کوین و توکن : تفاوت بین این دو مفهوم در دنیای ارز های دیجیتال چیست؟ – فناوران امید

هر کسی حتی اگر برای چند روز وارد دنیای ارز های رمزپایه شده باشد، احتمالا با مفاهیمی مانند کوین (Coin)، توکن (Token)، کریپتو کوین (Crypto Coin)، کریپتو کارنسی (Cryptocurrency)، آلت کوین (Altcoin) و… آشنا شده است. معمولا به این واژه ها یک نگاه می اندازیم و سریع به سراغ اطلاعات پیچیده می رویم. ولی آیا واقعا می دانیم که هر کدام از این واژه ها به چه معناست؟ آیا چیزی که درباره این واژه ها می دانیم درست است یا واقعیت چیز دیگری است؟ آیا کوین با توکن یکی است و هم معنی هم هستند یا با یکدیگر تفاوت دارند؟ این ها با یکدیگر فرق دارند ولی معمولا به جای یکدیگر به کار می روند که نادرست است. اما چه کسی را باید برای این مشکل سرزنش کرد؟! در واقعیت هیچ کس را. چون این مباحث تازه هستند. اما در ادامه قصد داریم درباره این مفاهیم و به ویژه کوین و توکن و تفاوت هایی دارند توضیحاتی ارائه کنیم.

تفاوت بین کوین و توکن در چیست؟

کوین (Coin) چیست؟

یک کوین مانند بیت کوین، از طریق ایجاد تغییرات در کد های اصلی شبکه بیت کوین مانند لایت کوین، Namecoin و… ساخته شده است. در واقع کوین برابر واژه سکه است و اگر چه در دنیای ارز های دیجیتال واقعا سکه وجود ندارد، ولی مشابه با سکه فیزیکی کاربرد هایی دارد. سکه هایی مانند لایت کوین با عبارت Altcoin هم شناخته می شوند و دلیل این نامگذاری این است که جایگزینی برای بیت کوین هستند و تشابهاتی با بیت کوین دارند.

وجه تشابه این سکه ها با بیت کوین در موارد زیر است.

  • قابلیت تبدیل : هر واحد از یک سکه برابر با سکه ای دیگر است
  • پخش پذیر بودن : هر سکه را می توانید به واحد های کوچک تر تبدیل کنید
  • مورد پذیرش : به عنوان وسیله مبادلاتی به صورت گسترده مورد پذیرش است
  • محدودیت در عرضه : عرضه سکه ها سقفی دارد و ثابت است ( بعضی سکه ها ممکن است متفاوت باشد)
  • منظم : همه ورژن های یک توزیع ارزش یکسانی دارند
  • قابلیت حمل : می توانید با خود حمل و آن را تبدیل کنید
  • ماندگاری : می تواند تا هر زمان بدون افت باقی بماند

همچنین بخوانید |  ایجاد هارد فورک ها تهدیدی برای پذیرش ارزهای دیجیتال محسوب می شود

همچنین برخی ارز های رمزپایه مانند مونرو (XMR) که از روی کد بیت کوین ساخته نشده اند ولی باز هم به عنوان کوین به حساب می آیند چرا که آن ها هم زنجیره بلاک و مشخصات گفته شده را دارند.

این کوین ها برخی مواقع با عنوان هایی Cryptocoin یا Cryptocurrency هم شناخته می شوند ولی زمانی که با مفهوم توکن آشنا شوید، متوجه می شوید که همه کوین هایی فهرست شده در وبسایت CoinMarketCap واقعا کوین نیستند.

نمونه ای از کوین در وبسایت CoinMarketCap
نمونه ای از کوین در وبسایت CoinMarketCap

برای این که ساده تر بگوییم، Cryptocurrency می تواند به عنوان یک دسته بندی کلی به حساب بیاید. زیر آن کوین/ آلت کوین/ کریپتو کوین ها را به عنوان زیر دسته دارید و توکن ها هم نوعی زیر دسته دیگر به حساب می آیند.

