کلاهبرداری از طریق رمزارز چگونه اتفاق میافتد؟ – فناوران امید

اشتراک گذاری پست

میلیون ها سرمایه گذار رمزارز در طی کلاهبرداری های گسترده آسیب دیده اند. در سال 2018، ضرر مالی ناشی از کلاهبرداری از طریق رمزارز حدود 1.7 میلیارد دلار برآورد شده است.

مجرمان از روش های قدیمی و جدید کمک گرفته اند تا از تراکنش هایی که در بلاک چین صورت می گیرد، چیزی هم گیر آن ها بیاید.

در این نوشته قصد داریم تا توضیح دهیم که معمولا کلاهبرداری از طریق رمزارز چگونه رخ می دهد و در این صورت چگونه می توانید دارایی خود را محافظت کنید.

تحلیل روش های کلاهبرداری از طریق رمزارز

با تحقیق های انجام شده در زمینه، بلاکچین، رمزارز و جرایم اینترنتی معلوم می شود که کلاهبرداران معمولا از روش های آزمایش شده به نام Ponzi استفاده می کنند که در طی آن از درآمدی که از جذب کاربران جدید بدست می آید برای پرداخت سود سرمایه گذاران اولیه استفاده می شود.

روش دیگر استفاده از سیستم های خودکار برای جذب حداکثری است و برنامه هایی هدف قرار می گیرد که کاربران زیادی از آن استفاده می کنند، برای مثال تلگرام که یک برنامه پیام رسان تحت وب است و اکثر دوستداران رمزارز در آن فعالیت دارند. کلاهبرداران رمزارز حتی می توانند به روش ها روی قیمت یک رمزارز تاثیر بگذارند.

اما سوالی که شاید در ابتدا برای هر کس پیش بیاید این است که سرمایه گذاران چگونه فریب این کلاهبرداران را می خورند؟

وعده های بزرگ

بعضی از کلاهبرداران به دنبال نقاط جذب افراد می گردند و به آن ها وعده سود های بزرگ می دهند.

برای مثال، گروهی نامشخص از کارآفرینان ربات کلاهبرداری به نام iCenter را راه اندازی می کنند که طرح Poniz برای بیت کوین و لایت کوین است. این ربات توضیحی درباره استراتژی سرمایه گذاری نمی دهد ولی به شکلی وعده بازگشت روزانه 1.2 درصدی سرمایه را به سرمایه گذاران می دهد.

طرح iCenter از طریق یک گروه تلگرامی فعالیت می کند. در ابتدا با گروهی از کلاهبرداران شروع به کار می کند. آن ها کد ریفرال دریافت می کنند و با دیگران در بلاگ ها و شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند به امید این که بتوانند افرادی بیشتر را وارد گروه تلگرامی کنند.

همچنین بخوانید |  کمیسیون بورس و اوراق بهادار قبرس درباره چهار پلتفرم معاملاتی هشدار داد

تبلیغ جعلی برای پروژه iCenter

از آن جایی که پیشنهاد کلاهبرداران این گروه جذاب است، بعضی از تازه وارد ها تصمیم می گیرند تا سرمایه گذاری کنند و به آدرس های بیت کوینی که به آن ها داده شده بیت کوین واریز کنند و مدتی مشخص مثلا 99 یا 120 روز را صبر کنند تا سود بالایی به آن ها داده شود.

در همین حین افرادی که قبلا در این سیستم عضو شده اند افراد جدیدی با کد ریفال خود به سیستم معرفی می کنند و به این افراد از طرف سیستم مبالغی به عنوان پاداش معرفی اضافه می شود و پرداخت ها از طریق پرداخت هایی که سرمایه گذاران معرفی شده انجام می دهدن، صورت می پذیرد.

برخی از این کاربران خیلی سخت تلاش می کنند تا افراد جدیدی را عضو سیستم کنند و به همین منظور ویدیو های آموزشی می سازند و تصاویری از اکانت خود که مبالغ بالایی سرمایه گذاری کرده اند را منتشر می کنند و دیگران را تشویق به پیوستن به یک طرح کلاهبرداری که خودشان هم از آن خبر ندارند، می کنند.

دروغ و باز هم دروغ

بنیان گذاران رمزارز تقلبی OneCoin توانستند با واقعی جلوه دادن این رمزارز مردم را متقاعد کنند تا به میزان 3.8 میلیارد دلار در این پروژه کلاهبرداری سرمایه گذاری کنند.

برخی دیگر از کلاهبرداری ها با حرفه ای نشان دادن تیم یا پیچیده نشان دادن پروژه صورت می گیرد.

کلاهبرداران پروژه Global Trading ادعا کردند که از تفاوت قیمتی تبدیل برخی رمزارز ها استفاده می کنند تا از طریق چیزی به نام arbitrage به سود دهی برسند – یعنی خرید در ارزانی و فروش با قیمتی بالاتر. ولی در واقعیت آن ها فقط پول سرمایه گذاران را بالا کشیدند.

وان کوین
وان کوین

این گروه نیز از تلگرام برای اجرای پروژه خود استفاده کردند و سرمایه گذاران می توانستند از طریق ربات تلگرامی درخواست موجودی حساب کنند که در پاسخ اطلاعاتی نادرست به آن ها درباره موجودی که در حسابشان دارند، نمایش داده می شد. برخی مواقع هم مشاهده شده بود که در طی یک ساعت موجودی آن ها 1 درصد بیشتر نمایش داده می شود. با چنین بازگشت سرمایه ای، هر کسی سعی می کرد تا افراد بیشتری را به این سیستم معرفی کند تا از این راه سود بیشتری کسب کند.

همچنین بخوانید |  آیا قرارداد هوشمند دابل وی (Double way) کلاهبرداری است؟

گسترش در اثر ناآگاهی

موضوع اصلی این جاست که در تمامی روش هایی که تا به حال از آن ها نام بردیم به نحوی از ناآگاهی کاربران استفاده می شود.

افراد با دیدن چنین پیشنهاد هایی به این فکر میافتند که پیوستن آن ها به چنین برنامه هایی حداقل نیازمند هزینه کردن نیست و آن ها می توانند تنها با معرفی دیگران به سیستم سود های بالایی بدست بیاورند.

در حالی که این افراد به بدون آگاهی سبب معروفیت بی دلیل و غیر واقعی چنین پروژه هایی می شوند.

در این بین هم نام برخی افراد معروف و به اصطلاح سلبریتی به میان می آید که اگر چه معمولا غیر واقعی است ولی با جعل یک سری ویدیو ها سعی می شود تا محبوبیت این پروژه ها بیشتر شود و کسی به دل خودش شک راه ندهد که این پروژه غیر واقعی است.

عرضه اولیه کوین جعلی

تکنیک محبوب دیگر برای کلاهبرداری از طریق رمزارز راه اندازی عرضه اولیه کوین یا ICO است.

در طی عرضه اولیه کوین، کمپانی هایی که به تازگی پروژه خود را شروع کرده اند کوین ها را با قیمت پایین تری پیش فروش می کنند و در ازای آن از سرمایه گذاران مبالغ را با ارز های دیگری مانند بیت کوین یا اتریوم دریافت می کنند.

کلاهبرداری ارز دیجیتال
کلاهبرداری ارز دیجیتال

به این ترتیب کمپانی مورد نظر می تواند سرمایه مورد نیاز برای ادامه کار را جمع آوری کند و کاربران این پروژه هم با پیش خرید کوین های این کمپانی شانس خود را برای سود بیشتر امتحان می کنند.

اما در بین چندین ICO موفقی که تا به حال برگزار شده است و باعث شده که بسیاری در آن به سود فراوان برسند، ICO های کلاهبرداری زیادی نیز وجود داشته است.

خوشبختانه امروزه چاره ای برای این مشکل به وجود آمده است و چاره کار استفاده از صرافی های معتبر برای خرید از یک ICO است.

همین چند وقت پیش صرافی بایننس پیش فروش توکن های بیت تورنت را بر عهده گرفت و کاربران این صرافی می توانستند با خیال راحت این توکن را پیش خرید کنند.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام فناوران امید بپیوندید.

فناوران امید مکانیزه ترین ارائه دهنده خدمات پرداخت آنلاین، ویژه دانشجویان ، برنامه نویسان و سایر کاربران ایرانی که شامل :

خرید از فروشگاه های خارجی ، افتتاح حساب های بین المللی ، ارائه درگاه های خارجی ، صدور و شارژ کارت های اعتباری ویزا و مستر ، تعیین وقت سفارت ،

ثبت نام آزمون های دانشجویی ، فعالسازی حساب های کاربری ویژه برنامه نویسان و نقد کردن درآمد های ارزی آنها می شود.

این مجموعه نظر به استقبال کاربران ایرانی برای خرید و سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال هم چون بیت کوین ، اتریوم ، ریپل و .. و عدم دسترسی آنها به اکسچنجر های بین المللی امکان خرید و فروش این دسته از محصولات را نیر برای کاربران ایرانی فراهم نموده است

واتساپ پشتیبانی و فروش : 989168869631+

تلگرام پشتیبانی و فروش: omidahmadyani_support@

تماس جهت مشاوره رایگان:

تماس: 02128421193

واتساپ: 09129726343

مقالات مرتبط را مطالعه کنید😍

حواله یوان
حواله یوان
شاید وقتی صحبت از نقل‌وانتقالات ارزی مانند ارسال حواله یوان به چین باشد، خیلی‌ها این کار را دشوار و طاقت‌فرسا و پرریسک بدانند. در واقع
حواله روپیه
حواله روپیه به هند ارسال و دریافت حواله روپیه به هند با کمترین نرخ ارسال و دریافت حواله روپیه در کمترین زمان ممکن امکان ارسال
حواله ایران به رومانی
حواله ایران به رومانی شرکت فناوران امید استعلام نرخ ساعت 12 ظهر برای آگاهی از نرخ با پشتیبانی ما در ارتباط باشید:پشتیبان تلگرام @fanavaraneomid_supportپشتیبانی واتساپ:
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
اسکرول به بالا