۳ مورد از ابزارهای موجود برای اسکن سرور اوبونتو

اشتراک گذاری پست

سرورها ممکن است به طور مداوم دچار حملات مختلفی شوند و به همین خاطر استفاده از ابزارهای مناسب برای اسکن آن ها ضروری است. با اینکه استفاده از فایروال و به روزرسانی مداوم سیستم، اولین لایه دفاعی از سرور و امنیت آن  است اما باید به طور منظم و در بازه های زمانی تعیین شده سرور خود را به کمک ابزارهای موجود برای بدافزارها و ویروس ها اسکن کنید. در این مقاله قصد داریم ابزارهایی را برایتان معرفی کنیم که استفاده از آن ها می تواند به تشخیص بدافزارها، ویروس ها، Rootkit ها و رفتارهای بدخواهانه کمک کند. شما می توانید از این ابزارها به طور روزمره استفاده کنید و گزارش ها را در ایمیل تان دریافت نمایید. همراهامید احمدیانی باشید تا این ابزارها را با هم مرور کنیم.

 ابزار Chkrootkit: ابزاری برای اسکن کردن Rootkit در سیستم عامل لینوکس

این ابزار یکی از ابزارهای کلاسیک موجود برای بررسی Rootkit است. این گزینه سرور اوبونتوی شما را برای فرایندهای مشکوک  وفهرستی از فایل های شناخته شده Rootkit  مورد بررسی قرار می دهد.  شما می توانید Chkrootkit را از منبع رسمی یا مخزن اوبونتو نصب کنید. در این آموزش سعی می کنیم نحوه نصب آن از طریق مخزن را با هم مرور کنیم زیرا ساده تر است:

 

برای اینکه سرور خود را با Chkrootkit بررسی کنید، دستور زیر را اجرا نمایید:

 

این دستور شروع به بررسی سیستم شما برای بدافزارها و Rootkit ها می کند و بعد از اتمام این فرایند می توان گزارش موجود را مشاهده کرد. اگر می خواهید سیستم شما  به طور منظم توسط این ابزار مورد بررسی قرار گیرد می توانید یک cron job برای آن ایجاد کنید.  در این بخش می خواهیم یک cron job برای اسکن Chkrootkit ایجاد کنیم . اول از هر کاری پیکربندی cron را با  دستور زیر باز کنید:

 

حالا خط زیر را در فایل پیست کنید و آن را ذخیره نمایید و خارج شوید. مطمئن شوید که آدرس ایمیل خود را در بخش مربوطه وارد می کنید:

 

حالا سرور شما هر جمعه در نیمه شب مورد بررسی قرار می گیرد و نتایج آن برایتان ایمیل می شود.

ابزار Lynis: ابزار بررسی امنیتی  و اسکنر rootkit

Lynis یکی از ابزارهای بررسی امنیتی برای لینوکس و سیستم عامل های مبتنی بر آن است. این ابزار تلاش می کند جنبه های مختلف امنیت سرور شما را مورد بررسی قرار دهد.

ما در این بخش سعی می کنیم Lynis را به کمک سورس و منبع آن نصب کنیم.  شما می توانید اخرین نسخه از این ابزار را از سایت رسمی اش به دست آورید:

 

به دایرکتوری opt بروید تا بتوانید فایل tar را دانلود کنید:

 

دستور زیر را برای دانلود، اکسترکت و انتقال فابل به موقعیت مناسب اجرا کنید

 

 

از فایل باینری Symlink را ایجاد کنید

 

حالا شما می توانید سرور اوبونتوی خود را به کمک دستور زیر اسکن نمایید:

 

Lynis اسکن کاملی را انجام می دهد و خلاصه ای از این گزارش را در انتها نشان می دهد. شما می توانید به کمک دستورات زیر یک cron job برای این ابزار ایجاد کنید.

فایل پیکربندی cron را  باز کنید. برای اینکار می توانید از دستور زیر کمک بگیرید:

 

حالا خط زیر را در فایل پیست کنید و آن را ذخیره کنید و خارج شوید. مطمئن شوید که آدرس ایمیل خود را در محل مربوط قرار می دهید.

 

حالا سرور شما هر جمعه اسکن می شود و نتایج برایتان ارسال می گردد.

 ابزار ISPProtect: اسکنر بدافزار سایت

ISPProtect یکی از اسکنرهای موجود برای بدافزارهای وب سرور است. این گزینه بدافزارها را در فایل سایت ها و سیستم های مدیریت محتوا همچون وردپرس، جوملا و دروپال اسکن می کند.  این ابزار در برگیرنده ۵ موتور اسکن کننده است:

  • اسکنر بدافزار مبتنی بر امضا
  • اسکنر بدافزار کشف کننده
  • اسکنر برای نشان دادن دایرکتوری های نصب سیستم cms قدیمی
  • اسکنری که همه افزونه های قدیمی وردپرس بر روی کل سرور را نشان می دهد
  • اسکنر محتوای پایگاه داده

این ابزار رایگان نیست اما می توانید آن را بدون ثبت نام برای تست مورد استفاده قرار دهید. این گزینه برای نصب بر روی سرور نیازمند PHP است بنابراین اگر آن را ندارید می توانید آن را به کمک دستور زیر نصب نمایید:

 

بعد از اینکه PHP را نصب کردید می توانید به کمک دستور زیر ISPProtect را هم نصب نمایید:

 

حالا می توانید symlink را برای مسیر قابل اجرای خود ایجاد نمایید:

 

برای استارت ISPProtect دستور زیر را اجرا کنید:

 

اسکنر به طور خودکار به دنبال به روزرسانی ها می گردد و key را از شما می پرسد. در این شرایط می توانید عبارت trial  را وارد کنید.  حالا از شما می خواهد مسیر سایت خود همچون “/var/www/” را وارد کنید. بعد از آن، اسکنر شروع به بررسی سرور می کند و آیتم های آلوده را  نشان می دهد. در انتها می توانید نتایج را در دایرکتوری نصب این ابزار مشاهده کنید. برای اجرای هفتگی ISPProtect می توانید از این دستورات استفاده کنید:

 

خط زیر را به فایل اضافه کنید. آن را ذخیره نمایید و سپس خارج شوید:

 

۳ مورد از ابزارهای موجود برای اسکن سرور اوبونتو

امتیاز دهید

در صورت نیاز به سرور و خدمات مدیریت آن با ما در تماس باشید

۰۲۱۲۸۴۲۱۱۹۳
۰۹۱۲۹۷۲۶۳۴۳
۰۹۳۶۲۱۹۶۳۴۳
@omidahmadyani
@omid_ahmadyani

مقالات مرتبط را مطالعه کنید😍

حواله یوان
حواله یوان
شاید وقتی صحبت از نقل‌وانتقالات ارزی مانند ارسال حواله یوان به چین باشد، خیلی‌ها این کار را دشوار و طاقت‌فرسا و پرریسک بدانند. در واقع
حواله روپیه
حواله روپیه به هند ارسال و دریافت حواله روپیه به هند با کمترین نرخ ارسال و دریافت حواله روپیه در کمترین زمان ممکن امکان ارسال
حواله ایران به رومانی
حواله ایران به رومانی شرکت فناوران امید استعلام نرخ ساعت 12 ظهر برای آگاهی از نرخ با پشتیبانی ما در ارتباط باشید:پشتیبان تلگرام @fanavaraneomid_supportپشتیبانی واتساپ:
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
اسکرول به بالا