حساب های کاربری ویژه برنامه نویسان و نقد کردن درآمد های ارزی آنها می شود.

این مجموعه نظر به استقبال کاربران ایرانی برای خرید و سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال هم چون بیت کوین ، اتریوم ، ریپل و .. و عدم دسترسی آنها به اکسچنجر های بین المللی امکان خرید و فروش این دسته از محصولات را نیر برای کاربران ایرانی فراهم نموده است

واتساپ پشتیبانی و فروش : 989168869631+

تلگرام پشتیبانی و فروش: omidahmadyani_support@

تماس جهت مشاوره رایگان:

تماس: 02128421193

واتساپ: 09129726343

مقالات مرتبط را مطالعه کنید😍

حواله یوان
حواله یوان
شاید وقتی صحبت از نقل‌وانتقالات ارزی مانند ارسال حواله یوان به چین باشد، خیلی‌ها این کار را دشوار و طاقت‌فرسا و پرریسک بدانند. در واقع
حواله روپیه
حواله روپیه به هند ارسال و دریافت حواله روپیه به هند با کمترین نرخ ارسال و دریافت حواله روپیه در کمترین زمان ممکن امکان ارسال
حواله ایران به رومانی
حواله ایران به رومانی شرکت فناوران امید استعلام نرخ ساعت 12 ظهر برای آگاهی از نرخ با پشتیبانی ما در ارتباط باشید:پشتیبان تلگرام @fanavaraneomid_supportپشتیبانی واتساپ:
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
اسکرول به بالا