در هر حال، زنجیره های بلاک اتریوم، ریپل نکست و… هم در زیر دسته کوین ها قرار می گیرند چون آن ها هم همان مشخصات ارز ها را دارند ولی از طرفی فقط استفاده های پولی هم ندارند. به همین دلیل است که موضوع کمی گیج کننده می شود. اما در این نوشته آموزشی ساده به موضوع نگاه خواهیم کرد و این ها را جزو دسته کوین ها قرار می دهیم چرا که این ها زنجیره بلاک مخصوص به خود با کاربرد های ترکیبی مانند نقش پولی و دیگر کاربرد ها را دارند.

از طرفی دیگر، متمایز کردن توکن ها از کوین ها و کریپتو کوین ها نیز کار ساده ای است.

توکن (Token) چیست؟

توکن نوعی ارز رمزپایه است که معمولا در کنار یک زنجیره بلاک دیگر درست می شود و توکن ها معمولا علاوه بر ایفای نقش به عنوان یک نوع دارایی، کاربرد های دیگری هم دارند.

همچنین بخوانید |  معنای توکن در ارز دیجیتال چیست و چه تفاوتی با کوین دارد؟

برای نمونه، پروژه Golem که توکن های GNT را داراست، در نظر بگیرید. توکن های Golem یا همان GNT روی زنجیره بلاک اتریوم میزبانی می شوند و اتر (ETH) ارز اصلی برای کل زنجیره بلاک اتریوم است.

نمونه ای از توکن در وبسایت CoinMarketCap
نمونه ای از توکن در وبسایت CoinMarketCap

همچنین اگر می خواهید که از یک برنامه کاربردی نامتمرکز (DApp) استفاده کنید، توکن های GNT مهمترین هستند چرا که بدون این توکن ها نمی توانید از برنامه های کاربردی نامتمرکز Golem استفاده کنید.

بنابراین متوجه می شویم که توکن دارایی ثانویه برای یک برنامه کاربردی خاص در اکو سیستم زنجیره بلاک به حساب می آید که در بازار ارزش دارد ولی مانند بیت کوین یا لایت کوین ارز نیست.

همچنین، کوین هایی مانند اتریوم می توانند به طور مستقل حضور داشته باشند ولی توکن ها مانند GNT بدون زیر ساخت اتریوم نمی تواند وجود داشته باشد.

مثالی دیگر که می توانید روی آن فکر کنید، توکن های CIVIC است که از طریق زنجیره بلاک اتریوم کار می کند.

نتیجه گیری

بررسی تفاوت های کوین و توکن با ارائه پروژه های خوبی مانند Walton یا Vechain کمی پیچیده می شود.

اما جنبه مثبت ماجرا اینجاست که کشور هایی مانند ژاپن و آمریکا سعی دارند به قانون گذاری هایی درباره انواع مختلف ارز های رمزپایه بپردازند که می تواند برای کاربران عادی تفاوت بین پروژه های مختلف ارز های رمزپایه را واضح تر کند.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام فناوران امید بپیوندید.

فناوران امید مکانیزه ترین ارائه دهنده خدمات پرداخت آنلاین، ویژه دانشجویان ، برنامه نویسان و سایر کاربران ایرانی که شامل :

خرید از فروشگاه های خارجی ، افتتاح حساب های بین المللی ، ارائه درگاه های خارجی ، صدور و شارژ کارت های اعتباری ویزا و مستر ، تعیین وقت سفارت ،

ثبت نام آزمون های دانشجویی ، فعالسازی حساب های کاربری ویژه برنامه نویسان و نقد کردن درآمد های ارزی آنها می شود.

این مجموعه نظر به استقبال کاربران ایرانی برای خرید و سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال هم چون بیت کوین ، اتریوم ، ریپل و .. و عدم دسترسی آنها به اکسچنجر های بین المللی امکان خرید و فروش این دسته از محصولات را نیر برای کاربران ایرانی فراهم نموده است

واتساپ پشتیبانی و فروش : 989168869631+

تلگرام پشتیبانی و فروش: omidahmadyani_support@

تماس جهت مشاوره رایگان:

تماس: 02128421193

واتساپ: 09129726343

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا